Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #1 Skrevet 23. september 2006 Bor på småbruk og vurderer å plante en del blåbærbusker. Har aldri vært borti dette før, og lurer på om det er noen med erfaring her? Hva er bærene best å bruke til? Er det vanskelig å få bær på buskene? Forskjell på sorter osv.? Er det lett å få solgt disse bærene?
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #2 Skrevet 23. september 2006 HAr ingen erfaring med dyrkning, men var innom hagesenteret i går og en busk koster 300 kr... Så du skal vel bruke litt tid for å få det til å lønne seg. Jeg kjøpte en kilo amerikanske blåbær fra en yrkesdyrker i sommer, de kostet 80 eller 90 kr /kg (= 2 "jordbærkurver"). Bærene er best å bruke naturell, eller hives frosne oppi fruktsalat eller som bløtkakepynt. Syltetøy ikke interessant.
Gjest Gjesta Skrevet 23. september 2006 #3 Skrevet 23. september 2006 Jeg har to busker i hagen, de kosta under hundrelappen for hver, og bærene er sykt gode
Gjest Fliss Skrevet 23. september 2006 #4 Skrevet 23. september 2006 Jeg har plantet masse bærbusker, 6 busker med rips, 6 busker med amerikanske blåbær og 6 busker med bjørnebær ... tror buskene kostet rundt 100-lappen pr. stykk og allerede så flommer det over med bær. De amerikanske blåbærene er kjempegode og så er de så store og fine - ypperlige til desserter og til pynt på kaker ol... Men jeg må bare slå et slag for bjørnebærene. De kommer i massevis - jeg har måttet binde opp plantene flere ganger i løpet av sommeren og høsten - de formelig faller overende pga vekten av bærene. Jeg kommer til å fryse ned masse bjørnebær - deilig å ha utover vinteren. Neste år satser jeg på å være selvforsynt med både ripsbær, blåbær, bjørnebær, epler og plommer ... i tillegg skal jeg plante jordbærplanter. Anbefaler også de som har mulighet til å lage sin egen lille grønnsakhage. Jeg har plantet persille, timian, gressløk, oregano og endel andre urter ... Glimrende å kunne gå rett ut i hagen og hente inn mens maten står på komfyren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå