Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg blir HELT oppgitt!! Sånn der "klaske panne". Tøtta klarer å lage barn jaaada - men å sette på en maskin med KLÆR kan hun ikke!!! :ler:

Si meg - hvordan ville DU reagert hvis din datter/sønn, 14-17 år gammel kom hjem og sa "gratulere...du skal bli bestemor/far!!" ???

Mer "klaske-panne": jenta er for ung til å få seg jobb, men sitter å fanget med en nesten nyfødt baby....herregud altså.... :klaske:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er sykt... :roll: Tenk så fanget de blir... De er jo ikke modne en plass :riste:

Skrevet

Ja, det er helt rart! Jeg tror faktisk jeg kunne vaske mine egne klær i den alderen. Men, de som kan slike ting, og som er fornuftige og oppegående ellers, blir kanskje ikke så lett gravide i ung alder heller. Det er vel kanskje en sammenheng her. :sjenert:

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Blir også oppgitt av denne trenden, og håper den ikke sprer seg til Norge i like stor grad

Han ene "pappaen" var jo helt umoden, var absolutt et barn selv. Forstår godt at jenta ville flytte fra ham, men det høres skummelt ut å være 16år, alenemamma og bo for seg selv for første gang.

Nei, jeg syntes det er litt tragisk jeg. Hvorfor skal absolutt 14-17åringer ha sex uansett? Vent med å gjøre "voksenting" til du er voksen nok til å ta ansvar.

Det å kunne bo for seg selv, være gammel nok til å tjene penger, lage mat og gjør husarbeid bør da da minstekrav for hva man bør kunne før man stifter familie.

Skrevet

Jeg har ikke sett dette på tv, men jeg har en datter på tretten og må innrømme at tanken på å bli bestemor i nær fremtid ikke frister helt.................

Skrevet

Jeg ser ikke jeg heller, men det er helt hårreisende at det er mulig... en ting er at livene til de "foreldrene" ikke blir som normale tenåringsliv, men tenk på de barna da..! Greit nok er det helt sikkert kjempebra når barna blir tenåringer - å ha unge foreldre da er nok positivt, men de skal jaggu meg igjennom noe før den tid..

Skrevet
Jeg ser ikke jeg heller, men det er helt hårreisende at det er mulig... en ting er at livene til de "foreldrene" ikke blir som normale tenåringsliv, men tenk på de barna da..! Greit nok er det helt sikkert kjempebra når barna blir tenåringer - å ha unge foreldre da er nok positivt, men de skal jaggu meg igjennom noe før den tid..

Helt feil. Det er mye verre å være ung mamma til en tenåring enn å være ung mamma til en baby. "Alle" kan skifte bleier og mate med flaske. Det er langt verre å fortelle tenåringen din hvordan man skal oppføre seg som tenåring, når man aldri fikk en "skikkelig" ungdomstid selv.

Skrevet
Greit nok er det helt sikkert kjempebra når barna blir tenåringer - å ha unge foreldre da er nok positivt, men de skal jaggu meg igjennom noe før den tid..

Forutsat at foreldrene setter grenser, og ikke selv er mest opptat av å gå ut for å ta igjen det tapte.

Skrevet
Si meg - hvordan ville DU reagert hvis din datter/sønn, 14-17 år gammel kom hjem og sa "gratulere...du skal bli bestemor/far!!" ???

vel, hva KAN man gjøre? man må jo bare støtte og hjelpe til om de ikke vil ta abort? å slå hånden av barna sine er da ikke noen løsning.

jeg synes det var ganske interessant, og ble ganske overrasket over guttene, hvor bevisst de var ansvaret, at de skulle stille opp, dette var barnet deres, osv.

Skrevet
Ja, det er helt rart! Jeg tror faktisk jeg kunne vaske mine egne klær i den alderen. Men, de som kan slike ting, og som er fornuftige og oppegående ellers, blir kanskje ikke så lett gravide i ung alder heller. Det er vel kanskje en sammenheng her. :sjenert:

Har jeg tenkt over og, at det ofte (neida, skal ikke skjære alle over en kam!) er de minst fornuftige og minst oppegående som tidlig får barn, og det er vel egentlig spesielt disse som absolutt aller helst burde venta noen år..... :sjenert:

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Hun ene moren sa jo at hun trodde jenta (på 14) ville ha barn fordi at da fikk hun noen som kunne gi henne "ubegrunna kjærlighet" eller noe i den dur... Helt feil grunn, man får ikke barn for at noen skal være glad i en, da er det helt klart vært noe galt med oppveksten.

Skrevet
da er det helt klart vært noe galt med oppveksten.

Du kan vel aldri si noe så bombastisk som at det "helt klart har vært noe galt med oppveksten" bare fordi en tennåring har fått en fiks idè, da!! :forvirret:

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
Du kan vel aldri si noe så bombastisk som at det "helt klart har vært noe galt med oppveksten" bare fordi en tennåring har fått en fiks idè, da!! 

Merk, jeg sier ikke at det er noe iveien med oppdragelsen. Man skal ikke skylde på foreldre i hytt og pine, nei. Men noe har hun jo misforstått eller manglet/mangler i oppveksten (som hun ennå befinner seg i), når hun ser det å få barn selv som en utvei.

Skrevet
Men noe har hun jo misforstått eller manglet/mangler i oppveksten (som hun ennå befinner seg i), når hun ser det å få barn selv som en utvei.

Jeg ville holdt meg til "missforstått" om jeg var deg.. Og hvem har sagt at hun så det som "eneste utvei".. Hva med "letteste utvei".. Tror ikke de er så gjennomtenkte eller langsiktige de tankene som har medført de graviditetene der, jeg.. ;)

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
Jeg ville holdt meg til "missforstått" om jeg var deg.. Og hvem har sagt at hun så det som "eneste utvei".. Hva med "letteste utvei".. Tror ikke de er så gjennomtenkte eller langsiktige de tankene som har medført de graviditetene der, jeg..

Det er jeg helt enig i deg i. Jeg skrev heller ikke "eneste utvei", men "en utvei". I dette tilfelle ble vel jenta gravid uten at det var planlagt, men valgte helt bevisst å beholde det.

Nå er det også ganske påfallende at "verste" eksemplene i denne dokumentaren kommer fra relativt enkle kår og med skilte foreldre/aleneforeldre, samt at barna ikke har noe videre utdannelse. Altså en oppvekst med "mangler".

Men det ene paret syntes jeg egentlig klarte seg ganske bra, de som begge hadde jobb og egen leilighet. Disse var vel også en del modnere enn de to andre para.

Skrevet
Hun ene moren sa jo at hun trodde jenta (på 14) ville ha barn fordi at da fikk hun noen som kunne gi henne "ubegrunna kjærlighet" eller noe i den dur... Helt feil grunn, man får ikke barn for at noen skal være glad i en, da er det helt klart vært noe galt med oppveksten.

Jepp. Og hvor hadde hun fått den ideen fra? Kaaan det være moren sin igjen som også fin unge i altfor tidlig alder? Uansett så virket faktisk hun som en av de mest oppegående av tenåringene. 14 år og mer moden enn de andre..

Ellers så ble jeg glad for å se 17åringen som jobbet 12timersskift for å forsørge familien. Der var det en som virkelig tok ansvar. De kommer nok til å klare seg fint. Det er nok hardere å få barn i såpass tidlig alder for engelske tenåringer, enn norske tenåringer. Her får man servert alt på sølvfat.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hun ene moren la puter under armene på sønnen og svigerdatteren, mens den andre moren var litt mer "tough love" - om de setter et barn til verden så får de jaggu stå opp om morgenen og ta seg av ungen også. Tror det funker best.

Hun 14-åringen var jo ikke moden.. og kjæresten hennes ble jo bare deprimert og ble utsatt for bøtter av skyldfølelse fordi han ikke fikk seg jobb.. De hadde lite penger, likevel valgte de å kjøre ungen på flaske, og må dermed handle melkeerstatning og flasker osv osv. Ja, mulig hun ikke fikk til amminga, men tror heller det er det engelske systemet hvor det er vanligst med flaskemelk.

Og til sist, noen andre som la merke til hvordan de løftet småbabyene? Ingen som støttet nakken og hodet, bare tok tak under armene og dro dem opp av senga, hodet hang og slang.. blir de ikke lært slikt på sykehuset i det minste, om ikke deres egne mødre kan tipse dem??

Skrevet

Det er verdt å tenke på hva slags miljø mange av de unge britiske foreldrene lever i, har sett reportasjer om unge britiske foreldre tidligere også. Og miljøet er ofte preget av høy arbeidsledighet, lavt utdanningsnivå, mye alkohol, høy kriminalitet og ofte skilte foreldre med flere nye partnere som ungene må forholde seg til, lav seksuell debutalder.

Og disse ungene ser ofte på det å få en baby som noe som vil gi dem kjærliget, men så viser det seg ofte at de bare fører sitt gamle familiemønster med seg videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...