Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #1 Skrevet 23. september 2006 Har lest litt i arveloven, men ikke sikker på om jeg har skjønt det riktig. Jeg har nesten 2 mill som jeg vil etterlate hvis jeg dør. (studielånet slettes jo ). Jeg har ingen barn, ingen foreldre eller besteforeldre, men jeg har to søsken. Har en onkel og han har et barn. Har noen tremenninger og fjernere slektninger, men har skjønt at de ikke har krav på arv? Jeg ønsker ikke at alt av min arv skal fordeles til det jeg har igjen av familie, de har fått sin del. Stemmer det at onkel og søsken bare trenger å få 200.000 hver, så jeg kan testamentere bort resten til det jeg selv ønsker? Dvs at jeg kan testamentere bort 1.400.000 til et godt formål? Og jeg bør vel for enkelhets skyld oppsøke en advokat for å sette opp et testamente? Håper noen som kan juss her kan svare meg
Gjest Gjest_anni_* Skrevet 23. september 2006 #2 Skrevet 23. september 2006 Du kan testamentere bort alt du har til akkurat hvem du vil. De eneste som har krav på arv (såkalt pliktdelsarv) er barn, begrenset til 2/3 av formuen eller 1 million hver. Så lenge du ikke har barn står du helt fritt.
diddi Skrevet 25. september 2006 #3 Skrevet 25. september 2006 Helt riktig. Og det kan du selv skrive i et testamente. Husk imidlertid at to vitner skriver under på at det er du som har skrevet under på testamentet.
Gjest Cerise Skrevet 29. september 2006 #4 Skrevet 29. september 2006 Du kan testamentere bort alt du har til akkurat hvem du vil. De eneste som har krav på arv (såkalt pliktdelsarv) er barn, begrenset til 2/3 av formuen eller 1 million hver. Så lenge du ikke har barn står du helt fritt. ← Bare en liten presisering, dersom man har ektefelle har også denne krav på arv. Ellers er det riktig som blir sagt her, at så fremt du ikke har livsarving eller ektefelle, så kan du testamentere akkurat hva du vil til hvem du vil:)
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #5 Skrevet 29. september 2006 Helt riktig. Og det kan du selv skrive i et testamente. Husk imidlertid at to vitner skriver under på at det er du som har skrevet under på testamentet. ← Eller enda bedre - få en dommer i skifteretten til å bekrefte underskriften din. Da blir det ikke tvil om habilitet.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #6 Skrevet 29. september 2006 - det holder lenge med en jurist eller advokat og to vitner som IKKE er begunstiget i testamentet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå