Gå til innhold

Te og suketter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er dessverre avhengig av 3-4 spiseskjeer sukker eller rundt ti suketter i tekoppen for at den skal smake greit.

Har gått rundt og innbilt meg at suketter er så mye bedre enn sukker, men av disse to alternativene, hva er sunnest?

Endret av Sumiko
Skrevet

Det er vel ca 1 kcal pr sukett. Mens kcal pr t-skje sukker er mye høyere.

Skrevet

Jeg bruker suketter helt til noen dokumenterer med 100% sikkerhet at de er farlige. Foretrekker det fremfor å helle i meg det grusomme sukkeret.

Skrevet

Alt tyder på at det skal veldig mye kunstig søtning til før det går utover helsen, så jeg ville nok også droppet sukker til fordel for suketter!

Skrevet

Kunstig sukker hadde jeg aldri brukt, pga at jeg føler det er for lite dokumentasjon på hvordan det påvirker mennesker over lengre tid.

Om graviditet ikke var aktuelt med det første, så hadde jeg vurdert stevia. Grunnen til at jeg ikke bruker det pr dags dato er at jeg er for usikker på hvordan det vil kunne påvirke et eventuelt guttebarn i magen.

Andre alternativer er ulike former for sirup, malt, honning og sikkert flere andre ting jeg ikke kommer på nå. Brunt sukker er også greiere enn hvitt, og jeg synes det smaker mer.

Gjest Gjest_nell_*
Skrevet

Tro du meg, det er MANGE som har forsøkt å vise at kunstig søtningsmidler er farlige, men ingen har lykkes. Man kan selvsagt vente i all evig tid i tilfelle forskere skulle finne noe, men det er altså gjort mye studier på dette uten å finne noe skadelig. Bare som en kommentar på at det "mangler" studier på dette.

Angående brunt sukker vs. hvitt. Det er omtrent akkurat så sunt. Eller usunt, om man vil.

Skrevet

Jeg skrev en reportasje om kustige søtingsmidler og snakket i den forbindelse med flere ermæringsfysiologer. De var litt uenige om hvorvidt det var skadelig eller ikke, men det de var enige om var at når noe smaker søtt så tror kroppen at den får sukker og vil dermed øke insulinproduksjon, når det ikke er sukker, men søtningsmiddler som kommer så vil blodsukkeret synke og du vil bli slapp og mer sulten enn om du ikke hadde hatt i deg søtningsmidlet. En av ernæringsfysiologiene synes at det var bra at unge jenter som slanker seg drikker light brus fordi det vil føre til at de blir sultne og spiser mer enn de ellers ville gjort.

Gjest Gjest_Lindy_*
Skrevet
Angående brunt sukker vs. hvitt. Det er omtrent akkurat så sunt. Eller usunt, om man vil.

Dette stemmer ikke. Brunt sukker *er* sunnere, uten at jeg skal si at jeg husker hvorfor :sjenert:

Skrevet
Dette stemmer ikke. Brunt sukker *er* sunnere, uten at jeg skal si at jeg husker hvorfor  :sjenert:

Ekte brunt sukker (uraffinert) er sunnere (eller mindre usunt) enn hvitt pga at det inneholder litt mineraler ol, men mye av det som selges som brunt sukker er i virkeligheten hvitt sukker iblandet sirup. Eneste reelle uraffinerte sukkeret jeg vet om som er lett å få tak i er nutana som selges på ICA ol butikker.

Skrevet

Da fortsetter jeg å holde meg til suketter der jeg kan jeg..

Skrevet
Da fortsetter jeg å holde meg til suketter der jeg kan jeg..

Hvis det kan være noen "trøst", Sumiko: som anorektiker i snart 15 år, får jeg daglig i meg tja, skal vi si ca TO esker med Natreen suketter da? Da overdriver jeg i alle fall ikke! Det er nesten 1000 stk det!! (Drikker veeldig mye te, skjønner du :) ). I tillegg kommer ca 3 l Pepsi Max, og et par pakker sukkerfri tyggis+Lacryl e.l. pastiller. Slik har mitt daglige inntak av kunstige søtningsmidler vært i hele mitt voksne liv, og jeg lever da enda. Ikke lyser jeg i mørket heller, tror jeg da :ler: ! Nå er jo min situasjon noe spesiell og ABSOLUTT IKKE noe jeg anbefaler, men det jeg mener at jeg tror at det inntaket du, som et "normalt, friskt" menneske måtte ha av sukketter skulle være ganske trygt, for det skulle vel kanskje tilsvare ca en promille av det jeg "putler" i meg av E-stoffer hver dag ;) .

Skrevet

Splenda er et annet alterntiv til suketter, men om det er et bedre alternativ vet jeg ikke.

Det beste er vel å reduserer med en sukett i en uke, en neste og en neste til du er nede på et litt lavere nivå. Evetuelt bytte teen ut med en drikke du ikke trenger å søte så ekstremt mye?

Skrevet

Jeg er igrunn ganske kresen på varm drikke, så det er vel derfor valget falt på nedsukra te......Det er stort sett det eller kakao....

• 1 år senere...
Skrevet
<span style='color:seagreen'>Splenda er et annet alterntiv til suketter, men om det er et bedre alternativ vet jeg ikke.

Det beste er vel å reduserer med en sukett i en uke, en neste og en neste til du er nede på et litt lavere nivå. Evetuelt bytte teen ut med en drikke du ikke trenger å søte så ekstremt mye?

</span>

Jeg liker ikke ettersmaken på suketter, så jeg har brukt to suketter og en teskje sukker i teen. Sukkeret demper ettersmaken. Splenda er litt bedre enn de andre kunstige søtstoffene syns jeg, men den også har litt ettersmak, så nå eksperimenterer jeg med en mix av suketter og splenda som er ganske god, feks en haug med splenda og en sukett. Kjøpte stevia-dråper, med de hadde en forferdelig ettersmak, men med en dråpe stevia og en stor t-skje splenda begynner det å smake neste sukker......og siden stevia er helt uten kalorier og i tilllegg er bra for tennene så begynner helsegevinsten ved å drikke te å gå fra minus til pluss:))

Skrevet

vil bare legge til en ting...

det skal ikke så mange ukene til å venne seg helt av med sukker/søtningsmiddel i teen...jeg pleide å bruke ganske mye honning en periode...så en dag bare sluttet jeg, og nå drikker jeg 2-3 5dl kopper med grønn te med sitron uten sukker hver dag og får bare masse helsegevinster ut av det... :regn:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...