Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #1 Skrevet 24. september 2006 Vi hadde en diskusjon i familien her forleden. Det gjelder ett ektepar med felles barn. Hvis den ene av ektefellene dør, må da den andre utbetale mors/fars arv...
Buster Skrevet 24. september 2006 #2 Skrevet 24. september 2006 Nei MÅ ikke og normalt sett ikke, om da ikke barna krever sin rett på arv, noe som er ganske unaturlig ville jeg tro. Så lenge den ene dør og den andre blir igjen kan denne som sagt sitte i uskiftet bo frem til sin død, men ikke om vedkommende gifter seg igjen tror jeg. Ville sjekket på Lovdata og googlet litt for å finne de rette regler rundt dette.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #3 Skrevet 24. september 2006 Enken/enkemannen kan sitte i uskiftet bo til sin død ja, så lenge de ikke gifter seg på nytt, og man har felles barn. Ved særkullsbarn bør det foretas skifte. Arvingene kan vel kreve skifte, men i ett normalt familie forhold er det vel få som gjør det, da konsekvensen er ofte at den som sitter igjem må selge hus/leilighet...
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #4 Skrevet 24. september 2006 Hovedinnlegger: Det var vell egentlig det jeg lurte på. Det er ikke snakk om gjengifte. Kan barn kreve skifte?
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #5 Skrevet 24. september 2006 Hovedinnlegger: Det var vell egentlig det jeg lurte på. Det er ikke snakk om gjengifte. Kan barn kreve skifte? ← Nei.
Gjest Meep Skrevet 24. september 2006 #6 Skrevet 24. september 2006 Sikker på det? Jeg trodde barn kunne kreve arven sin, jeg? Jeg er ingen ekspert, men tror jeg og pappa snakket litt om det etter at mamma døde.
brumma* Skrevet 24. september 2006 #7 Skrevet 24. september 2006 (endret) Felles barn kan ikke kreve skifte av felleseiemidler nei, men det kan derimot særkullsbarn. Edit: Se arveloven: § 9. Når den eine ektemaken døyr, har attlevande ektemake retttil å ta over felleseiga uskift med førstavdødes andre arvingar etter loven. Endret 24. september 2006 av brumma*
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #8 Skrevet 24. september 2006 Er det noen som vet hvorfor man må skatte for arv egentlig? Disse midlene er jo som regel skattet for opp og ned i mente fra før.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. september 2006 #10 Skrevet 24. september 2006 Dersom gjenlevende ektefelle gifter seg igjen skal det skiftes, ellers ikke. En enkemann/kvinne gjør lurt i å gjøre en avtale med sine og den nye partnerens barn om å få lov til å sitte i uskiftet bo dersom den nye ektefellen skulle dø. Dette gjøres skriftlig og alle barna til begge parter må signere. Dette vil medføre at man ikke blir kastet ut av sitt hjem dersom også den nye ektefellen dør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå