Gå til innhold

Kan gutter og jenter være venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig dette har blitt diskutert før, men jeg er litt nysgjerrig. På grunn av studievalget mitt (mannsdominert) har jeg endt opp med ganske mange guttevenner. Har opplevd at noen av dem har forsvunnet da de skjønte at her var det ikke no å hente (for å si det sånn ;) ) Mens andre fint klarer å skille vennskap og sex (tror jeg da iallefall).

Hvordan er det med dere? Har dere mange gode venner av det motsatte kjønn? Leser stadig vekk tråder om venner som havner i senga, så det er tydeligvis ikke lett dette her ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også ganske mange guttevenner, og det går helt fint. De vet at jeg har samboer, og prøver seg ikke på meg. Men den nære guttevennen min forsvant med en gang jeg fikk meg kjæreste. Jeg har også opplevd før at gutter jeg bare trodde var venner, plutselig hadde lyst til noe mer da de trodde det var mulighet.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Jeg har også fått en god del guttevenner nå i det siste pga studievalg og fordi jeg bor med en del gutter. Syntes egentlig det går helt fint, veldig avslappende å være med gutter som ikke er interessert i noe mer. Hvis noen viser på en eller annen måte at de vil noe mer, og jeg ikke vil det, trekker jeg meg unna. Men sålangt har det altså gått helt fint. Sitter å snakker og tuller om alt mulig med de, foretrekker det ofte med å snakke/henge med jenter. Har også en del guttervenner fra før og selv om vi ikke er så close lenger pga avstand, fungerte det også fint.

Men at jeg ikke tenker på sex i det hele tatt ville vært løgn. Men da som regel fulgt at tanken "æsj æsj, slutt å tenk på det!". Tenker på sex hele tiden for tia, tror det er p-pillene som gjør det.

Skrevet

Ja det går helt fint. Hadde det da jeg var student og i flere år etterpå. Tror ingen av oss engang tenkte tanken på noe mer enn "bare gode venner".

Skrevet

Det varierer sikkert, men min erfaring er at man kan være venn uten at det ligger noe mer i det, men også desverre at de gutter man trodde var en skikkelig god og nær venn egentlig ønsker seg noe mer/annet, og blir sure og sjalu når kjærester dukker opp.

Skrevet

Jeg tror det kan være enkelt for jenter å ha guttevenner, men ikke så enkelt for gutter å ha jentevenner. Eller for å si det på en annen måte - gutta vil alltid (ok, nesten alltid, da) ønske å ha sex med jenta.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
gutta vil alltid (ok, nesten alltid, da) ønske å ha sex med jenta.

Selv om jeg har hatt den erfaringen selv, tror jeg ikke på at alle gutter er slik. Har møtt mange skikkelig ålreite og snille gutter, som fungerer fint med å ha jentevenner. Også er det en del andre gutter, som "bare vil ned i buksa" på jenter flest, men som er helt klar på at noen jenter er off-limit. Har også et par skikkelig snakkesalige guttevenner på fylla som babler i vei om hvor irriterende det er å ikke kunne snakke med jenter uten at de tror at de vil ha sex med de. Noen ganger vil gutter også bare ha venner.

Skrevet
Selv om jeg har hatt den erfaringen selv, tror jeg ikke på at alle gutter er slik. Har møtt mange skikkelig ålreite og snille gutter, som fungerer fint med å ha jentevenner. Også er det en del andre gutter, som "bare vil ned i buksa" på jenter flest, men som er helt klar på at noen jenter er off-limit. Har også et par skikkelig snakkesalige guttevenner på fylla som babler i vei om hvor irriterende det er å ikke kunne snakke med jenter uten at de tror at de vil ha sex med de. Noen ganger vil gutter også bare ha venner.

Det har ikke noe med å være snill eller slem å gjøre. Det ligger i naturen. Og, ja, det er forskjell på menn og kvinner seksuelt. Og selvsagt fines det menn som bare er ute etter vennskap og aldri tenker noe utover det, men de er i fåtall.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
Det har ikke noe med å være snill eller slem å gjøre. Det ligger i naturen. Og, ja, det er forskjell på menn og kvinner seksuelt.

Er det det? Jeg innrømmer gjerne at jeg har seksuelle tanker om venner, altså jeg kan ta fantasier, men jeg er allikvel ikke interessert i å faktisk ligge med de. Ville tro at det er det samme med gutter. De kan godt å fantasier om å ligge med ei jente de kjenner, men samtidig ikke ha noen interesse om å gjennomføre det, av flere grunner: de vil ha jenta som bare venn, de liker noen andre, de syntes jenta er stygg, osv.

