honey21 Skrevet 24. september 2006 #1 Skrevet 24. september 2006 Hver gang svigermor får høre at jeg er syk - forkjølet, for eksempel - ber hun meg om å ta en paracet. Altså, det sier hun hver eneste gang jeg er syk, hva det enn måtte være. Personlig liker jeg ikke å ta paracet hvis jeg ikke virkelig må. Hvis jeg er forkjølet føler jeg at det er bedre å la kroppen "jobbe med saken" enn å ta smertestillende som ikke kurerer det. Så til spørsmålet. Pleier dere å ta paracet (eller ibux) når dere er forkjølet? Eller er det bare jeg som ikke tar det? :icon_question: (Jeg tar paracet noen ganger ved hodepine da).
Gjest gjesta Skrevet 24. september 2006 #2 Skrevet 24. september 2006 Paracet kurerer på ingen måte forkjølelse, det demper kun smerter og reduserer eventuell feber. Er man ikke plaget av noen av de nevnte skal man heller ikke putte i seg smertestillende.
Arkana Skrevet 24. september 2006 #3 Skrevet 24. september 2006 Nei, ikke vanligvis. Har jeg veldig høy feber som plager meg eller hvis jeg har veldig vondt i hodet tar jeg gjerne to paracet, ser ingen grunn til å lide om man ikke må, men jeg tar det ikke sånn "automatisk" straks jeg er litt syk, det må være en grunn til det.
Gjest gjesta Skrevet 24. september 2006 #4 Skrevet 24. september 2006 Glemte vel å svare på spm ditt jeg Nei, jeg tar det ikke hvis jeg kun er forkjølet, men hvis jeg har hodepine og HØY feber.
CheapChampagne Skrevet 24. september 2006 #5 Skrevet 24. september 2006 Nei, jeg tar det ikke hvis jeg kun er forkjølet, men hvis jeg har hodepine og HØY feber. ← Samme her.
Amanlis Skrevet 24. september 2006 #6 Skrevet 24. september 2006 Jeg tar Paracet hvis jeg er skikkelig sausa og kroppen verker. Jeg har ikke hatt feber på mange år, så feber er ingen indikasjon for meg om jeg er syk eller ikke.
Gjest gjesta Skrevet 24. september 2006 #7 Skrevet 24. september 2006 Jeg tar Paracet hvis jeg er skikkelig sausa og kroppen verker. Jeg har ikke hatt feber på mange år, så feber er ingen indikasjon for meg om jeg er syk eller ikke. ← Har heller ikke hatt ordentlig feber på mange år heldigvis :-D
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #8 Skrevet 24. september 2006 Nei det gjør jeg selvsagt ikke! Dvs en gang hadde jeg bettenelse i halsen og det gjorde forferdelig vondt å svelge. Da var det fristende å ta smertestillende. Problemet var bare at jeg hadde så vondt i halsen at jeg ikke klare å svelge verken smertestillende eller vann Kroppen pleier å fikse opp det meste på egen hånd. Er skeptisk til for mye bruk av antibiotika, og har vel bare tatt det en gang da jeg var liten.
Gjest gjesta Skrevet 24. september 2006 #9 Skrevet 24. september 2006 jeg er også skeptisk til dette, mens andre jeg kjenner regelrett dytter i seg paracet om de føler litt vondt. jeg tar som regel om jeg har hodepine som ikke går bort, dvs jeg har hatt det noen timer og er sliten. voksne har ikke vondt av feber, om den ikke er høy da. da jobber kroppen med saken selv. klarer den det ikke selv innen rimelig tid så trenger den kanskje litt hjelp. men man bør ikke undervurdere kroppen heller. synes den er komplisert og imopnerende jeg
Gjest gjesta Skrevet 24. september 2006 #11 Skrevet 24. september 2006 En lege ved avdelingen der jeg jobber uttalte at paracet er ren gift og skal ikke brukes ukritisk. Det er viktig at man holder seg til de anbefalte dosene! :-D
Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2006 #12 Skrevet 24. september 2006 Jeg er også imot det å proppe kroppen bare ved minste antydning til vondt, drikker heller vann når jeg har hodepine og det er som regel pga dehydrering jeg har vondy. Er aldri plaget med hodepine (bank i bordet), er jeg forkjølet drikker jeg solhatt. Tar kun 2 ibux når jeg har mensen for da er det ett helv..., men utenom det spiser jeg ikke smertestillende! xx
Gjest Gjest_ine_* Skrevet 24. september 2006 #13 Skrevet 24. september 2006 Nei, det gjør jeg selvsagt ikke. Paracet hjelper ikke mot forkjølelse uansett. Med mindre man har veldig høy feber, så burde man heller ikke ta paracet mot det. Feber er bare et tegn på at immunforsvaret jobber Morsomt dette med paracet. Mange tar det for "alt", mens andre er så skeptiske at de nekter å bruke det, selv om de burde gjort det (feks ved små betennelser)
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #14 Skrevet 24. september 2006 Hvorfor i all verden skal en ta noe som helst ved en vanlig forkjorelse? Kroppen kvitter seg fortere dersom den fra jobbe selv. Dessuten sa har alle medisiner bivirkinger, jeg unngar alle medisiner som ikke er foreskrevet av lege.
Gjest Frk Åberg Skrevet 25. september 2006 #15 Skrevet 25. september 2006 Jeg tar svært sjelden smertestillende, og slett ikke av en forkjølelse.
Gjest Gjesta Skrevet 25. september 2006 #16 Skrevet 25. september 2006 Jeg tar så og si aldri smertestillende, og i allefall ikke pga vondt i hode/mage etc.
Fam Skrevet 25. september 2006 #17 Skrevet 25. september 2006 Nei jeg pleier ikke å ta Paracet ved vanlig forkjølelse. Men i dag...Kan love det har gått noen tabletter her! Har hatt tidenes værste natt, frøs så jeg ristet, men var glovarm på kroppen, ekkel følelse i bena pga høy feber. Nå er det 25 varme grader inne her, og jeg fryser! Om noen tenker: Gærning det holder ikke med Paracet nå! Så slapp av har vært hos legen, har antibiotika også.
Gjest bente85 Skrevet 7. oktober 2006 #18 Skrevet 7. oktober 2006 Om jeg er forkjøla, så tar jeg ikke paracet hvis jeg ikke har hodepine eller har høy feber. Som sagt, Paracet kurerer ikke en forkjølelse, det gjør kroppen selv.
animelona Skrevet 8. oktober 2006 #19 Skrevet 8. oktober 2006 Om jeg er forkjøla, så tar jeg ikke paracet hvis jeg ikke har hodepine eller har høy feber. Som sagt, Paracet kurerer ikke en forkjølelse, det gjør kroppen selv. ← Samme her. Tar det kun hvis jeg føler meg veldig dårlig!
Cata Skrevet 8. oktober 2006 #20 Skrevet 8. oktober 2006 Niks. Kan ta Ibux ellere Paracet mot menssmerter eller hodepine, men tar aldri noe for en vanlig forkjølelse. Hvis kroppen verker mye og jeg "må" være opplagt så kan det hende jeg prøver i ren desperasjon, for det kan jo virke på smertene. Regner med kroppen fikser forkjølelsen av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå