Gå til innhold

Hester som ...!

Gjest På besøk, bare...

Fremhevede innlegg

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Det var da fælt da! Må jeg sitter å forsvare det som er rytterforbundets retningslinjer?

Så du kjenner alle ryttere i hele norge?

Nei, det har jeg ikke sagt, men jeg kjenner til miljøet. Såklart er ikke alle ryttere konkurranseryttere, poenget var de som rir på fortau og i byer er ikke hardbarka turryttere med westernsal og saltasker, men ofte unge som dyrker sin hobby og da gjerne i konkurransesammenheng.

Så å ri rundt med en bitteliten sportsekk som sitter helt inntil kroppen er ikke forsvarlig?? Ta deg en tur innom en skikkelig sportsforretning og titt på sekkene før du utaler deg.

Igjen, dette er ikke min uttalelse, dette er noe man blir lært opp til. Og jeg har selv prøvd å ridd på tur med sekk og det er faktisk ubehagelig. Å kreve at alle ryttere i norges land skal gå til anskaffelse av en snerten sportssekk og sammenleggbar spade er uansett litt drøyt.

Dette argumentet kan jeg bruke når jeg går tur med hunden også. Er det greit at jeg ikke tar opp etter den da?

Det er forskjell på hest og hud, samt på hestebæsj og hundebæsj. Hadde det gått an å gå av hesten å plukke opp bæsjen i en liten pose hadde jeg gladelig gjort det, men sånn er det ikke.

Videoannonse
Annonse
Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Legge til at alle som rir er ikke like forsvarlige og voksne. Ofte er det unge ryttere, på energiske hester. Hvis de ble pålagt å ri med spade og sekk, og å gå av for å skuffe møkk når hesten gjør fra seg (som den ikke alltid gjør der det er mest gunstig. f.eks i gangoverfelt ol.), kan mange farlige situasjoner oppstå. Det er viktig å tilrettelegge for at minst mulig slike farlige situasjoner oppstår, samtidig at man lar de unge få kose seg med hobbyen sin.

Skrevet
Legge til at alle som rir er ikke like forsvarlige og voksne. Ofte er det unge ryttere, på energiske hester. Hvis de ble pålagt å ri med spade og sekk, og å gå av for å skuffe møkk når hesten gjør fra seg (som den ikke alltid gjør der det er mest gunstig. f.eks i gangoverfelt ol.), kan mange farlige situasjoner oppstå. Det er viktig å tilrettelegge for at minst mulig slike farlige situasjoner oppstår, samtidig at man lar de unge få kose seg med hobbyen sin.

Nei vet du hva. Argumentet om at rytterne er for unge til fullt ut å mestre dyrene de sitter på er det dårligste argumentet jeg noen gang har hørt.

Skrevet
Nei vet du hva. Argumentet om at rytterne er for unge til fullt ut å mestre dyrene de sitter på er det dårligste argumentet jeg noen gang har hørt.

Enig, da burde de ikke vært oppå den hesten i utgangspunktet!

Skrevet
Enig, da burde de ikke vært oppå den hesten i utgangspunktet!

Ja det var det det skulle stått på slutten ja.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Jeg sier ikke at det er bra, jeg sier at sånn er det. Hvis du ikke er godt kjent innen ryttermiljøet syntes jeg ikke du kan uttale deg som det. Det er UTROLIG mange bortkjemte drittunger på millionhester der ute, som det ikke går an å gjøre noe med, og jeg vil ikke være den som oppmuntrer dem til å gjøre noe dumt. SELVFØLGELIG burde ikke slike folk eie eller få lov til å ri hester, men det er ikke noen lov som sier at uforsvarlige mennesker ikke får ri, desverre. Rytterforbundet holder på med å gi sikkerhetskurs iforbindelse med grøntkort kurs for å forbedre dette.

Selv ville jeg også motsatt meg fra å ri med sekk og spade. For det første fordi det er skikkelig dumt, det er så mye mer logisk å skuffe møkka i grøfta. For det andre fordi jeg ikke vil utsette meg selv for unødvendige farlige situasjoner. Jeg er en ansvarlig rytter selv med mange års erfaring og rir for det meste på snille og rolige hester. Jeg har allikevel opplevd min andel farlige situasjoner, nettopp fordi hester er så uforutsigbare. Jeg vil helst unngå å gå av hesten i løpet av en tur fordi at man da mister mye kontroll. Jeg vil da ihvertfall ikke gå av hesten og bale med andre ting, midt i et trafikert fortau. Hvis hesten blir skremt av noe når man er av hesten og holder på med noe annet i "den andre hånda", han man lite kontroll og hesten kommer seg oftest løs. Løse hester er noe man absolutt vil unngå i trafikerte områder. Når man holder på med hest må man alltid tenke på det som KAN skje i alle situasjoner, og så gjøre sitt beste for at sikkerheten blir prioritert.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Da jeg red, hoppet jeg alltid av hesten og sparket hestemøkka ut i grøfta. Det funka helt fint, og gir det samme resultatet som å ha med en spade. Så jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt skal ha med spade da. Det høres nesten ut som dere diskuterer for å diskutere her. Norwegian Blue sier jo at hun sparker møkka ut i grøfta, og da er det vel ikke så farlig med spaden?

Skrevet
Da jeg red, hoppet jeg alltid av hesten og sparket hestemøkka ut i grøfta. Det funka helt fint, og gir det samme resultatet som å ha med en spade. Så jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt skal ha med spade da. Det høres nesten ut som dere diskuterer for å diskutere her. Norwegian Blue sier jo at hun sparker møkka ut i grøfta, og da er det vel ikke så farlig med spaden?

Fordi det fremdeles ikke er borte om det ligger i veikanten. Om man rir samme ruten hver dag blir det fort veldig mye hestemøkk som ligger i grøftekantene rundt omkring.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Som sagt blir ikke liggende lenge siden møkka nedbrytes veldig rask, og hestene gjør ikke fra seg på samme plass hver gang.

F.eks. Eid er en liten kommune med mange hester. Alle der er opplært til å dytte møkka til siden, og det fungerer. Selv om det er en liten plass og 50-60 ryttere rir samme ruta hver uke, er ikke stedet nedlesset i møkk av den grunn. Møkk i grøfta er det ingen som legger merke til og der som evnt er igjen på veien forsvinner veldig rask (småfugler som forsyner seg, en liten regnbyge, så er det helt vekke). Det er ikke så stort problem som noen skal ha det til.

Skrevet
Som sagt blir ikke liggende lenge siden møkka nedbrytes veldig rask, og hestene gjør ikke fra seg på samme plass hver gang.

F.eks. Eid er en liten kommune med mange hester. Alle der er opplært til å dytte møkka til siden, og det fungerer. Selv om det er en liten plass og 50-60 ryttere rir samme ruta hver uke, er ikke stedet nedlesset i møkk av den grunn. Møkk i grøfta er det ingen som legger merke til og der som evnt er igjen på veien forsvinner veldig rask (småfugler som forsyner seg, en liten regnbyge, så er det helt vekke). Det er ikke så stort problem som noen skal ha det til.

Vel, jeg bor like ved en tursti som er hyppig brukt av ryttere. Jeg er ikke enig med deg.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Så ta en spade og bruk møkka som gratis gjødsel ;) Ypperlig rosegjødsel har jeg hørt.

Skrevet

Men du kan ikke seriøst mene at man skal ri rundt med en sekk full av møkk? I tillegg til spade? Hestemøkk veier litt, og det er ubehagelig å ri med en sekk som hopper fram og tilbake (man traver og galopperer også, ikke bare skritter).

Skrevet
Så ta en spade og bruk møkka som gratis gjødsel ;) Ypperlig rosegjødsel har jeg hørt.

:ler: Har ikke hage. :vanskelig:

Men du kan ikke seriøst mene at man skal ri rundt med en sekk full av møkk? I tillegg til spade? Hestemøkk veier litt, og det er ubehagelig å ri med en sekk som hopper fram og tilbake (man traver og galopperer også, ikke bare skritter).

Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig.

Skrevet

Jeg skjønner godt at folk ikke vil ri rundt med sekk. Det er skikkelig ubehagelig, og det anses som skadelig av rytterforbundet. Skal man ha oppakning med seg på tur skal man bruke saltasker.

Men om man lar hesten drite på veier brukt av andre, skal man også ta opp etter seg. Jeg vet en stall som hadde "ryddedag" en dag i uka. De brukte Norwegian Blues dytte-i-grøfta-triks til vanlig, og hver søndag (eller var det lørdag) troppet de opp med hester og sekker og spadde opp dritten. Det tok en time, og var ganske så greit.

Hestemøkk er ikke koselig nei, men det skal ganske mye møkk til før det blir skikkelig problematisk når det ligger i ei grøft.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Da har du tydeligvis aldri prøvd.

Hvorfor har du så vanskelig for å tro på folk som vet hva de snakker om? Ridning er mer en å bare sitte trygt og godt på en hest som går der den skal. Skulle likt å se deg prøvde å ri med spade, for å så gå av, fjerne all møkk fra gaten og oppi en pose for å si ri hjem igjen med spaden og søppelpose full av møkk. Det høres vel ikke ut som en spesiell kjekk tur?

Skrevet
Da har du tydeligvis aldri prøvd.

Hvorfor har du så vanskelig for å tro på folk som vet hva de snakker om? Ridning er mer en å bare sitte trygt og godt på en hest som går der den skal. Skulle likt å se deg prøvde å ri med spade, for å så gå av, fjerne all møkk fra gaten og oppi en pose for å si ri hjem igjen med spaden og søppelpose full av møkk. Det høres vel ikke ut som en spesiell kjekk tur?

Det er da ikke mitt problem å finne løsningen på dette. Når man forurenser får man finne ut hvordan man skal rydde opp etter seg. Jeg skal ikke måtte finne en løsning for deg.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
Det er da ikke mitt problem å finne løsningen på dette. Når man forurenser får man finne ut hvordan man skal rydde opp etter seg. Jeg skal ikke måtte finne en løsning for deg.

Hestemøkk er organisk, og liggende i en grøft tar de ikke lang tid før den er borte, insekter, mark og fugler koser deg med den. Det er derfor ikke forurensende. Biler f.eks. er langt mer forurensende og det bør man heller rette fokus mot.

Skrevet

Du har åpenbart aldri ridd.

Skrevet

Det er åpenbart du som har et problem her (siden det å sparke avføringen ut i grøften ikke er godt nok for deg). Kanskje du burde finne en ny turrute heller?

Skrevet
Du har åpenbart aldri ridd.

Nei det har jeg ikke. Men jeg synes det er ekkelt med hestemøkk i veien likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...