Gjest Norwegian Blue Skrevet 23. september 2006 #1 Skrevet 23. september 2006 Har fått med meg at det er noe som heter avgift på gaver/arv som foreldre gir til barn ol. Hvordan fungerer dette? Hvor stort beløp kan man gi uten å betale avgifter? Sett f.eks at jeg har en far med litt penger, og han bestemmer seg for å hjelpe meg med å betale tilbake studielån og gir meg 50000kr til det. Er det noe problem? Eller hvis han kjøper en større gave, f.eks bil eller leilighet til meg? Eller selger bilen sin til meg for en veldig lav sum? Hva om han gjør, som jeg mener var vanlig før, det slik at jeg får en viss sum, si 3000kr, av han i måneden. Og hva om jeg f.eks låner en venn 20000kr? Nå har ikke jeg spesielt rik far eller noe, men lurer litt på hvordan dette med å gi penger til andre fungerer ifh til skatter og avgifter. Det burde jo ikke være dyrt å være gavmild, eller ha gavmilde venner/familie...? Takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #2 Skrevet 23. september 2006 Å få en fast sum feks i forbindelse med studier er fritatt for gaveavgift. Satsene for gaver og arv er de samme: arve-/gaveavgift Sjkke også ut artikkel i dagens næringsliv I dette tilfellet straffer det seg å være gavmild. Og myndighetene skal ha full kontroll på transaksjoner du foretar deg. Større overføringer blir meldt til kredittilsynet.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #3 Skrevet 23. september 2006 Kan lime in samme sitatet her som i en annen tråd: Gavebegrepet omfatter i utgangspunktet enhver økonomisk fordel, som f.eks. rentefrie lån, rentefordelen av lån til lav rente, gjeld som er ettergitt og salg til underpris, såkalt gavesalg. Avgiftsplikten gjelder imidlertid ikke for vanlige leilighetsgaver, f.eks. vanlige julegaver, fødselsdagsgaver, bryllupsgaver mv. Forutsetningen er at gaven ligger innenfor det som er vanlig etter skikk og bruk, og at gaveoverføringen ikke kan betraktes som ledd i noen planmessig formuesoverføring. Periodiske ytelser til underhold, oppfostring, utdanning og til nødvendig stønad er ikke avgiftspliktig når ytelsen er brukt opp før giveren døde.
Gjest Norwegian Blue Skrevet 23. september 2006 #4 Skrevet 23. september 2006 Takk for svar, ble litt klokere Er gaver på under 250000 da avgiftsfritt? Og gaver på over det er også avgiftsfritt hvis det er iforbindelse med f.eks. fødselsdag? Er litt forvirrende dette, men hadde vært greit å vite.
Gjest Madam Felle Skrevet 23. september 2006 #5 Skrevet 23. september 2006 Takk for svar, ble litt klokere Er gaver på under 250000 da avgiftsfritt? Og gaver på over det er også avgiftsfritt hvis det er iforbindelse med f.eks. fødselsdag? Er litt forvirrende dette, men hadde vært greit å vite. ← Tror maksgrensen på gaven må være mye lavere enn 250 000, og nei en kan ikke få en gave på mer enn 250 000 skattefritt. Mener det er en maksgrense for dette, men vet ikke hvor mye maksgrensen er.
Gjest allium Skrevet 23. september 2006 #6 Skrevet 23. september 2006 Tror maksgrensen på gaven må være mye lavere enn 250 000, og nei en kan ikke få en gave på mer enn 250 000 skattefritt. ← Nei, 250000 stemmer. Men man spiser av fribeløpet for arveavgiften, slik at når arven kommer, er det brukt opp hvis man har fått gave på 250000 på forhånd. Og det er ikke skatt på pengene, det er arveavgift.
Buster Skrevet 23. september 2006 #7 Skrevet 23. september 2006 Man kan fra HVER av sine foreldre få 250 000.- kroner uten å måtte betale noen form for skatt eller arveavgift på dette, og for de neste 300 000.- kroner snakker man om en avgift på 8%. Så summen man kan få i gave eller arv uten å skulle betale noe fra sine foreldre en 500 000.- og skulle man få feks 1100 000.- så ville man i realiteten måtte betale 48 000.- til staten eller noe slikt.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #8 Skrevet 23. september 2006 Takk for svar, ble litt klokere Er gaver på under 250000 da avgiftsfritt? Og gaver på over det er også avgiftsfritt hvis det er iforbindelse med f.eks. fødselsdag? Er litt forvirrende dette, men hadde vært greit å vite. ← I forbindelse med fødselsdag/faste månedlige beløp blir det mer snakk om hvor stort beløp det er. Om du får overført 50 000 kr i bursdagspresang vil jeg tro det kan regnes som så stor gave at den spiser av det avgiftsfrie beløpet på 250 000.
Gjest Norwegian Blue Skrevet 23. september 2006 #9 Skrevet 23. september 2006 I forbindelse med fødselsdag/faste månedlige beløp blir det mer snakk om hvor stort beløp det er. Om du får overført 50 000 kr i bursdagspresang vil jeg tro det kan regnes som så stor gave at den spiser av det avgiftsfrie beløpet på 250 000. Det var nettopp det jeg skulle spørre om nå. Hvor stort på beløpet være for å spise av de 250 000? Og hva om gavene ikke er i pengeform, men noe dyrt f.eks en bil, hest, leilighet, hjemmekinoanlegg?
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #10 Skrevet 23. september 2006 Det var nettopp det jeg skulle spørre om nå. Hvor stort på beløpet være for å spise av de 250 000? Og hva om gavene ikke er i pengeform, men noe dyrt f.eks en bil, hest, leilighet, hjemmekinoanlegg? ← Såvidt jeg husker er det en rubrikk på selvangivelsen der du må krysse av på om du har motatt en gave til en verdi av 10.000 eller mer. Selv om gaveavgiften altså ikke er en skatt, benytter myndighetene seg av muligheten til å sjekke ut dette i forbindelse med selvangivelsen som alle må fylle ut og som man må undertegne på at er sann. SÅ man skal vel egentlig melde inn alle gaver av et slikt beløp. Det er jo en skjønnssak hva hvert enkelt fylkesskattekontor bryr seg om. Men som det står i sitatet fra skatteetatens sider så skal man rapportere inn alle større gaver gitt utenom vanlige høytider som jul og bursdag.
Gjest Norwegian Blue Skrevet 23. september 2006 #11 Skrevet 23. september 2006 Ok, så viss jeg f.eks får en hest "til jul" av tante, til verdi av 50.000, må jeg da krysse av eller ikke?
Gjest allium Skrevet 24. september 2006 #12 Skrevet 24. september 2006 Såvidt jeg husker er det en rubrikk på selvangivelsen der du må krysse av på om du har motatt en gave til en verdi av 10.000 eller mer. Selv om gaveavgiften altså ikke er en skatt, benytter myndighetene seg av muligheten til å sjekke ut dette i forbindelse med selvangivelsen som alle må fylle ut og som man må undertegne på at er sann. ← Årsaken til at dette skal oppgis i selvangivelsen, er at myndighetene skal få en forklaring på eventuell formueøkning. Hvis formuen er økt mye, uten at man har hatt høy inntekt og uten at man oppgir arv, gave eller gevinst, kan det bli mistenkt at man har hatt svarte inntekter, eller gjort andre ulovligheter.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #13 Skrevet 25. september 2006 Årsaken til at dette skal oppgis i selvangivelsen, er at myndighetene skal få en forklaring på eventuell formueøkning. Hvis formuen er økt mye, uten at man har hatt høy inntekt og uten at man oppgir arv, gave eller gevinst, kan det bli mistenkt at man har hatt svarte inntekter, eller gjort andre ulovligheter. ← Òg det registreres samtidig som gave/arv fra slektninger. Jeg har i hvert fall oppgitt fondsmidler på ca 50 000 fra besteforeldre (bursdagspresang, tror jeg) som gave, og dette beløpet ble regnet inn i det avgiftsfrie beløpet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå