Gå til innhold

degu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

For mange år siden hadde jeg deguer. Vi hadde to og to om gangen, i et toetasjes bur. Men ingen av degusene levde særlig lenge, jeg synes å huske at hvertfall noen av de fikk sukkersyke og hvitt i øynene (tror det var det som var tegnet på sukkersyke). Vi ga de ikke noe sukker, bare vanlig degumat. De hadde vann, høy og alt annet de trengte, men likevel døde alle degusene vi hadde etter kort tid ... Vi vasket også burene etter at dyrene døde og vi skaffet oss nye deguser.

Når vi ga opp å ha deguser kjøpte vi hamstere og hetterotter (hver for seg) og de døde også. Det er enda et mysterium hvorfor alle disse dyrene døde. Noen som har noen anelse om hva dette kan komme av, eller noen som har opplevd noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

kan de ha hatt en smittsom sykdom som fortsatt "sitter" i buret?

Endret av irwin
Skrevet

Hvor sto buret? Sto det i trekk eller i et rom med mye gjennomgang, svingende temperatur e.l? Etter at dere har vasket buret, har dere skylt av vaskemidlene godt? Hadde dere dyra en og en eller flere av samme art i buret? Hvis flere sammen, hvilke kjønn sammen? Hvor gamle var de da dere fikk dem, og kjøpte dere alle dyra i samme dyrebutikk?

Ellers tror jeg degu kan være relativt vanskelige, fordi det er få fagfolk og andre som egentlig vet så mye om hvordan de skal stelles, hva slags fôr som er best osv. Litt som med chinchilla.

Har egentlig ikke spesielt god greie på smågnagere, men rotter kan jo bli flere år gamle, og en hamster kan fint leve i to år, så om alle dyra deres har dødd innen kort tid er det noe rart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...