Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #1 Skrevet 23. september 2006 Jeg har en 4 år gammel datter som har hatt over 40 i feber i hele dag. 40,7 på det meste. Har ringt legevakta, og overvåker henne nøye, så det er ingen fare. Men jeg bare lurer på hva dere andre gjør når barna har høy feber, hvor høy blir den før dere gir febernedsettende, og hva gjør dere ellers for å forebygge den høye temperaturen?
Gjest Gjest1 Skrevet 23. september 2006 #2 Skrevet 23. september 2006 Jeg hadde nok gitt febernedsettende da ja. I hvert fall ved sengetid. Barn som sover godt blir fortere frisk, det er min erfaring.
Morea Skrevet 23. september 2006 #3 Skrevet 23. september 2006 Jeg har ikke barn selv, men har legefar og var et av de såkalte ørebarna når jeg var liten, med mye høy feber. Nå er jo feber kroppens måte å reagere på og egentlig ikke så farlig som mange tror, men når man på et barn tipper over 40 grader er det etter legebesøk/snakke med lege på telefon, å passe på at de drikker nok vann og at de tar febernedsettende. Er ingen fan av å ta tabletter i tide og utide, men med den temperaturen er det hva tabelettene er der for. Veldig ubehagelig og av og til skremmende for små barn dersom de halusinerer og svetter/er kald slik som man ofte gjør med så høy feber. men vet at det er slitsomt både som barn og foreldre. Dessuten vet jeg av erfaring at min far også var nervøs som far og ikke som lege når jeg hadde feber opp mot 41,5....
Scorpina Skrevet 24. september 2006 #4 Skrevet 24. september 2006 Når jenta mi hadde feber brukte jeg å kjøle henne ned med kalde kluter på panna, febernedsettende i stumpen og passe på at hun fikk i seg nok væske. Vann, brus, juice..hun fikk det meste hun ba om. Det hjalp som regel + at hun sov av seg det sine febertokter hver gang. Unger KAN ha veldig høy feber uten at det er "fare" på ferde, men hvis det varer lenger enn 3 dager ville jeg tatt h*n med til legevakt/helsestasjon/fastlege. God bedring til jenta di
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #5 Skrevet 24. september 2006 gi febernedsettende og la barnet sove og sove og sove. .... og ikke glem å gi barnet drikke. en gang sov vårt minste barn i 17 timer (!!!). vi var da i tillegg på ferie i karibien, varmt og godt.... vel, vi lot henne sove, men hun våknet jo ikke til drikke!! det jeg gjorde var å gi henne drikke fra drikkeflaske, bare tok ut smokken (hun var 2 1/2) helle litt inn (haha det høres rart ut men fungerte utmerket altså), og proppe i smokken igjen. itillegg lot sjekket jeg henne stadig selvsagt, og hadde airkondition på men ikke for kaldt heller... lykke til!!!
Kittykat Skrevet 24. september 2006 #6 Skrevet 24. september 2006 (endret) Vi gir febernedsettende, lar barnet sove uten klær med en tynn dyne eller et tynt teppe over seg, har vinduet åpent hvis det er varmt inne, avkjøler med en kald klut eller et vått/fuktig håndkle som legges over barnet en liten stund ( tips fra legevakten faktisk ) og lar de få hva de vil av drikke og så mye de vil av drikke. Det har som regel funket hver gang så langt. Endret 24. september 2006 av Kittykat
Mistyen Skrevet 24. september 2006 #7 Skrevet 24. september 2006 Jeg har et "feberbarn", dvs han får høy feber veldig fort, mange ganger opp mot 41. Da gir jeg febernedsettende når han tydelig plages, og hvetfall før leggetid. Som regel varer feberen et døgn bare, og så er han like frisk igjen. Det var noe annet den agngen da han var ett år og hadde så høy feber i fire dager. Vi var ut og inn melloom lege og legevakt, men først da vi kom på barneavdelingen fredag kveld, kunne de se at han ikke reagerte på paracetamol og måtte få noe annet. Jeg gråt av glede etter tre timer da feberen ga seg og lillen spiste en kvart brødskive.....
:-) anna Skrevet 24. september 2006 #8 Skrevet 24. september 2006 Er feberen over 40 gir jeg febernedsettende. Og jeg gir febernedsettende på natta om feberen er over 39 - 39,5.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå