Gå til innhold

Hester som ...!

Gjest På besøk, bare...

Anbefalte innlegg

Gjest På besøk, bare...
Skrevet

Er det ok at eieren til hesten ikke "tørker opp dritten" etter hesten når de går på fortauet? Synes det er ganske frekt å legge igjen slike små hauger med dunstende høy midt på fortauet her og der, der folk går med barnevogner og det hele :riste: Hundeeiere må jo tørke opp!

Hva synes dere? Få høre nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt hestemøkk gjør ikke meg noe, ser jeg hester på veien, så synes jeg bare det er koselig. :)

Verden ble ikke bare til for mennesker, og at ryttere må ri på veiene er igrunn vår menneskers feil, vi grabber jo til oss alt av natur. :forvirret:

Hestemøkk klistrer seg ikke til på sko ol slik som hundemøkk og kattemøkk. Og hestemøkk er jo godt synlig da...bare styr unna..

Hundedritt og kattedritt bør tas opp der det ferdes folk, synes jeg. Det er jo rene superlimet på sko det :sur: Kjempevanskelig å få av igjen :frustrert: Tips mottas med takk.. :)

Hvis det er en spesiell gate/vei hvor det ferdes mye hester, og du vet hvor hestene holder til, kan du ta det opp med stallen å spørre om de kan være så grei å fjerne møkka.

Som hunde eier har jeg alltid pose med, katten har kattedo, men til hesten hadde jeg ikke med noe.

Dette var nå min mening... God helg :)

Skrevet

Må bare legge til...hadde vi kunnet lære dyra våre å drite på kommando, så hadde vi nok gjort det... :ler:

Ikke glem at dyra har tjent mennesker i mange mange år,og forsatt kan vi mennesker være utakknemlige og smålige!!!

kattene holder rottene unna, og jeg vil heller tråkke i en kattedrit enn å få en rotte inn i hus.

Skulle jeg gå meg vill på fjellet, så håper jeg det kommer en redningshund å finner meg. Og en fjelltur på hesteryggen er ikke å forakte.

Og ikke glem alle dyra som har måttet ofre seg for at vi skal få den rette medisinen....

Forsatt god helg :)

L.kaya (svar 1 og 2)

Skrevet

Jeg tok alltid opp etter meg da jeg hadde hest. Som oftest rei jeg meg ferdig, dro innom stallen og hentet søppelsekk eller bøtte og spade og dro tilbake dit hesten hadde gjort fra seg for å ta det opp. Greit nok at hestemøkk ikke stinker så mye eller setter seg fast på samme måte som hundebæsj, men det er ingen unnskyldning for at hesteeiere ikke skal ta opp etter seg. Hestemøkk kan være ganske så digert, og ikke kom og fortell meg at det ikke setter seg på barnevognhjul når man ikke kan kjøre unna pga at det dekker hele gangstien... Det er direkte ufint å ikke ta opp etter seg.

Unntakene var hvis jeg fikk styrt hesten ned i ei grøft og den gjorde fra seg der, eller om den skeit på veien på vinteren. Der jeg bodde da var aldri brøytebilen langt unna, og den tok møkka kjappere enn det jeg greide å gjøre.

Skrevet

Vi har har en gård med hester noen kilometre unna. Og flere ganger daglig pleier de å ri på gangveien som går forbi huset vårt. Og de feier ikke opp etter seg. Særlig på høsten når det begynner å bli mørkt ute er dette et problem, for man ser rett og slett ikke hva som er vei, blader eller hestemøkk.

Og det er absolutt ikke noe særlig pent å se på. Like ved her er en gangbru over E6. Her ligger det hauger med hestemøkk her og der. Har flere ganger vært frista til å skrive til gården at de burde ha noen som tar med seg skuffe etc og gå over de faste rutene minst en gang i uka.

Skrevet

Synes det er naturlig å hoppe av og skuffe det ut i grøfta. I grøfta synes jeg ikke det er noe problem at det ligger.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Pleier å hoppe av å sparke det uti grøfta jeg og. Når jeg rir på tur rir jeg ganske langt fra stallen, så og gå tilbake med sekk og spade for å plukke opp etter meg hadde tatt eviglang tid, og jeg har aldri hørt om noen som gjør sånt før.

Nå har jo jeg holdt på med hest en stund da, men syntes ikke hestebæsj er spesielt ekkelt, i forhold til menneske/hunde/kattebæsj. Dessuten forsvinner den av seg selv mye lettere. Kostholdet består jo av korn som småfugler forsyner seg av, og gress/høy som komposteres fort.

Ellers prøver nok hestefolk flest å unngå i ri der de er til ulempe. Hvis de gjør det er det som oftest siste utvei. Når man har valget mellom å ri på motorvei og gangvei, velger man det siste.

Skrevet

Jeg bruker å gå av og skubbe det ut i grøfta. Kan nesten ikke stikke tilbake til hvert ett sted, eller ha med spade og bossekk heller.

Skrevet
Jeg bruker å gå av og skubbe det ut i grøfta. Kan nesten ikke stikke tilbake til hvert ett sted, eller ha med spade og bossekk heller.

Hvorfor kan du ikke ta med spade/bossekk?

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Fordi det er temmelig uforsvarlig og vanskelig å ri rundt bærende på en spade...? ;)

Skrevet
Fordi det er temmelig uforsvarlig og vanskelig å ri rundt bærende på en spade...? ;)

Det finnes da løsninger. Det trenger jo ikke være en av de største spadene en gang.

Skrevet

Det finnes da sammenleggbare små spader :klø: Det burde strengt tatt ikke være noe stort problem med en liten sekk på ryggen...

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Nei, jeg setter ihvertfall foten ned der altså. Det er mange barn og ungdommer som rir og det er bedre å lære dem, som de fleste ridesentre gjør, å hoppe av å skuffe bæsjen i grøfta. Når man rir skal man ha minst mulig greier i veier; tar av smykker, bruker tettsittende klær osv. Man skal konsentrere seg om hesten, ikke en spade. Hestepærer er temmelig store, så en liten hagespade duger ikke til det arbeidet. Uansett blir det søl igjen ettersom den ikke er helt fast i konsistensen. Og å stå og putle med en spade og bærepose, mens man holder hesten er heller ikke forsvarlig, spesielt i trafikerte områder.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Dette er også grunnen til at politiet i Oslo ikke plukker opp hestepærer. Sikkerheten skal alltid komme først når man holder på med hest.

Skrevet
Dette er også grunnen til at politiet i Oslo ikke plukker opp hestepærer. Sikkerheten skal alltid komme først når man holder på med hest.

At politiet ikke fjerner det har nok litt andre årsaker enn at du ikke fjerner det! ;)

Hvorfor er det så stort problem å ri med en liten sportsryggsekk når joggere kan bruke det?

Synes den unnskyldningen ble altfor tynn... Dessuten burde en rytter som rir på fortau og veier ha såpass kontroll på hesten sin at de klarer å kontrollere dem når de må av i 20 sek for å skuffe unna avføringa :forvirret:

Skrevet
Hvorfor er det så stort problem å ri med en liten sportsryggsekk når joggere kan bruke det?

Synes den unnskyldningen ble altfor tynn... Dessuten burde en rytter som rir på fortau og veier ha såpass kontroll på hesten sin at de klarer å kontrollere dem når de må av i 20 sek for å skuffe unna avføringa :forvirret:

Helt enig. Jeg tror det hele bunner i motvilje.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Dette er sånt vi lærer om på sikkerthetskurs i regi av Norges Ryttersporstsklubb. Ri rundt med ryggsekk er ikke forsvarlig, ved turridning med opppakking skal saltasker brukes. De som rir på fortau og lignende i/nærheten av byer er vanligvis ikke ryttere på langtur, men ofte konkurranseryttere som mosjonerer hester, ofte i forbindelse med trening. Mao driver ikke de å kjøper inn og pakker saltasker for en 20minutters tur.

Og som sagt, det blir ikke noe finere på fortauet av å stå å putle med en spade, det blir allikvel mye søl. Så å sparke det ut i grøfta har samme funksjon. Tro meg, dette har vi prøvd ;)

Selv verdens snilleste hest er allikevel et uforutsigbart dyr, man skal allltid ta forhåndsregler, spesielt når man er ute i trafikkerte områder.

Skrevet
Dette er sånt vi lærer om på sikkerthetskurs i regi av Norges Ryttersporstsklubb. Ri rundt med ryggsekk er ikke forsvarlig, ved turridning med opppakking skal saltasker brukes. De som rir på fortau og lignende i/nærheten av byer er vanligvis ikke ryttere på langtur, men ofte konkurranseryttere som mosjonerer hester, ofte i forbindelse med trening. Mao driver ikke de å kjøper inn og pakker saltasker for en 20minutters tur.

Og som sagt, det blir ikke noe finere på fortauet av å stå å putle med en spade, det blir allikvel mye søl. Så å sparke det ut i grøfta har samme funksjon. Tro meg, dette har vi prøvd ;)

Selv verdens snilleste hest er allikevel et uforutsigbart dyr, man skal allltid ta forhåndsregler, spesielt når man er ute i trafikkerte områder.

Så du kjenner alle ryttere i hele norge?

Jeg kjenner mange ryttere som ikke er konkurranseryttere som rir på fortau og veier, faktisk så kjenner jeg ingen konurranseryttere ;) Og det er mange i området som rir på veiene...

Skrevet (endret)
Dette er sånt vi lærer om på sikkerthetskurs i regi av Norges Ryttersporstsklubb. Ri rundt med ryggsekk er ikke forsvarlig, ved turridning med opppakking skal saltasker brukes.

Så å ri rundt med en bitteliten sportsekk som sitter helt inntil kroppen er ikke forsvarlig?? Ta deg en tur innom en skikkelig sportsforretning og titt på sekkene før du utaler deg.

Ja alle dyr er uforutsigbare, men hvis man ikke kan gå av hesten en liten stund så har den ingenting på et fortau eller i trafikken å gjøre.

Endret av Vampyra
Skrevet

Dette argumentet kan jeg bruke når jeg går tur med hunden også. Er det greit at jeg ikke tar opp etter den da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...