Skrevet

Ja, selvfølgelig. Mine homofile venner og jeg har det helt fint vi. ;) (Med unntak av at mamma til stadigvekk spør om Herr X ikke har tenkt til "å bli" hetero igjen snart, så vi får gifta oss. :ler: )

Spøk til alvor. Det går helt fint. Har vært borti de som har blitt snurt og forsvunnet da de fant ut at de ikke fikk tukle med slusene mine, men andre igjen har jeg vennskapelige forhold til. Ok, så ble det litt rot med min ungdoms-bestevenn, men pytt. Det ordna seg. :ler:

Jeg tror at menn på lik linje med kvinner har ulike preferanser for venn- og kjæresteemne. Så vidt jeg vet så tenner ikke alle gutter på alt med vagina, og jeg tenner ikke på alt med penis. Det er koselig med guttevenner. Enklere å forholde seg til.

Skrevet

Samme her. Jeg tror nok det er noe i at man kan tenke seksuelt om venner av motsatt kjønn, og at gutter sånn generelt vil ha sterkere drifter her. Men mange har samtidig en grense for seg selv - at noe forblir fantasier. Og de fleste skiller jo også mellom seksuell tiltrekning og forelskelse, dermed går det enda et skille.

Jeg har fler kamerater enn jeg har venninner, tror jeg, og kan innrømme at jeg i en veldig singel periode var noe usikker på om jeg burde ha tatt initiativ ovenfor bestekameraten min. Vi ar et nært vennskap, men det ble i hvert fall til at all fornuft overbeviste meg om at vi funker bra som venner, men at vi ikke ville passet sammen som kjærester. Jeg var vel heller aldri "interessert", men glad i. Vi har nå begge samboere på hver vår kant som vi har det bra med, men har fortsatt god kontakt, uten at det er noe problem for noen av oss.

Ellers har jeg vel bare opplevd en gang at en kamerat viste seg å være forelska i meg - jeg så på han som en god venn, men etter hvert ble han plutselig "sitt gamle og sure jeg" og var lite interessert i kontakt. Om det var fordi forelskelsen gikk over eller han ble sjalu på min daværende flørt (nåværende samboer) fant jeg aldri ut... Andre kamerater har vært like lojale og stabile uansett hva som har skjedd rundt oss med kjærester og sånt.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
Jeg tror at menn på lik linje med kvinner har ulike preferanser for venn- og kjæresteemne. Så vidt jeg vet så tenner ikke alle gutter på alt med vagina, og jeg tenner ikke på alt med penis. Det er koselig med guttevenner. Enklere å forholde seg til.

Helt enig ;)

Skrevet

Mange av mine bedre venner har vært jenter. I utgangspunktet har jeg ikke vært lysten på sex med mange av dem, men man blir som kjent iddiot i stupfylla (heldigvis har jeg stort sett klart å skjønne at jeg skulle ligge unna, men tankene har nå ihvertfall vært der).

Skrevet

Ja, det går fint an. Jeg klarer ikke tenne på vennene mine. Bestekompisen min er homo da, så han teller ikke :ler:

Skrevet

Selvsagt kan man kan være venner uten at det skjer noe, men jeg tror likevel at de fleste vurderer hverandre på et eller annet tidspunkt, og tenker litt "Hvordan ville det vært, mon tro?", bevisst eller ubevisst.

(For øvrig tyder mine personlige erfaringer på at gutter vil ha deg. Nesten uansett. Men kanskje jeg har vært en tease? :sjenert:)

Gjest Gjest_Linnea_*
Skrevet

Jeg opplever at det å ha en guttevenn som ingen i vennekretsen eller sambo kjenner har ført sextanker med seg.

Nå er det sånn at jeg har flest guttevenner, og jeg tenker ikke på sex når det gjelder de som er felles kjente i vennekrets eller via sambo.

Spenning tror jeg det øverste avsnittet står for...

og hurra for det!! :)

Skrevet

Jeg har flere guttevenner. Og jeg og mannen min var bestekompiser i en årrekke før vi ble kljærester. Eh...... ok, dårlig eksempel, jeg ser den. Men det er faktisk sant. Og jeg har mange guttekompiser, som jeg har hatt i "hele mitt liv" Null tenning der. Garantert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...