Gjest Sjoko Skrevet 24. september 2006 #1 Del Skrevet 24. september 2006 Har det noe å si om det er sjokolade i melka? Er det mindre sunt? Jeg har aldri vært glad i ren melk, bare sammen med cornflakes, risnøtter, sjooladepudding ol. Så når jeg var liten lot moren min meg drikke melk med sjokoladepulver i. Fordi det var bedre at jeg drakk melk med sjokolade i, en at jeg ikke drakk melk i det hele tatt. Jeg har egentlig fortsatt med dette og drikker mye sjokomelk, melk med oboy i, kakao. Får man i seg like mye av det gode i melka også når det er sjokolade i? Jeg har høy frobrenning, legger ikke på meg og har aldri hatt hull i tennene, så da gjør det vel ikke noe at jeg drikker sjokomelk? Eller burde jeg begynne å drikke ren melk i stedet for? Jeg får jo i meg mye mer melk ved å ha sjokolade i, fordi det er så godt. Husker det var en del barn i klassen min når jeg gikk på barneskolen, som hadde med seg oboy til å ha oppi skolemelken, så det virker som det er/var ganske vanlig å "lokke" barn til å drikke melk på denne måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2006 #2 Del Skrevet 24. september 2006 Sjokoladepulver ala O'Boy inneholder masse sukker, og i tillegg inneholder det endel fett gjennom kakaoandelen. Ikke spesielt sunt, mao, enten man skal slanke seg eller ikke. Et OK alternativ er Tine Melk Smak med sjokolade, men muligens har den ikke nok sjokoladesmak for deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 24. september 2006 #3 Del Skrevet 24. september 2006 Du får i det alt det gode fra melka selv om du i tillegg får i deg ting som ikke er så gode. Jeg drikker kun sjokomelk (soya, vel og merke) og ser ingenting galt med det. Kos deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #4 Del Skrevet 24. september 2006 Et OK alternativ er Tine Melk Smak med sjokolade, men muligens har den ikke nok sjokoladesmak for deg? Joda, den er god den. Men det blir så dyrt å kjøpe sånne. Da blir det billigere med en stor pose o'boy å hive oppi melka, eller kjøpe en liter sjokomelk. Du får i det alt det gode fra melka selv om du i tillegg får i deg ting som ikke er så gode. Jeg drikker kun sjokomelk (soya, vel og merke) og ser ingenting galt med det. Kos deg! Hehe, flott at det ikke bare er meg som er sjokomelkavhengig. Begynte å tenke på det fordi jeg sitter her i studenthybelen og tenkte at jøss, en nesten sunn frokost for en gang skyld. Grove brødskiver, bran-flakes, eple og gulerot. Men så var det om den sjokomelken jeg drikker egentlig er så bra. Men jeg tror jeg drar konklusjonen om at fordelene med å drikke melk overskyggere ulempene med å drikke sjokolade. Sjokolade har jo en del gode egenskaper også, har de ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2006 #5 Del Skrevet 24. september 2006 Sjokolade har jo en del gode egenskaper også, har de ikke? ← Ikke minst for humøret! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 24. september 2006 #6 Del Skrevet 24. september 2006 o'boy uten sukker er faktisk veldig god, og mye sunnere enn den med sukker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2006 #7 Del Skrevet 24. september 2006 o'boy uten sukker er faktisk veldig god, og mye sunnere enn den med sukker ← Det kommer an på hva slags holdninger man har til kunstig søtstoff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Norwegian Blue Skrevet 24. september 2006 #8 Del Skrevet 24. september 2006 Finnes det oboy uten sukker? Hvor da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 24. september 2006 #9 Del Skrevet 24. september 2006 o'boy uten sukker er faktisk veldig god, og mye sunnere enn den med sukker ← Det er så mange som virker veldig ubegeistret for den, så jeg har ikke turt å kjøpe den enda. (Ikke at jeg hadde tapt så mye dersom jeg ikke likte den da. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meep Skrevet 24. september 2006 #10 Del Skrevet 24. september 2006 Du får i det alt det gode fra melka selv om du i tillegg får i deg ting som ikke er så gode. Jeg drikker kun sjokomelk (soya, vel og merke) og ser ingenting galt med det. Kos deg! ← Er du laktoseintolerant, eller drikker du soyamelk av andre grunner? Er laktoseintolerant selv, og drikker kun melk hvis den er laktoseredusert, og da må jeg ha sjokoladepulver i, for den smaker virkelig ikke godt uten. Der jeg har merket er at hvis jeg er småsulten (noe jeg veldig ofte er) blir jeg god og mett etter et glass sjokomelk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 24. september 2006 #11 Del Skrevet 24. september 2006 Er du laktoseintolerant, eller drikker du soyamelk av andre grunner? Er laktoseintolerant selv, og drikker kun melk hvis den er laktoseredusert, og da må jeg ha sjokoladepulver i, for den smaker virkelig ikke godt uten. Der jeg har merket er at hvis jeg er småsulten (noe jeg veldig ofte er) blir jeg god og mett etter et glass sjokomelk ← Det er dyreverntanken som holder meg unna vanlig melk... Sjokomelk gjør god og mett ja! Klappe-seg-på-magen-mett! Men, ooooh, har du smakt den nye ferdigeblandende havresjokomelka fra Oatly? Den er himmelsk! Til og med juksemelkmotstandersøstera mi likte den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #12 Del Skrevet 24. september 2006 Det er dyreverntanken som holder meg unna vanlig melk... Sjokomelk gjør god og mett ja! Klappe-seg-på-magen-mett! Men, ooooh, har du smakt den nye ferdigeblandende havresjokomelka fra Oatly? Den er himmelsk! Til og med juksemelkmotstandersøstera mi likte den! ← er det dyrevern å ikke drikke melk? forklar meg uvitende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 24. september 2006 #13 Del Skrevet 24. september 2006 er det dyrevern å ikke drikke melk? forklar meg uvitende. ← Jeg vil helst ikke ha en diskusjon om det akkurat her, siden dette ikke er "min" tråd, men kjøtt- og melkeproduksjon fører til mye lidelse for dyrene, så jeg foretrekker å ikke legge igjen noen penger hos produsentene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mallina Skrevet 24. september 2006 #14 Del Skrevet 24. september 2006 Jeg er akkurat lik deg! Kunne ikke tenke meg ren melk! Men jeg vet også at det er usunt, så dette blir det en stopp på når jeg begynner på lavkarbo Men skal man bytte kosthold, så må nok oboyen bort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 24. september 2006 #15 Del Skrevet 24. september 2006 O'boy uten sukker smaker helt grusomt. Jeg er veldig glad i O'boy, men den der gikk rett i søpla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 24. september 2006 #16 Del Skrevet 24. september 2006 Har ikke helt troen på slike "uten sukker"-varianter. Som nevnt inneholder det jo da noe annet kunstig istedet. Så tror jeg holder meg til den orginiale, så får jeg tåle litt sukker Jeg er akkurat lik deg! Kunne ikke tenke meg ren melk! Men jeg vet også at det er usunt, så dette blir det en stopp på når jeg begynner på lavkarbo Men skal man bytte kosthold, så må nok oboyen bort Off da, føler med deg. Jeg hadde nok klart å gå over til melk gradvis, men hadde savna sjokomelken fryktelig altså. Når det gjelder dyrevern tror jeg selv ikke det hjelper å boikotte. Bøndene må jo melke kyrne for at de ikke skal få melkespreng, som også er lidelse, og hvis de ikke får solgt melka blir det hevet ut, og det er synd. Også inneholder jo melka mye bra også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 24. september 2006 #17 Del Skrevet 24. september 2006 Når det gjelder dyrevern tror jeg selv ikke det hjelper å boikotte. Bøndene må jo melke kyrne for at de ikke skal få melkespreng, som også er lidelse, og hvis de ikke får solgt melka blir det hevet ut, og det er synd. ← Men det er et lite skritt på veien mot et samfunn som ikke holder kuer som nyttedyr. Sjokomelk er forresten min aller beste kur mot fyllesyke. Dagen derpå gir meg meg selv lov til å drikke et aldri så lite hav, namnamnam! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SW20 Skrevet 24. september 2006 #18 Del Skrevet 24. september 2006 Fører melkeproduksjon til lidelse for kyra? Den var ny... De får jo bare melkemaskina festet på, også går det automatisk... På helautomatiske melkegårder vet kuene sjøl når det er melketid (de kjenner at de har fulle jur) også trår de inn i båsen for å bli melka av roboten. Ikke får de vondt i spenene heller, for de får jo Spenol på... Er det menneskelidelse å gi blod? Jeg gir blod og har aldri hatt et eneste problem med det, bare fordeler. Så hvordan det kan være lidelse for kyra å gi melk skjønner jeg ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 24. september 2006 #19 Del Skrevet 24. september 2006 Fører melkeproduksjon til lidelse for kyra? Den var ny... De får jo bare melkemaskina festet på, også går det automatisk... På helautomatiske melkegårder vet kuene sjøl når det er melketid (de kjenner at de har fulle jur) også trår de inn i båsen for å bli melka av roboten. Ikke får de vondt i spenene heller, for de får jo Spenol på... Er det menneskelidelse å gi blod? Jeg gir blod og har aldri hatt et eneste problem med det, bare fordeler. Så hvordan det kan være lidelse for kyra å gi melk skjønner jeg ikke... ← Den er langt fra ny. Melkeproduksjon er da ikke bare selve melkingen! Kuene blir inseminert for å føde framtidig kjøttdeig og for å produsere melk, de føder kalver som blir tatt fra dem med det samme, mange av hannkalvene går rett til "kassering" fordi de ikke kan vokse opp til å bli melkekyr, kyrne får ikke beveget seg naturlig store deler av året, og lever et liv fullstendig på andres premisser. Blodgivninganalogien din er faktisk noe av det dummeste jeg har hørt. No offence. (Teorien om at veganere ikke kan svelge sæd er kanskje hakket teitere.) Du er et menneske og gir blod av fri vilje, dette kan da ikke sammenlignes med å leve et liv i fangenskap. Jeg synes ikke synd på kvinner som pumper melk og selger til sykehusene heller, skjønner du. Men igjen, jeg nevnte ikke soyamelk for å få i gang en debatt, og er ikke ute etter å omvende noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 25. september 2006 #20 Del Skrevet 25. september 2006 Den er langt fra ny. Melkeproduksjon er da ikke bare selve melkingen! Kuene blir inseminert for å føde framtidig kjøttdeig og for å produsere melk, de føder kalver som blir tatt fra dem med det samme, mange av hannkalvene går rett til "kassering" fordi de ikke kan vokse opp til å bli melkekyr, kyrne får ikke beveget seg naturlig store deler av året, og lever et liv fullstendig på andres premisser. Blodgivninganalogien din er faktisk noe av det dummeste jeg har hørt. No offence. (Teorien om at veganere ikke kan svelge sæd er kanskje hakket teitere.) Du er et menneske og gir blod av fri vilje, dette kan da ikke sammenlignes med å leve et liv i fangenskap. Jeg synes ikke synd på kvinner som pumper melk og selger til sykehusene heller, skjønner du. Men igjen, jeg nevnte ikke soyamelk for å få i gang en debatt, og er ikke ute etter å omvende noen. ← Fakk kua! Jeg vil ha hamburger... Hadde han vært hypp på kjøtt (han kua hehe) å jeg hadde vært i nærheten, så haddn ikke nølt med å ete meg, å det mens jeg fortsatt levde! Om dem aldri har sett frihet før, så har dem ikkeno å sammenligne med (om dem hadde vært smarte nok til det) så død over kyr og hele deres ætt! PS. Husk at dere ikke får i dere en dritt av kalken fra melka, om dere ikke spiser Dvitsminer sidnav. (det fins melk med Dvitaminer i) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå