Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #1 Skrevet 22. september 2006 Hvordan er en kroppsfiksert person? Definer det. Hvordan er en jålete person? Definer det.
Gjest mysan Skrevet 23. september 2006 #2 Skrevet 23. september 2006 En kroppsfiksert person er overdrevent opptatt av egen og andres kropp rent utssendemessig. Livredd for å legge på seg, og ser ned på folk som slapper litt mer av og kanskje får litt ekstra på kroppen av den grunn. En jålete person er mer opptatt av eget og andres utseende, enn mye annet. Opptatt av riktige klær, riktige møbler, riktig makeup, riktig hår osv Jålete og kroppsfiksert går hånd i hånd. Begge to er overfladiske mennesker. mysan
Suss80 Skrevet 23. september 2006 #3 Skrevet 23. september 2006 Selv har jeg møtt flere slike babes, og jeg må si at de ikke gir et bra førsteinntrykk. Og jeg er enig i at jålete og kroppsfikserte personer nok kan virke overfladiske. Men selv tror jeg at de som er mest opptatt av den perfekte fasade egentlig er de som er mest usikre. Den ytre fasaden er et skjold som beskytter en selv fra å la omverdenen se ens usikkerhet. Ikke alltid, men ofte.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #4 Skrevet 23. september 2006 Suss, du har nok rett i at for mange er det sånn, men det finnes faktisk folk som er akkurat så overfladiske at utseendet og appearances er det viktigste for dem. Fryktelig kjedelige mennesker naturligvis.
Gjest Chantal Skrevet 23. september 2006 #5 Skrevet 23. september 2006 Jeg er litt jålete jeg, men det er viktig å samtidig kunne slå seg løs og ikke la det ta opp tankene eller væremåten til personen hele dagen. Jeg må ikke ha på meg sminke hvis jeg skal en rask tur i butikken for eksempel og jeg kan fint gå uten en sminke en hel dag. Det begynner vel å komme i grenseland når man ikke vil eller klarer sånt. Kroppsfiksert er jeg ikke. Liker å holde meg i form og innrømmer at jeg også gjøre det for å holde formen på utsiden. Det jeg ser på som kropsfiksering er når man er i en størrelse 36 (et eksempel) og klager over at man enda burde gå ned et par kilo til. Mange jenter har alltid disse to kiloene man vil ned. Alltid to eller tre. Hvorfor ikke bare gjøre seg forstått med at man har disse to-tre kiloene "for mye" å leve med det?
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #6 Skrevet 23. september 2006 Jeg er både kroppsfiksert og jålete, men det betyr slett ikke at jeg ikke har andre kvaliteter.
Gjest Cristoph Skrevet 23. september 2006 #7 Skrevet 23. september 2006 det er fint at ei jente er opptatt av kroppen sin så lenge hun ikke er fiksert. jålete jenter kan gå an det også så lenge dem ikke er fikserte.
Gjest Hilde79 Skrevet 23. september 2006 #8 Skrevet 23. september 2006 Suss, du har nok rett i at for mange er det sånn, men det finnes faktisk folk som er akkurat så overfladiske at utseendet og appearances er det viktigste for dem. Fryktelig kjedelige mennesker naturligvis. ← Og hvor mye i dybden har du giddi å gå da?
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #9 Skrevet 23. september 2006 Synes dere er litt dømmende i svarene deres. Jeg har vært/er selv altfor kroppsfiksert, men det skyldes at jeg har hatt spiseforstyrrelser. Jeg fikk ikke spiseforstyrrelser verken fordi jeg var jålete eller overfladisk. Det er snakk om å få kontroll over eget liv, samt at jeg hadde et ønske om å forsvinne. For meg var/er dette en sykdom som det har tatt mange år å komme over, men jeg er fortsatt altfor kroppsfiksert. Det tar tid å endre tankemønstre, det skjer ikke over natta. Men selvsagt er det mange kroppsfikserte som er overfladiske, men bildet er gjerne litt mer nyansert enn enkelte klarte å framstille det som her.
Nelle Skrevet 23. september 2006 #10 Skrevet 23. september 2006 Jeg er både kroppsfiksert og jålete, men det betyr slett ikke at jeg ikke har andre kvaliteter. ← Signerer denne. Og hva er egentlig galt i å være opptatt av å ta vare på se selv? For meg er det svært viktig, men er på ingen måte manisk av den grunn. Jeg bare liker å føle meg flott.
Morea Skrevet 23. september 2006 #11 Skrevet 23. september 2006 Jeg er nok både kroppsfiksert (kanskje feil ord, liker å trene og være i form) og definitivt jålete når man ser mitt klesskap og sminkelager. Liker å se bra ut, faktisk for det meste for mitt eget velvære. Men jeg er overhode ikke overfladisk, noe som er noe helt annet. Jeg kjenner endel mennesker som når man spør dem om hvor de kjøpte den buksa sier "der og der og den kosta 3000 kroner" og hvordan ferien deres var og de sier ingenting om hvordan de hadde det, men de møtte en mann som tjente en million i året og er kjendis og de brukte så og så mye penger. Da har man et problem. Men det bunner nok ut i usikkerhet og/eller umodenhet tror jeg. Slike personer er bare en fasade og umulige å ha en vettug samtale med. Grusomt
SniperCat! Skrevet 23. september 2006 #12 Skrevet 23. september 2006 En jente må da for f.. få lov å være jålete? Javel så liker INGEN overfladiske mennesker, selv om 95% av oss kan være det til tider.. Jeg vet iallefall at jeg heller vil ha en litt jålete kjæreste enn en som snakker ned om venninner og kvinnelige kollegaer osv. Det er det desidert mest usexy jeg kan tenke meg. DET er usikkerhet. OK. Igjen er jeg litt på siden av temaet..
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #13 Skrevet 24. september 2006 (endret) Innlegget er endret. Reglene. Pheps -mod Endret 24. september 2006 av Pheps
Buster Skrevet 24. september 2006 #14 Skrevet 24. september 2006 Store forskjeller ute å går her, og det er viktig å skjønne denne forskjellen uten at man dømmer noen. Jeg har hatt mange venner opp igjennom tiden som er veldig jålete og noen som har/er veldig kropssfiksert. Forskjellene er imidlertid store da en som er jålete er opptatt av hvordan han eller hun og andre selvfølgelig ser ut, og gjerne at de skal ha det rette tilbehøret til kroppen hele tiden. En eldre venninne bruker sikkert fremdeles 2 timer på å stelle seg hver eneste dag før hun skal på jobb, og da mener jeg kun å stelle seg foran speilet og valg av klær. Jålete personer trenger ikke å være ekstremt jålete og kan være litt mer enn normalt opptatt av klær, sminke, frisyre og annet. Problemet er at noen av de som er veldig jålete ofte ser ned på andre som ikke har den standard som de mener kan bekrefte deres egen innstats på å se godt ut. Kroppsfiskert er en mer negativ bane etter min mening da dette fort kan bli veldig usunt, og fort kan føre til at vedkommende presser kroppen for hardt eller helt feil. En jente jeg jobbet med før var virkelig sykelig opptatt av egen kropp og gjorde alt som stod i sin makt for å beholde "jente" kroppen selv om hun hadde passert 25år. Hun fikk foretatt fettsuging av en kropp som overhodet ikke trengte dette, fikk strammet hud som ikke hadde så mye som en liten smilerynke en gang. Noen mennesker er så grunne at de nesten velger sine kjærester basert på kun utseende, og dette tror jeg er mer normalt blant dem som er litt høye på pæra selv. Rart hvordan man gjerne ser en veldig pen person ofte er sammen med en veldig pen person også. Nå skal jeg ikke dømme alle mennesker som er mer enn normalt pen, men det skal vel sies at de som baserer seg på at de er flottere enn gjennomsnittet fort mister en del av verdiene i livet når de etterhvert ser at jo mer voksen de blir jo mindre betyr dette. Mennesker som er ferdig med ungdomsårene er kommet forbi dette stadiet hvor kjærester velges ut i fra hvordan de ser ut og velger partner på helt andre kavliteter enn som så. Har selv en venn av meg (gutt) som jeg vil kalle veldig pen eller drømmemannen for mange damer, noe han også vet veldig godt. Problkemet hans er at han selv er klar over dette og har lagt sin egen liste ALT for høyt. Noe han mange ganger har fårr slite for allerede og kommer til å slite for i fremtiden også. Nei det beste er å være normalt eller gjennomsnittlig opptatt av kropp og jåleri.
Gjest Kane Skrevet 24. september 2006 #15 Skrevet 24. september 2006 En kroppsfiksert person er overdrevent opptatt av egen og andres kropp rent utssendemessig. Livredd for å legge på seg, og ser ned på folk som slapper litt mer av og kanskje får litt ekstra på kroppen av den grunn. En jålete person er mer opptatt av eget og andres utseende, enn mye annet. Opptatt av riktige klær, riktige møbler, riktig makeup, riktig hår osv Jålete og kroppsfiksert går hånd i hånd. Begge to er overfladiske mennesker. mysan ← Hmm - i følge deg er jeg både kroppsfiksert og jålete, samt overfladisk... Og det er ikke i samsvar med beskrivelsen de som kjenner meg ville gitt så det viser bare hvor lett man "dømmer" før man kjenner.. Jeg er opptatt av min kropp, ønsker ikke å legge på meg men heller gå litt ned, jeg er fokusert på min makeup, hår, klær osv.. liker å holde meg "up to date" med forskjellig.. holder på å bygge om hjemme og er meger "into" trender osv.. Men selvopptatt? Aldri....
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #16 Skrevet 24. september 2006 En kroppsfiksert person er overdrevent opptatt av egen og andres kropp rent utssendemessig. Livredd for å legge på seg, og ser ned på folk som slapper litt mer av og kanskje får litt ekstra på kroppen av den grunn. En jålete person er mer opptatt av eget og andres utseende, enn mye annet. Opptatt av riktige klær, riktige møbler, riktig makeup, riktig hår osv Jålete og kroppsfiksert går hånd i hånd. Begge to er overfladiske mennesker. mysan ← Tull og tøys!
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #17 Skrevet 24. september 2006 Jeg er sikkert både kroppsfikser og jålete, men det er en vesentlig forskjell på om man er det i forhold til seg selv, eller også i forhold til andre. Jeg bryr meg lite om hvordan andre ser ut. De kan få gå i det de vil og se ut som de vil. Det er deres valg. Men når det gjelder meg selv blir det annerledes. Har jeg en dårlig dag så bruker jeg klær og sminke for å slippe å se ut sånn som jeg føler meg. Man trenger ikke se ut som en dass selv om man føler seg jævlig. Dessuten liker jeg å se fresh ut, liker å bruke klær som får meg til å føle meg bra. Ofte beveger jeg meg annerledes i ulike klær, rett og slett fordi jeg føler meg lett, sporty, elegant etc. Og kroppsfikseringen kommer av ønsket om kontroll over eget liv, og da er kroppen lettest å ta tak i. Det er det eneste området jeg kan ha fullstendig kontroll over, for andre ting er jo ytre styrt på mange områder. Men dette henger sammen med spiseforstyrrelser blant annet. Hadde jeg vært frisk, hadde jeg nok ikke brydd meg noe særlig om det. For jeg bryr meg jo ikke om hvordan andre ser ut, så lenge de er hyggelige, morsomme og har gode kvaliteter som mennesker. Man kan være kroppsfiksert og jålete, men det er stor forskjell på om det påvirker andre negativt eller ikke.
Pauline Skrevet 25. september 2006 #18 Skrevet 25. september 2006 Er nok begge deler, jeg da. Er opptatt av både kropp og utseende, men har likevel litt å fare med ellers og om jeg skal si det i all beskjedenhet. Egentlig er jeg mer overrasket over dem som overhodet ikke bryr seg om hvordan de ser ut. For meg vitner det om at de ikke bryr seg om andre ting heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå