Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #1 Skrevet 23. september 2006 Jeg baker rundstykker selv. De blir veldig gode, men de er så smuldrete. Kan også sprekke når jeg skal dele de i to. Ingrediensene jeg bruker er hvetemel, sammalt grovt hvetemel (evt havregryn eller rugmel), tørrgjær, vann, olje og salt. Pensler de med egg før steking for da blir de så fine og blanke. Tips til hva jeg kan gjøre så de ikke blir så smuldrete?
Arkana Skrevet 23. september 2006 #2 Skrevet 23. september 2006 Det er viktig at du knar godt. Eltingen får glutenet til å svelle og gjør at rundstykkene henger bedre sammen. Hold deigen så løs som mulig, bruk bare akkurat nok mel til at deigen ikke blir for klissete. Det blir også bedre om du bytter noe av vannet med melk eller yoghurt naturell.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #3 Skrevet 23. september 2006 I tillegg til det Arkana skriver, kan det hende du hever litt for kort siste gangen?
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #4 Skrevet 23. september 2006 Jeg hever de lenge, men det kan være at jeg ikke knar nok. Takk for tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå