Gå til innhold

Alkoholloven og sjenking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på cafe i kveld og vi satte oss ute. Jeg gikk inn og bestilte meg en kaffe, og tok denne med ut. Hadde ikke rukket å ta en slurk engang før en ansatt kom ut og sa at nå var klokken 23 og all drikke måtte inn. Jeg tenkte at dette ikke gjaldt meg, men joda. Jeg sa at jeg ikke drakk alkohol og at loven vel gjelder for alkoholholdige drikkevarer, men hun begrunnet dette med at "jeg kan ikke vite hva du heller oppi kaffen din". Jeg påpekte da at jeg vel da bryter en annen lov; om å ta med medbragt på cafe...

Endte med at jeg ba henne helle ut kaffen og vi gikk isteden til et annet sted...

Noen som vet om dette kan stemme? Jeg har jobbet litt med sjenkesaker, og kan virkelig ikke huske at kaffe og brus går inn under denne kategorien... :klø:

Søker i vei på lovdata nå, men er ikke lett å finne noe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres helt merkelig ut ihvertfall, og jeg tror jeg hadde reagert som du gjorde.

Skrevet

Jeg synes ikke det hørtes rart ut.

Hvordan skal de kunne skille mellom en GT og en sprite feks.. Det er selvfølgelig enklest å bare stenge ALL uteservering klokken 23.

Skrevet
Jeg synes ikke det hørtes rart ut.

Hvordan skal de kunne skille mellom en GT og en sprite feks.. Det er selvfølgelig enklest å bare stenge ALL uteservering klokken 23.

:riste: men en kaffekopp? Det går da vel ikke an å ta feil av?

Skrevet (endret)

Alminnelig bevilling - innendørs og utendørs.

Alle typer øl, vin og brennevin - inne og ute.

Innendørs fra kl. 08.00 til kl. 02.30 - ute fra kl. 08.00 til kl. 23.00.

Sjekket kommunens hjemmesider og fant sakspapirer og vedtak...

De søkte om sjenking ute til 01.30, men fikk kun til 23. Det står ingenting om kaffe der...

Altså; damen begrunnet kaffenekten med alkoholloven, noe som ihvertfall må være feil. Da burde hun jo heller sagt "dette har vi bestemt oss for selv; fordi det er enklest for oss å overholde kontrollen på denne måten".

Endret av Frysepulver
Skrevet
:riste: men en kaffekopp? Det går da vel ikke an å ta feil av?

Finnes nok av kaffedrinker også..

Jeg har aldri opplevd at man får lov til å ta med seg NOE drikke ut av døren hvis det ikke er uteservering. Det er ikke de ansattes jobb å sjekke hva vi har i koppene/glassene våre.

Skrevet

Kan vel hende at de har innført dette fordi mange av de som drikker kaffe har drukket noe annet før og av den grunn ikke er rolige nok. Noe steder er det vel heller ikke lov med uteservering av noe som helst slag pga beliggenhet til boliger osv.

Og det med å ha noe "ekstra" i kaffen er nok ikke så uvanlig :)

Skrevet

Jeg har jobbet på serveringssted hvor vi ikke hadde uteservering. Men dette var det svært få av gjestene som forsto eller ville respektere selv om vi fortalte det til dem. Dette var problematisk for oss av flere hensyn:

-vi hadde ikke bevilning til å servere ute, så kommunen kunne ta oss på det, selv m vi altså sa tilgjestene at de enten måtte sitte inne eller måtte forlate området. Vi hadde søkt om bevilning, men fått avslag pga omgivelsene rundt.

-vi fant serviset vårt langt nede i gata. For meg er dette tyveri når gjester tar med seg serviset ut av lokalet selv om vi bar dem om ikke å gjøre set. Igjen fikk vi problemer med kommunen som stilte oss ansvarlig for at kopper og glass forsøplet nedover gata.

-forhold til momsen: mange satte seg ned selv om de hadde sagt de skulle gå. I følge momsloven er man jo forpliktet til å kreve inn 25% moms og ikke 13& moms når det er servering. Inngående moms er det kemnern alltid sjekker g vil ha mest kontroll med når det gjelder regnskapene til en bedrift med moms.registrering.

Man skal yte service osv, men enkelte kunder som krver så mye tjener man faktisk ikke på. Hvis man ikke oppfyller kravene i forhold til offentlig myndigheter så får man ikke drive videre. kontrollmyndighetene som går rundt og sjekker serveringsstedene kan alltid finne en eller annen grunn til å stenge et serveringssted hvis de ønsker, det gjelder å begrense mulighetene deres.

Skrevet

Joda, men det står jo ingen steder at det ikke er lov å drikke kaffe utendørs etter elleve. De andre stedene i samme område har kun regelen på alkohol, så hvorfor disse, som har fått bevilling av samme kommunestyre, er vanskelige skjønner jeg ikke. Stedet er heller ikke beliggende i Trøndelag eller andre steder hvor det å putte noe i kaffen er særlig vanlig...

Stedet er forholsdsvis nytt, og ligger i et nybygg. De andre stedene i sentrum ligger noe lengre unna, og DE ligger midt der folk bor (i leiligheter). Altså kan ikke bråk (i den grad jeg ville veivet og brølt med kaffekoppen i hånden) være en god grunn heller.

Tror jeg konkluderer med at neket ikke har peiling på lovverket og valgte å påstå dette var loven fremfor å innrømme at dette er stedets egne regler (noe som selvfølgelig hadde vært helt greit).

Skrevet

Jeg foreslår at du bare går et annet sted. Slike gjester som deg er det ingen som har bruk for, verken eiere/betjenning eller de andre gjestene der. Utestedet opererer med klare regler som alle klarer å forholde seg til: hvis noen med alkohol i glasset ser at du går ut med ditt glass er sannsynligheten for at de også går ut ganske så til stede. Paragrafene er til som et minstevern, restauranten kan fint ha egne regler og nekte folk å ta med servicet ut. Hvis du likevel velger å ta det med ut av utestedets lokaler er det å se på som tyveri.

Skrevet
Jeg foreslår at du bare går et annet sted. Slike gjester som deg er det ingen som har bruk for, verken eiere/betjenning eller de andre gjestene der. Utestedet opererer med klare regler som alle klarer å forholde seg til: hvis noen med alkohol i glasset ser at du går ut med ditt glass er sannsynligheten for at de også går ut ganske så til stede. Paragrafene er til som et minstevern, restauranten kan fint ha egne regler og nekte folk å ta med servicet ut. Hvis du likevel velger å ta det med ut av utestedets lokaler er det å se på som tyveri.

Selvsagt går jeg et annet sted! :overrasket: Jeg får jo ikke drikke kaffe ute på en beinkald kveld og de sparer åpenbart på varmelampene sine.

Og selvsagt kan stedene ha egne regler, det er jeg for (det skulle bare vært slik 100 %, så stedene kunne velge om de ville ha røykere innendørs eller ikke også), men da bør de SI at det er deres egne regler, ikke en del av sjenkebevillingen.

Tyveri??? De har et uteområde, så TYVERI ville jeg ikke akkurat kalle det.

Skrevet

Servering av alkoholfri drikke og mat ute og inne stenger en halvtime senere enn skjenkingen. Dvs, skjenking SKAL opphøre en halvtime før uteservering og inneservering stenger.

Hvilke tider som gjelder kommer ann på hvilken kommune man er i, og hav det enkelte sted har fått. Og stedet kan selvsagt ha strengere regler om de selv ønsker det.

Sjekk alkohollov og severingslov.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skjønner ikke at ikke servitøren kunne si til deg at vi stenger ALL uteservering nå. Enkelt og greit. Hvis du spurte mer kunne h*n svart: Vi har valgt å stenge ALL uteservering kl 23 fordi vi synes det er greiest. Dette er faktisk ikke så uvanlig.

Jeg forstår i forhold til røykelov og alt annet at folk har lyst å ha noe varmt å drikke ute. Jeg forstår også at utestedet synes det er greit at etter kl xx så er det ingen drikke/mat ute. Kan de ikke bare si det da? Og jeg er enig i at å vifte med alkoholloven når det er "bare kaffe" og begynne med "jeg vet ikke hva du har i kaffen" når man blir fersket i bløff provoserer ytterligere.

Skrevet

Du verden så glad jeg er for at jeg ikke jobber som servitør mer.

Overraskende mange gjester som sjekker Norske lover når de er uenige med oss... Men de kommer sjeldent tilbake og peker på en paragraf da :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...