Gjest silje 13 Skrevet 22. september 2006 #1 Skrevet 22. september 2006 blør tisper? kan man gi de noe så de ikke gjør det? jeg vil ikke ha tispe hvis de blør
Gjest Gjesta Skrevet 22. september 2006 #2 Skrevet 22. september 2006 Kanskje du egentlig ikke er klar for hund?
Gjest Gjest1 Skrevet 22. september 2006 #3 Skrevet 22. september 2006 De har jo ikke løpetid hele tiden da... Mine engelsksettere blødde aldri synlig, men andre hunder kan jo blø litt... Løpetiden bør jo ikke være utslagsgivende for hund/ikke hund, tispe/hannhund. Personlig kunne jeg ikke tenke meg en hannhund, tisper er ofte mye roligere
Gjest Gjesta Skrevet 22. september 2006 #4 Skrevet 22. september 2006 Personlig kunne jeg ikke tenke meg en hannhund, tisper er ofte mye roligere ← Men da får du maktkampen, da....Om hvem som er sterkest og staest : Du eller ham? Jeg tror det er mye vanskeligere å oppdra en hannhund, pga. striere gemytt.
Gjest Gjest1 Skrevet 22. september 2006 #5 Skrevet 22. september 2006 Men da får du maktkampen, da....Om hvem som er sterkest og staest : Du eller ham? Jeg tror det er mye vanskeligere å oppdra en hannhund, pga. striere gemytt. ←
Gjest Gjesta Skrevet 22. september 2006 #6 Skrevet 22. september 2006 ← Resultatet av tapet ligger akkurat nå på gulvet ved siden av meg og snorker... Han er veldig snill, men får ofte viljen sin, ja. Tøffingen min.
Gjest gjest1 Skrevet 22. september 2006 #7 Skrevet 22. september 2006 Min hannhund er mye lettere å ha med å gjøre enn mine tisper, så det tror jeg er individavhengig. Ser det på valpene mine også, det er ikke et tydelig mønster. Det er ganske mange tisper som er dominante, dessuten er de mye mere labile i humøret i forhold til hvor i syklusen de er. Hannene er stort sett alltid blide. Og mye roligere å ha i hus.
Gjest silje 13 Skrevet 22. september 2006 #8 Skrevet 22. september 2006 Men de blør ikke synlig? hva betyr det? blør alle tisper, uansett rase på samme måte? jeg skal ikke ha hund nå, men kanskje senere i livet
Gjest vimse Skrevet 22. september 2006 #9 Skrevet 22. september 2006 Nei, løpetiden er ikke lik hos alle tisper. Noen blør mye, andre lite, noen blør to ganger i året, noen bare en. Men alle tisper(mer eller mindre) har løpetid.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #10 Skrevet 22. september 2006 Min erfaring (som er relativt lang) er at tipser er lettere å dressere. Hannhunder er vanskeligere å dressere, men blir ofte dyktigere/roligere/får bedre gemytt enn tispene. Unntakene finnes sikkert
Gjest silje 13 Skrevet 22. september 2006 #11 Skrevet 22. september 2006 Nei, løpetiden er ikke lik hos alle tisper. Noen blør mye, andre lite, noen blør to ganger i året, noen bare en. Men alle tisper(mer eller mindre) har løpetid. ← kan de bruke bind når de blør?
Gjest Lea Skrevet 22. september 2006 #12 Skrevet 22. september 2006 Det finnes bind til hunder, men hos oss er det egentlig ikke nødvendig. Det meste fikser hunden opp i selv og de små dråpene som havner på gulvet går vekk ganske lett (men vi har ikke tepper da). Som regel har tisper løpetid to ganger i året og det varer i 2-4 uker. På slutten blør det nesten ikke i det hele tatt. Hunden kan bli mer kosete, mer pysete eller småsint når den har løpetid. Nesten slik som oss jenter.
Gjest Gjest1 Skrevet 22. september 2006 #13 Skrevet 22. september 2006 kan de bruke bind når de blør? ← Det finnes noen bleiesaker man kan bruke. Som Vimse sier; noen blør, andre ikke. Men mine hadde nok løpetid selv om det ikke dryppet blod over hele huset
Gjest Eir Skrevet 22. september 2006 #14 Skrevet 22. september 2006 Men da får du maktkampen, da....Om hvem som er sterkest og staest : Du eller ham? Jeg tror det er mye vanskeligere å oppdra en hannhund, pga. striere gemytt. ← Når det gjelder maktkamp er vel egentlig tisper verst. Hannhunder har en runde hvor de skal finne rangen sin, men når den er over slår de seg til ro med det. Tisper forsøker å klatre i rang hele tiden, og er mye mere seige på det punktet der. (Men for begge kjønn kommer det mest an på om man har en lederhund eller ikke.)
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #15 Skrevet 23. september 2006 det går jo an å kastrere hunden, noe som er helt vanlig i alle andre land enn Norge. jeg vet mange er imot dette (og det er også forbudt i følge norsk lov), men jeg synes det er et bra tiltak siden det helt eliminerer muligheten for uønskede kull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå