agbre Skrevet 23. september 2006 #1 Skrevet 23. september 2006 Jeg skal snart samle noen kollegaer på ost og kjeks. Nå er det jo vanlig å ha paprika, stangselleri ol til ost, men jeg kunne tenke meg andre ting som gjør det litt mer spennende. Tips??
Lady_Sharon Skrevet 23. september 2006 #2 Skrevet 23. september 2006 biter ananas, mandarin, coktail pulser, sylte agurk, agurk, sølløk (små løk i glass vet ikke helt navnet på disse) Disse passer veldig bra til gulost. Når du har hvit ost (camamber, bri) har jeg egentlig bare brukt paprika.
Gjest gjesta Skrevet 23. september 2006 #3 Skrevet 23. september 2006 Kanskje ikke så utradisjonelt, men her i huset er druer og appelsinskiver et "must"
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #4 Skrevet 23. september 2006 Oliven, valnøtter, moste aprikoser...
Gjest Frk Åberg Skrevet 23. september 2006 #5 Skrevet 23. september 2006 Jeg syns kombinasjonen blåmuggost, blå druer og valnøtter er veldig god. Jeg deler ofte opp ostetypene på forskjellige småfat, hvor de får sitt eget tilbehør. Ferske fiken syns jeg er godt og litt annerledes, f.eks. til brie o.l. Du kan også legge på krydderurter som pynt, f.eks. dill.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #6 Skrevet 23. september 2006 Hos Meny har jeg sett spesielle marmelader/syltetøy beregnet på ost. Marmelade for brie, marmelade for roquefort etc. Har prøvd den for roquefort, og den var snadder! Hva skal dere drikke til? Rødvin er jo ganske vanlig, men en ekstra søt hvitvin kan være veldig godt, spesielt til blåmuggost. Spør på Polet.
Drua Skrevet 23. september 2006 #7 Skrevet 23. september 2006 Jeg synes det er utrolig godt med kiwi, mandarinbåter (hermetisk) etc til milde oster som hvit Castello
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #8 Skrevet 23. september 2006 Marmelader hørtes godt ut. Hva med litt god spekemat? Skikkelig italiensk salami og andre pølser i tynne skiver og selvfølgelig parmaskinke.
Morea Skrevet 23. september 2006 #9 Skrevet 23. september 2006 Bortsett fra druer, tomater osv liker jeg å ha spekemat til. Proscutto, chorizo.. Hvis man serverer chevre (en av mine favoritter) er honning fantastisk godt. Men bruker det vanligvis i salat. Men det får fram en helt annen smak. Det er en slags soltørkede tomater det er mulig å få tak i i enkelte delikatesseforetninger som er mindre tørre enn de andre, om man kan si det sånn. Skikkelige smaksbomber som krever oster med mye god smak. Sennep er godt til enkelte oster.
agbre Skrevet 24. september 2006 Forfatter #10 Skrevet 24. september 2006 Her var det mange gode tips å ta med seg. Tusen takk. Folk tar med seg vin selv, så jeg veit ikke hva det blir.
Imax Skrevet 24. september 2006 #11 Skrevet 24. september 2006 Valnøtter og rennende (tynn) honning er dødsdigg. Og druer da (det liker jeg).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå