Gå til innhold

riktig sammensatt vegetarkost

Linsi

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vært "vegetarianer" så lenge, og har enda ikke klart å kutte ut fisk. Jeg drikker også melk og spiser vegg.

Når jeg fortsatt spiser disse tingene, hvor viktig er det å tenke på sammensetningen i resten av maten? Da tenker jeg spesielt på det man lett kan få mangel av (protein, B12, jern...).

Hvor ofte må jeg spise de evinnelige bønnene? Kan grønne grønnsaker gi mye næring de også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dersom du spiser fisk og melkeprodukter får du ikke mangel på B12. det finnes nemlig i animalske produkter, somjo begge delene er. egg også.

jeg er litt lei av alle kjøtteterne som sier at vegetarianere må passe på å få i seg nok næring osv. er det virkelig så mange kjøttspisere som lever sunt og får i seg alt??? det er iallefall ikke min erfaring....

uansett, tar du vitamintilskudd får du iallefall ikke mangler. jeg tar 2 Spektro daglig, og 2 pikasol (mye annet også, men det er pga candida), men lever sunt ved siden av.

bønner spiser jeg nesten hver dag, og jeg legger dem i vann før jeg legger meg og koker dem dagen etter. det er ikke noe stress, bare tar litt tid. men jeg står jo ikke foran komfyren og venter på at de skal koke ferdig :ler:

kikerter bør du prøve,de smaker HIMMELSK og er fulle av proteinerog god næring. også soyabønner:)

jeg har sluttet med fisk, og drikker ikke noen melkeprodukter, utenom yoghurt naturell. (tåler ikke melkesukker).

har du vært i helsekosten? der selger de masse frosne pølser, burgere, snitsler, nuggets, kjøttdeig osv, alt er vegetarisk. kjempegodt. min forlovede er ikke vegetarianer, men spiser disse matvarene med største vellyst:) og han liker faktisk vege-kjøttdeigen BEDRE enn vanlig kjøttdeig. man skulle ikke trodd at dette var vegetar..

prøv:)

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pulverheksa

Er ikke vegetarianer selv men er veldig glad i bønner og linser.

Pleier å koke bønner i stort og fryse ned i porsjonspakker. Så tar jeg bare opp det jeg trenger kvlden før, og lar tine i kjøleskapet.

Linser trenger jo ikke lengre koketid enn ris. Pleier å lage halvt om halvt med ris og linser.

Ellers er det mange kokebøker som også informerer litt om sammensatt kosthold og gir gode råd. Ta deg en ettermiddag på biblioteket eller en bokhandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...