nynne Skrevet 23. september 2006 #1 Skrevet 23. september 2006 man kan jo blie sprø av mindre - som årøvere - planlegger det meste til minste detalj, snakk om planlagt barn men iallefall;) når anbefales det å ha samleie rundt eggløsning; samme dagen elelr dagen før+ dagen etter??? sist var vi veldig aktive, hver dag... men tenkte å ta annenhver dag nå så :bryn: får spart opp litt, mener å ha lest at det kan være lurt. kan det være lurt å hoppe til køys den dagen EL-test er positiv og så vente to dager? hva om en har dagen før positiv el-test da? hoppe over den positvie dagen? og ang temping... er det slik at EL er den dagen tmp'en synker, og at man vet den har vært når den stiger? fesk om tmp er lav ons og stiger tors så var ons EL??? mange spm nå....
smile Skrevet 23. september 2006 #2 Skrevet 23. september 2006 De anbefaler ikke å mer enn annenhver dag pga sædproduksjon. Sæd kan leve opptil 5 døgn ved opptimale forhold og egget lever kun i 24 timer om jeg ikke husker feil. Derfor er det vel mest lurt å mest dagene før EL og på selve dagen. Vi hadde ikke sex dagen jeg hadde EL og jeg ble gravid allikevel! Temping kan jeg lite om men det finnes mange andre tråder herinne om emnet om du søker litt! Lykke til! og det viktigste er vel å ikke stresse!!!!
nynne Skrevet 23. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 23. september 2006 Lykke til! og det viktigste er vel å ikke stresse!!!! ← ja jeg vet men hvem klarer vel å koble helt ut - ikke jeg men takk for svar!
smile Skrevet 23. september 2006 #4 Skrevet 23. september 2006 Kjenner til stresset, men det er sant -uansett! Så er det jo naturlig at man tenker på det også. Det er jo en ny stor, ting som skjer!
nynne Skrevet 23. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2006 jeg leste forresten en forskingsartikkel på jobb her om dagen som gikk på dette med stress og ufruktbarhet... et par som sliter lenge får jo gjerne høre det fra alle kanter, leger som venner: stress ned! artikkelen gikk ut på at det ikke hadde den betydingen man tidligere har trodd, stress med å bli gravid (les: testing, temping og alt for ålegge forholdene til rette) spilte ingen roille. Det som derfimot kunne virke inn var den generelle psyken. Om man ikke hadde det bra psykisk kunne man slite med å bli gravid. Feks om noe skjer i livet som gjør at man blir deppa osv. Ufruktbahet kan jo tynge en ned derfor en viss sammenheng, men slik stress med å bli gravid skulle vistt ikke psille noen riolle - det var bare å kjøre på
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #6 Skrevet 23. september 2006 Synes temping er genialt, for meg var det det motsatte av stress. Den første dagen med høy temp er dagen etter eggløsning (som regel). Men hvis du vil ha litt (gratis!) hjelp med tempkurver og tolkning kan du ta en tur på www.fertilityfriend.com Der er det masse å lære, og du kan legge inn tempene dine i et skjema, som så lager en flott graf. Veldig artig, synes jeg
Gjest miiip Skrevet 26. september 2006 #7 Skrevet 26. september 2006 artikkelen gikk ut på at det ikke hadde den betydingen man tidligere har trodd, stress med å bli gravid (les: testing, temping og alt for ålegge forholdene til rette) spilte ingen roille. Det som derfimot kunne virke inn var den generelle psyken. Om man ikke hadde det bra psykisk kunne man slite med å bli gravid. Feks om noe skjer i livet som gjør at man blir deppa osv. Dette her stemte for meg i alle fall, jeg var kjempesliten og sikkert litt laber psykisk da vi begynte å prøve. Etter en stund fikk jeg en ordentlig depresjon. Det var først når jeg begynte å komme meg igjen etter depresjonen og fikk jobba igjennom endel grums at jeg blei gravid. Jeg har gått til fotsoneterapi gjennom hele greia og fotsoneterapauten min sier akkurat det som du viser til i artikkelen. Jeg synes det er ganske logisk, jeg, når kroppen min er nedbrutt (fysisk el psykisk) bruker den den lille energien den har på å forsøke å få orden i det, og er derfor ikke motakelig for noe befrukta egg akkurat da. Tror nok psykisk tilstand har mye å si for hvor vanskelig det er å bli gravid, men så finnes det masse andre årsaker til at noen må prøve lenge (og noen ikke får det til) også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå