Gå til innhold

Blomster, bier og niåringer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når datteren min sitter i badekaret, hender det at jeg sitter på gulvet ved siden av, og da har vi de riktig gode samtalene.

Så sist hun badet satt vi der og pratet om livets viderverdigheter. Og vi kom inn på det med å få barn og sånn. Hun er jo bare ni, men om et års tid kan hun faktisk være på vei inn i en begynnende pubertet, så jeg synes det var greit å prate litt om dette. Jeg spurte henne om de hadde tatt for seg noe om emnet på skolen. Nei, det hadde de ikke, men læreren hadde sagt at de skulle det neste år.

Hun har forstått at vi jenter har et tredje hull "der nede." Ja, sa jeg, det har alle jenter. Om det var det hullet som babyene kommer ut fra, ville hun vite. Jo, svarte jeg, det stemmer det.

- Men mamma, hvis man aldri får en baby, forsvinner det hullet da..?

Jeg måtte streve litt for å beholde alvoret da. Og sa at nei, det hullet har vi for alltid. Og så fortalte jeg at man får en liten blødning derfra en gang i måneden, når man blir stor nok. Dette tok hun helt naturlig, hun har jo sett bindpakker i skapet og lurt på hva det var og sånn.

Og det var det så langt. :ler:

Hvordan har det vært hos andre med dette temaet? Har dere tatt initiativ selv, eller har barna spurt først? Artig å høre hvordan dette går for seg rundt omkring i de tusen! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har snakket om slike ting mange ganger helt fra ungene er helt små så har aldri hatt noen bestemt "samtale" om det, de har liksom alltid visst det.

Skrevet

Kjempegrei og naturlig måte å gjøre det på :klappe:

Skulle ønske alle fikk slik oppvekst, da hadde verden vært mye bedre ;)

Skrevet

Mine har også alltid visst det. Jeg kjøpte en film til prinsessen da hun var tre og skulle bli storesøster, det er en tegnefilm som tar for seg hele greia på en fin og naturlig måte. Den har hun og broren sett tusen ganger fra de var små, så her er alt helt naturlig.

Vi snakker om alt, heldigvis, og ingen blir flaue ;)

Skrevet
Mine har også alltid visst det. Jeg kjøpte en film til prinsessen da hun var tre og skulle bli storesøster, det er en tegnefilm som tar for seg hele greia på en fin og naturlig måte. Den har hun og broren sett tusen ganger fra de var små, så her er alt helt naturlig.

Vi snakker om alt, heldigvis, og ingen blir flaue ;)

Skulle gjerne hatt en sånn film. Hva heter den, er den fortsatt i salg??

Skrevet

Den filmen heter "Hvordan jeg ble til"

Den er norsk. Vent litt så skal jeg se på den.

Skrevet

Sorry, filmen har visst engelsk originaltittel, den heter

Where did I coma from Whats happening to me?

Den er distribuert av SF Norge AS her ihvertfall, og har videogramregistreringsnummer 7036980072549

Filmen er utgitt i 1991.

Jeg vet at jeg har sett den på et boibliotek engang også.

Håper dette var til hjelp, filmen er genial og tar for seg alt fra hvorfor mor og far har sex og hele veien opp til kviser og pubertet.

Skrevet

Våre barn har lest (blitt lest for fra) boken Kroppen min, der forklares både forplantning og fødsel på en grei og enkel måte fine illustrasjoner. Etterhvert som de ble større forstod de mer og da kom også andre spørsmål. Blant annet forholdet mellom kjærlighet og sex som vi synes er viktig å fokusere på

Har aldri sett noe poeng i å holde dette skjult når det formidles på en måte som passer alderen. Det er selvsagt en balansegang - hvor naturlig skal sex presenteres for små barn. Som foreldre jobber vi hardt for å styre barna unna den mest seksualiserte delen av omverden. Musikkvideoer, tegneserier og tv generelt følger vi godt med på, også hva slags sider de bruker mye på internett.

Spesielt for den minste som snart blir 10.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...