Gå til innhold

Hester som ...!

Gjest På besøk, bare...

Fremhevede innlegg

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
Nei det har jeg ikke. Men jeg synes det er ekkelt med hestemøkk i veien likevel.

Det har jeg forståelse for, men hvis du opplever det som et stort problem er det er noe du må ta opp med den lokale rideklubben, eventuelt snakke med ryttere som rir forbi. Allikvel vil jeg påstå at å sparke ned i grøfta er den beste måten å fjerne det på, og sannsynlig det tiltaket som vil bli gjort hvis møkk i veien blir gjort oppmerksom på. Forslag om å ha med pose og spade på tur tror jeg nok ikke kommer igjennom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det har jeg forståelse for, men hvis du opplever det som et stort problem er det er noe du må ta opp med den lokale rideklubben, eventuelt snakke med ryttere som rir forbi. Allikvel vil jeg påstå at å sparke ned i grøfta er den beste måten å fjerne det på, og sannsynlig det tiltaket som vil bli gjort hvis møkk i veien blir gjort oppmerksom på. Forslag om å ha med pose og spade på tur tror jeg nok ikke kommer igjennom.

Nei det tror ikke jeg heller, men jeg mener like fullt det er den beste løsningen.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
Nei det tror ikke jeg heller, men jeg mener like fullt det er den beste løsningen.

Beste løsning for DEG kanskje, men ikke for mange tusen ryttere rundt om i landet. Og som nevnt ikke beste løsning ift sikkerheten. Hva vil du heller ha: hestemøkk i grøften, eller ulykke som følge av dårlig sikkerhet?

Jeg har opplevd en del løpske hester og nestenulykker i både trafikk, og populært tursted, som følge av dårlige sikkerhetsrutiner, og jeg skal si man har en vond klump i halsen når man springer for harde livet etter hesten da altså.

Skrevet
Så å ri rundt med en bitteliten sportsekk som sitter helt inntil kroppen er ikke forsvarlig?? Ta deg en tur innom en skikkelig sportsforretning og titt på sekkene før du utaler deg.

Ja alle dyr er uforutsigbare, men hvis man ikke kan gå av hesten en liten stund så har den ingenting på et fortau eller i trafikken å gjøre.

Hvis man da skulle være utsatt for en ulykke og falle av hesten? Det er stor sjangs for at man faller på ryggen, får spaden inn i ryggen og få alvorlige ryggskader.

Dette argumentet kan jeg bruke når jeg går tur med hunden også. Er det greit at jeg ikke tar opp etter den da?

Skulle likt å se deg prøve å holde igjen en hund på størrelse med en hest... :ler:

Fordi det fremdeles ikke er borte om det ligger i veikanten. Om man rir samme ruten hver dag blir det fort veldig mye hestemøkk som ligger i grøftekantene rundt omkring.

Pleier du å gå mye i grøftekanten du, eller? :blunke:

Jeg ser virkelig ikke problemet med at møkka blir skuffet ut i grøftekanten. De restene som ligger igjen på fortauet vil tørke og blåse bort, eller bli vasket bort ved neste regnfall. Er helt enig i at ryttere burde gjøre det de kan for å fjerne møkka, men å ri rundt med en sekk med en spade i, og spa opp og ta med seg møkka, det er rett og slett latterlig.

Skrevet
Pleier du å gå mye i grøftekanten du, eller? :blunke:

Nei, men både datteren min og hunden gjør det.

Skrevet

jeg synes det er skremmende hvor redde vi har blitt for noe som er helt naturlig...

Skrevet

Jeg skjønner helt klart hva du mener hvis problemet er hestemøkk som ligger midt i veien. Det er vanlig de fleste plasser å sparke hestemøkka i grøfta hvis uhellet er ute når man er på tur. Ta deg en prat med de i stallen, hvis du vet hvor hestene holder til. Er sikker på at det orner seg hvis du tar det opp på en saklig måte. Men at det er et problem med hestemøkk i grøftene rundt omkring, har jeg vanskelig for å forstå. Folk flest bruker vel helst veiene til å gå på. Og en spade ville ikke fjernet mer enn man får vekk med å sparke møkka ned i grøfta.

Virker som du helst ville sett at hestene holdt seg helt unna, da det er lite sannsynlig at du får hele hestenorge til å ri rundt med sekk og spade. Har du noen gang tenkt på hvor sunt det kan være for ungdommer å drive med hest? Man lærer å ta vare på et dyr, ha ansvar, være aktiv og mye ute i friluft.. Skal man da risikere liv og helse med å ri rundt med sekk og spade, bare for at hunden og datteren din skal spasere i grøfta?. Det er stor forskjell på å gå tur med en hund og en hest, du har ikke mye å stille opp med hvis en hest på 500 kg blir skremt, i forhold til en hund på en tiendedel.

Det er nok heller ikke mange som ville valgt å ri rundt på fortauene, hvis man hadde et alternativ. Men uheldigvis er det ofte slik at man må ri på fortauene, og turveier der det også ferdes andre folk, rett og slett fordi egne turløyper for hester ikke eksisterer mange plasser.

Men som sagt, jeg er sikker på at problemet med hestemøkk på veiene ordner seg hvis du tar det opp med hesteeierne. Hestemøkk i grøftene tror jeg nok bare du må leve med!

Skrevet

Jeg synes det burde holde i massevis å sparke det ut i grøfta, så hvis alle Hadde klart å gjøre det hadde det vært fint!

Det med spaden kom vel inn som et alternativ til sparking ;) Å ri rundt med en diger sekk med hestemøkk skjønner jeg naturligvis kan bli et problem :ler:

Skrevet

Jeg har tidligere vært en svært aktiv rytter, og ridd masse på tur. For å komme til turområdene måtte vi ri et stykke på gangvei. Vi hoppet alltid av hesten og sparket møkka ut i grøfta. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe problem at møkka ligger i grøfta? Det er gjødsel som er kjempefint for naturen og blir fort borte. Folk behøver da ikke å gå uti grøfta?

Jeg hadde aldri tatt med meg sekk og spade på tur. Tror de som ivrer så fælt om dette aldri har ridd noe særlig, det er utrolig ubehagelig å ri med sekk. For det andre kan det være direkte farlig å ha en spade på ryggen hvis man skulle falle av, for det tredje bør man holde seg mest mulig oppå hesteryggen når man er ute på tur, for man har mye mer kontroll over hesten når man sitter på den. Det går mye fortere å sparke møkka ut av veien enn å stå å bale med pose og hest og spade og alt mulig. Et "lass" med hestemøkk veier endel kilo, og fersk møkk lukter jo ikke særlig godt, så jeg ville ikke hatt det på ryggen nei.

Skrevet

Blir helt :overrasket: av å lese denne tråden. Har selv ridd i mange år, dog ikke i traffikerte områder og boligfelt. (og den hesten jeg red gjorde aaaldri fra seg utenfor stallen. Så har aldri hatt problemet selv)

Kjenner jeg blir litt provosert når noen som aldri har ridd, ikke kjenner miljøet, dyrene eller farene forbundet med sporten, mener ting så bastant.

En spade i en sekk kan bli livsfarlig dersom hesten skvetter og rytteren ramler av. Det er langt ned. Å lande på ryggen er skadelig nok i seg selv, om man ikke skal lande på en spade av hardt metall og som ikke er helt flat..

Det er ikke snakk om at en rytter kan garantere kontroll over hesten når de går av. Da har man bare tøylene å holde i , og blir hesten skremt (syklister, barnevogner med sterke farger, biler, lastebiler, busser) så vil den steile eller rygge hardt. Tror du at det går an å holde så mange titals kilo med en arm?? Og det er enda mer tragisk om en hest gjør dette og løper løpsk, for bilister, syklister og alle andre som måtte oppholde seg i nærheten. Man har mer kontroll over hesten ved å sitte på.

Å skuffe unna med beinet, ut i grøfta er mulig å gjennomføre, fordi man kan ha full fokus på hesten med begge henda, kontroll med øyekontakt og følge med på det som skjer rundt.

Dersom man skal ha med spade og pose, og skuffe pærene opp i posen for å legge det i ryggsekken og pakke sammen sakene igjen, klarer man det med en hånd? Mange hester er for høye til at man kan sette seg på huk og fortsatt holde tøylene.. Tro ikke at en hest står med hodet ned fordi en vil det. En hest følger med på alt rundt, og går ofte med hodet høyt for å få med seg alle impulser.

Det er da ikke mitt problem å finne løsningen på dette. Når man forurenser får man finne ut hvordan man skal rydde opp etter seg. Jeg skal ikke måtte finne en løsning for deg.

Forurenser?????? :overrasket: Mener du virkelig det??

Skrevet

Vel, jeg har ridd litt så jeg vet iallefall litt hva jeg snakker om ;)

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Takk til iss, nemipia og drua som sjønner litt mer hvor jeg vil henne og kan utdype poenget mitt mer ;)

Skrevet

Skjønte hva du mente etter å ha lest de siste innleggene dine vampyra ;)

Skrevet
Fordi det fremdeles ikke er borte om det ligger i veikanten. Om man rir samme ruten hver dag blir det fort veldig mye hestemøkk som ligger i grøftekantene rundt omkring.

:ler: Så om det ligger hestemøkk i veikantener det også et problem? Jeez, det var da voldsomt. Det finnes verre ting å irritere seg over lissom... :forvirret:

For å si det sånn, vi har mange ryttere langs veien her hvor vi bor uten at hestebæsj er mer enn et trivelig, velduftende innslag og noe jeg fint kan trille utenom med barnevogna. Hadde jeg sett en av de folka klartre ned av hesteryggen, tatt av seg den snertne ryggsekken, brettet ut en liten spade og skuffen hestepoopen opp i en snerten søppelsekk som deretter hadde blitt puttet oppi den lille sekken igjen, da hadde jeg sett sånn ut:

:overrasket::hakeslepp:

Etterfulgt av;

:hoho:

Men det er meg. *knis - bilder i hodet*

Skrevet (endret)

I Lillestrøm og på Fjellhamar ligger det hestedritt PÅ fortauet MAAANGE steder, og dette er usmakelig samma hvordan man snur og vender på det!

Så her er det mange ryttere som ikke bryr seg med å sparke det uti grøfta :forvirret:

Endret av Lamadama
Skrevet

Hoppe av, sparke hestemøkka ut av veien og ned i grøfta. Selvsagt!

Hoppe av, holde godt tak i tøylene med en hånd (og da bør du gjerne holde tøylene samlet, tett under hestens hode for å ha noenlunde kontroll), pakke ut en spade av sekken (med èn hånd ettersom den andre er opptatt med å holde tøylene), bruke nevnte spade til å skuffe møkka oppi en pose (fortsatt med èn hånd), pakke sammen spaden, binde sammen posen og og putte alt oppi sekken igjen (fortsatt kun med èn hånd tilgjengelig: Nei, overhodet ikke!

Hesten er et dyr - et stort dyr - om den blir skremt av noe mens man står på bakken så krever det absolutt din hele og fulle kosentrasjon for å holde den. Og hester blir til tider skremt - ofte av små ting - en plastpose som blåser over veien for eksempel - det er gjerne langt mer skummelt enn en bråkende bil.. Om du da, i tillegg til å holde hesten, skal buksere med poser, spade og sekk, så sier det seg selv at dette kan (og mest sannsynlig vil) gå galt.

For all del: ryttere skal selvsagt rydde opp etter seg! Om du, som beboer i nærheten av en trafikkert "ryttersti" synes det er ubehagelig med hestemøkk i veien/ veigrøften, så ta det opp med stallene det gjelder! Det er helt sikkert mulig å finne en ordning dere er fornøyd med "fra begge sider."

Men ikke krev at den enkelte rytter skal gjøre noe som faktisk kan være farlig - både for rytter, hest og tilfeldig forbipasserende!

- M.

Skrevet

Uff, jeg blir så oppgitt over at folk som ikke har den fjerneste anelse om hva de prater om skal ha så utrolig sterke meninger om noe så trivielt som hestebæsj.

NEI - det er ikke mulig å ri rundt med spade og søppelsekk for å skuffe opp hvert minste lille gram med hestebæsj som måtte berøre bakken. Du mener kanskje man burde hatt med vanntank og spyle fortauet etter seg også?

Og til din informasjon - det finnes drøssevis av hundeeiere som ikke plukker opp dritten etter hundene sine heller!

Skrevet

Jeg lurer på om jeg virkelig må ha greie på hester for å mene at det er feil at gangveier er fulle av hestemøkk.

Skrevet

Men vi er vel enige i at det er feil at gangveier er fulle av hestemøkk??

Skrevet
Jeg lurer på om jeg virkelig må ha greie på hester for å mene at det er feil at gangveier er fulle av hestemøkk.

Nei, men du må ha greie på hester for å skjønne hvorfor din løsning med spade og sekk ikke fungerer i det virkelige liv, samt for å forstå hvorfor verden desverre ikke kan være kjemisk fri for hestebæsj. Siden du ikke har greie på hester burde alle argumentene og forklaringene du har fått fra alle hestefolk her inne holde for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...