Gå til innhold

Bestefar ville ha tilbake gaven

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om bestefar her, da? Skjønner ham godt, jeg, ihvertfall mht alle pengene han ga til mora.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg også reagerte på overskriften på den artikkelen, men når jeg leste hvor mye det var snakk om, og i hvert fall mtp det han hadde gitt til moren, forstår jeg bestefaren godt.

Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvordan svigerdatteren lot det gå til retten i stedet for å gi pengene tilbake.

Jeg skjønner bestefaren godt. En ting er pengene han ga til barnet, men pengene han ga til svigerdatteren burde hun gitt tilbake.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Det jeg ikke skjønner er hvordan svigerdatteren lot det gå til retten i stedet for å gi pengene tilbake.

Jeg skjønner bestefaren godt. En ting er pengene han ga til barnet, men pengene han ga til svigerdatteren burde hun gitt tilbake.

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor hun måtte gi de tilbake, for det er da penger hun fikk av han. Skal alle som gir en gave kunne kreve gavene tilbake, bare fordi de finner ut ting de mente de burde visst om men som de faktisk ikke har noe med?

Skrevet
Skal alle som gir en gave kunne kreve gavene tilbake, bare fordi de finner ut ting de mente de burde visst om men som de faktisk ikke har noe med?

Ja, i prinsippet så kan man jo det.

Skjønner han til en viss grad, gavens størresle tatt i betraktning. Men vet for lite ellers om saken til å mene noe bastant.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Ja, i prinsippet så kan man jo det.

Skjønner han til en viss grad, gavens størresle tatt i betraktning. Men vet for lite ellers om saken til å mene noe bastant.

I prinsipp kan de tydeligvis ikke det, i alle fall ikke i følge loven. Og godt er nå det, for vi har da rett på at ikke alle skal kunne få vite hva de vil om oss.

Skrevet

Den artikkelen gir altfor lite informasjon til at jeg kan uttale meg om akkurat det tilfellet.

Men generelt så synes jeg kvinner som har latt menn og deres familie trodd at barnet hennes er i slekt med dem, får for lite ansvar i slike saker. Jeg vet ikke hvordan det skulle vært organisert, men jeg synes abslolutt at det bør få konsekvenser når man holder tilbake informasjon som er så viktig. På et vis så er det svindel.

Skrevet
Jeg er ikke enig med dere, for det var hans valg å gi så mye. Besteforeldre har ikke samme rettigheter som foreldre, og svigerdatter har heller ikke hatt noen som helst informasjonsplikt til bestefaren.

Derfor er jeg enig med retten, at han ikke skulle få pengene tilbake.

Joda, formelt sett er jeg enig med deg, men følelsesmessig sett er jeg helt uenig ;) Jeg syns de burde gi tilbake pengene han ga til barnet, da de ble gitt under falske premisser. Men pengene han ga til svigerdatteren syns jeg ikke skal gis tilbake. Man kan jo ikke gi masse penger til svigerdatteren også forvente å få de tilbake hvis det blir ufred i familien?!

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om saken, men egentlig er jeg enig i at bestefaren ikke får pengene tilbake. En gave er en gave. Dessuten, når en bestefar gir sitt barnebarn en gave, den gaven blir jo gitt fordi han er glad i barnet og har et godt forhold til det, ikke fordi de deler blod. Hva med adoptivforeldre? Hva med par hvor den ene har barn fra før? De vil jo også få et godt forhold til sine besteforeldre, enten de deler blod eller ikke. Er det riktig at besteforeldrene skal gjøre forskjell på barnebarn med deres gener og barnebarn med andres gener? Et par har jo ingen plikt til å fortelle sine foreldre hvor barna deres kommer fra. Det at de har barn som de fungerer som foreldre overfor, er glade i og som besteforeldrene er glade i burde vært det viktigste. Når bestefaren krever pengene tilbake på denne måten ville jeg ta det som et tegn på at det er blodsbånd som er det viktigste for ham, og ikke de følelsene og det forholdet som han og "barnebarnet" har.

Skrevet
I prinsipp kan de tydeligvis ikke det, i alle fall ikke i følge loven.

Du sprte om man kunne kreve det, og det kan man selvsagt, uavhengig hva loven sier. Hvorvidt kravet oppfylles er noe annet.

Skrevet (endret)
Dessuten, når en bestefar gir sitt barnebarn en gave, den gaven blir jo gitt fordi han er glad i barnet og har et godt forhold til det, ikke fordi de deler blod.

Når bestefaren krever pengene tilbake på denne måten ville jeg ta det som et tegn på at det er blodsbånd som er det viktigste for ham, og ikke de følelsene og det forholdet som han og "barnebarnet" har.

Selvsagt. Nå er det jo en gang slik at ikke alle besteforeldre/

onkler/tanter har like nært forhold til alle sine barnebarn/nieser/nevøer og ikke dermed sagt føler det samme for alle.

Årsaken kan være mangfoldig; personlighet, avstand, foreldre osv. Men de fleste velger likevel å behandle disse likt med de andre.

Men at man i noen tilfeller vil oppleve at blodsbånd for noen stiller sterkest blir jeg ikke overrasket over.

Endret av Donpedro
Skrevet
JDessuten, når en bestefar gir sitt barnebarn en gave, den gaven blir jo gitt fordi han er glad i barnet og har et godt forhold til det, ikke fordi de deler blod. Hva med adoptivforeldre? Hva med par hvor den ene har barn fra før? De vil jo også få et godt forhold til sine besteforeldre, enten de deler blod eller ikke. .

Det kan jo godt hende at denne bestefaren ikke kjenner barnebarnet sitt (bor langt unna f.eks) men ga gaven fordi det er hans slektning? Et adoptivbarn er jo også ens slektning. En annen ting er at han kanskje føler seg lurt og føler at han ga gavene på feil premiss. Det er sikkert ingen god følelse. Hadde han visst at barnet ikke var hans "ekte" barnebarn kan det jo godt hende han hadde gitt gave allikevel.

Skrevet

Det stod jo ingenting om samboeren til barnemoren visste om barnet var hans eller ikke da.

Dersom det er tilfelle at han ikke visste om det, synes jeg at barnemoren burde ha betalt tilbake dåpsgaven, men ikke den gaven hun fikk selv fra eks-svigerfar. Det har jo ingenting med "løgnen" å gjøre.

Skrevet (endret)

Min tidligere svigermor betalte tann-reguleringen min, den kom på 23.000,- pluss at hun kjøpte en haug med klær til meg.

Da jeg flyttet fra hennes sønn var jeg ikke ferdig med reguleringen enda men hun hadde betalt den ferdig. Jeg hadde så dårlig samvittighet så hadde jeg hatt penger hadde jeg betalt henne det tilbake.

Hun har aldri nevnt dette i det hele tatt, det er snart 9 år siden. Jeg har litt kontakt med henne fordi hun er bestemor til sønnen min.

Til å begynne med hadde jeg dårlig samvittighet fordi jeg flyttet fra exen fordi mora hans var så snill :sjenert:

Jeg har snakket med min ex om det, men han sier at hun ikke har nevnt det for hun ser på det som en gave jeg har fått og det vil hun aldri ta tilbake, dessuten har hun mer enn nok penger, sier han.

Endret av m@msen
Skrevet

Det hørtes ut som en snill person. Noen ganger er det nesten vanskeligere å slå opp med familien til kjæresten, enn kjæresten selv :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...