Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant en stillingsannonse her om dagen via ett rekruteringsbyrå, men det stod ingen ting om hvem man skulle jobbe for eller hvor arbeidsplassen ville være.

Jeg sendte derfor en mail hvor jeg spurte om dette og fikk til svar at det var informasjon de ikke gikk ut med.

Er dette vanlig?

Og hvorfor skal det i så fall være hemmelig???

:klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, det er helt vanlig. Kundeforholdet er konfidensielt, og du får ikke vite bedruften før evt. intervju.

Skrevet

Det er veldig vanlig ja, og fler og fler firmaer bruker byråer for å finne nye medarbeidere.

synes du stillingen virker interessant og noe du har kunnskap til å søke på, så send en søknad med cv, mener rekrutteringsbyrået at du er blant de som er aktuelle for stillingen, så får du som regel først en samtale med byrået, der vil du også få vite hvem kunden er, deretter finner dere ut om du ønsker at de skal presentere deg for kunden for så å se om du blir innkalt til intervju.

det pleier vel stort sett å stå sånn ca hvor kunden holder til, altså om det er i oslo, asker, tønsberg eller slikt, men utover det får du ikke vite noe om kunden før ved samtale med rekrutteringsbyrået.

selvsagt kan det da hende du sender en søknad som det ender opp emd at du ikke ønsker likevel, men da sier du jo bare det.

det positive er at da har rekrutteringsbyrået deg i papirene sine, så dukker det opp tilsvarende stillinger, eller andre stillinger som da byrået vet du kan være interessert i, så vil de ta kontakt med deg igjen.

jeg søker jobber selv nå, og har vært i kontakt med endel byråer, og har nå lett en til tre telefoner hver dag fra forskjellige byråer, som ønsker å presentere stillinger for meg og høre om det er noe jeg kunne være interessert i å bli presentert for. Veldig greit synes jeg, ikke bare leter og søker jeg selv, men jeg har opptil flere andre personer som sitter å tenker muligheter for meg.

helt gratis. ;)

og jeg har vært til samtale med byrå der jobben ikke var interessant når jeg fant ut blant annet hvem kunden var, og sa klart ifra at da ønsket jeg ikke å bli presentert. ikke noe problem det, de har nå presentert meg for og fått meg på intervju med ett annet firma til en annen stilling som jeg har kjempelyst på, så det var ikke så dumt likevel.

Skrevet

Jeg svarte på stillingsannonse via vikarbyrå uten at jeg visste hvilket firma det dreide seg om. Var først på intervju hos vikarbyrået og ble deretter anbefalt videre så jeg fikk komme på intervju hos bedriften som trengte personalet. Jeg fikk jobben tilslutt :)

Skrevet

Da skjønner jeg at det er helt vanlig, men jeg syns alikevel det er litt rart at det skal være konfidensielt når man henvender seg direkte ang en stillingen.

For ordnes skyld så har jeg sendt inn søknad og cv og allerede fått tilbakemelding fra rekrutteringsbyrået med beskjed om å kontakte de i uke 42 for å avtale tid for samtale.

Dette syns jeg også er litt merkelig, at JEG må ringe DE for å avtale dette....syns det burde ha vært omvendt jeg da. :roll:

Skrevet

En av grunnene til at de gjør det slik er at bedriften skal slippe å få søkere på telefonen eller på døra. De har satt bort jobben med å finne medarbeidere til et byrå for å slippe utlukingen.

Der jeg jobber har bruker vi bemannings-/vikarbyrå, men har navnet på bedriften i annonsen. Det er veldig mange som prøver å komme inn bakveien hos oss i alle fall. Ringer direkte inn og ber om å få snakke med daglig leder og sånt.

Å søke jobb er også en jobb. Kanskje du må kontakte dem for å vise at du fortsatt er interessert, ettersom dette tydeligvis ligger litt frem i tid? De som søker jobber har ofte flere søknader ute om gangen og ganske mange søkere vil kanskje være i fast jobb når det er aktuelt å ta samtalene.

Skrevet
Da skjønner jeg at det er helt vanlig, men jeg syns alikevel det er litt rart at det skal være konfidensielt når man henvender seg direkte ang en stillingen.

For ordnes skyld så har jeg sendt inn søknad og cv og allerede fått tilbakemelding fra rekrutteringsbyrået med beskjed om å kontakte de i uke 42 for å avtale tid for samtale.

Dette syns jeg også er litt merkelig, at JEG må ringe DE for å avtale dette....syns det burde ha vært omvendt jeg da. :roll:

Jeg har også søkt jobb gjennom et rekruteringsbyrå. Der sto navnet på bedriften og byrået kontaktet meg få dager etter at jeg skrev søknad. Syns det er litt rart at du skal kontakte dem, er som regel omvendt. Men det er nok vanlig at du ikke får vite navnet på bedriften

Skrevet

Enkelte bedrifter i nedbemanningsprosess bruker også denne metoden. De er egentlig ikke ute etter å nedbemanne, men ønsker å kvitte seg med enkelte av de som jobber der nå. De kan ikke rekruttere nye ved å sette annonse i avisa, så derfor bruker de et rekrutteringsbyrå.

Skrevet

Noen firmaer prøver også å finne folk til stillinger som er lyst ut i det "åpne markedet" for så å tilby bedriften å leie personen i stedet for å ansette. Så en dag kan en stillingsannonse stå utlyst for så å bli etterfulgt av en identisk annonse fra et eller annet rekrutteringfirma neste dag.... Veldig irriterende dersom man ikke ser den opprinnelige annonsen :sur:

Skrevet

For ikke å snakke om i bransjer som min, der nyansatte rekrutteres fra konkurrenter i stor grad. Ikke særlig smart å annonsere i avisen at "nå er jeg på jakt etter din beste ansatte". Eller der det er sensitivt for organisasjonen at det skal inn en ny person, den som skal erstattes kan ha sluttet på en vond måte eller være avdød f.eks. Eller man ønsker ikke å få alle telefonene fra alle de millioner nettsteder som annonserer stillingen nesten gratis.

Nå vet ikke jeg hvor viktig det er for deg med ny jobb, men jeg mener rekrutteringsbyrået bør ringe deg om de mener du er aktuell. De tjener penger på dette, og det er deres jobb. Så har du det ikke travelt ville jeg satt meg til å vente - du har jo levert kontaktinfo og info om deg selv, og dermed gjort din del av jobben.

Skrevet

Jeg er også av den mening at rekrutteringsbyrået skal ringe til deg og ikke omvendt. Personlig er det også alltid byrået som har ringt til meg dersom jeg har vist min interesse og de ser på meg som aktuell for stillingen. Mannen min har heller ikke vært borti at han har måttet ringe byrået selv, og synes at det høres litt rart ut (han har vært borti flere enn meg).

Skrevet

Jeg kommer nok uansett til å ringe. Denne type stillinger er det lenge mellom hver gang jeg ser utlyst og det er akkurat det jeg ønsker å jobbe med. Så får jeg se hva som skjer på "samtalen" vår.

Skrevet

egentlig synes jeg det er rart at du ikke har blitt tatt inn til samtale tidligere..

jeg er i jobbsøkerprosess selv nå, og når jeg søker på jobber via byråer, så har jeg blitt innkalt til samtale etter kun få dager.

Uansett om det er lenge til de skal ha noen inn i akkurat DEN stillingen eller ikke, for de har jo mange andre jobber, og jeg KAN jo være aktuell for flere stillinger, noe som igjen er interessant for dem å vite.

jeg var på intervju med bemannings/rekrutteringsbyrå i går, i utgangspunktet mot en spesifikk stilling, når jeg gikk derifra satt jeg igjen med ikke EN interessant jobb de skal presentere meg for, men tre!

Derfor synes jeg det er rart at du ikke blir tatt inn til samtale med en gang, og klart du skal ta kontakt uansett, når dette er snakk om en jobb du virkelig vil ha, men kanskje du skal ta kontakt tidligere?

men klart, det kommer an på både stillingstype du ønsker deg, noe er det mer av en andre, det kommer også an på om du er i arbeid pr idag og ikke leter veldig aktivt.

uansett lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...