Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #1 Skrevet 22. september 2006 Hvis man skal selge bolig, og har en kjøper som er interresert og som man vil skal kjøpe.. Man må vel ikke gjennom budrunder og sånt da vel? Skjønner at de bør ha en advokat eller noe til å hjelpe til med å skrive kontrakt.. Eks: Mine foreldre vil selge huset de bor i. Min storesøster vil kjøpe, og mine foreldre vil la henne kjøpe.. Da kan de bare skrive en kontrakt på avtalt beløp for huset da vel?
Gjest Madam Felle Skrevet 22. september 2006 #2 Skrevet 22. september 2006 (endret) Ja de kan selge til hvem de vil, uten at det må ut på markedet. Endret 22. september 2006 av Madam Felle
Brunhilde Skrevet 22. september 2006 #3 Skrevet 22. september 2006 Ja de kan selge til hvem de vil, uten at det må ut på markedet. ← Med et unntak, og det er visst det gjelder hus eller leilighet i borettslag. Det er det litt andre regler enn ved salg av selveierenheter.
ashera Skrevet 22. september 2006 #4 Skrevet 22. september 2006 De kan selge hvordan de vil, men for slektsfredens skyld kan det være lurt å ta en takst ved profesjonell takstmann slik at et søsken ikke forfordeles. Noen velger også å ta budrunder på det åpne markedet for å se hvor mye man får for huset, og så la kjøper i slekt tre inn i høyeste bud.
Gjest Fruktfat Skrevet 22. september 2006 #5 Skrevet 22. september 2006 (endret) vi har et vennepar og en fetter som har gjort det. de måtte (?) få huset taksert av en takstmann begge to. venneparet skulle bytte likt med sine foreldre, men det var visst ikke så enkelt. kan det være pga dokumentavgiften? Endret 22. september 2006 av Fruktfat
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #6 Skrevet 22. september 2006 vi har et vennepar og en fetter som har gjort det. de måtte (?) få huset taksert av en takstmann begge to. ← Hvorfor det?
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #7 Skrevet 22. september 2006 Eller når ejg tenker meg om, så er det kanskje noe i det Fruktfat skriver. Det skal vel være en viss kontroll på om dette er et reelt salg mellom foreldre og barn. Hvis huset eks er verdt 1 million og søsteren din får kjøpt det for 200 000, så foreligger det en skjult gavetransaksjon.
Gjest Fruktfat Skrevet 22. september 2006 #8 Skrevet 22. september 2006 hvorfor vet jeg ikke, men venneparet -enebarn- og foreldreparet de byttet med hadde håpet på å bytte likt uten å legge penger imellom, men dokumentavgift måtte de betale, og den må jo regnes ut av noe; derfor takstmann. min fetter og hans far hadde ordnet alt -også mht å kjøpe ut søsken- men også der var takstmann inne i bildet.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #9 Skrevet 23. september 2006 Det bør gå¨gjennom en advokat eller megler, slik at alle papirer og sånt går riktig for seg, men må ikke på det åpne marked. Som det har blitt nevnt, må man betale dokumentavgift av markedsverdien til boligen, men den kan selges for hva man vil.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #10 Skrevet 23. september 2006 men den kan selges for hva man vil. ← Ja, men differansen vil bli å betrakte som en gave, og det må man svare gaveavgift/arveavgift av (samme sats enten det er gave eller arv).
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #11 Skrevet 23. september 2006 Ja, men differansen vil bli å betrakte som en gave, og det må man svare gaveavgift/arveavgift av (samme sats enten det er gave eller arv). ← Det trengte ikke vi da vi var i den situasjonen.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #12 Skrevet 23. september 2006 Det trengte ikke vi da vi var i den situasjonen. ← Da har ikke skattefogdkontoret gjort jobben sin: fra skatteetatens sider: Gavebegrepet omfatter i utgangspunktet enhver økonomisk fordel, som f.eks. rentefrie lån, rentefordelen av lån til lav rente, gjeld som er ettergitt og salg til underpris, såkalt gavesalg. Avgiftsplikten gjelder imidlertid ikke for vanlige leilighetsgaver, f.eks. vanlige julegaver, fødselsdagsgaver, bryllupsgaver mv. Forutsetningen er at gaven ligger innenfor det som er vanlig etter skikk og bruk, og at gaveoverføringen ikke kan betraktes som ledd i noen planmessig formuesoverføring. Periodiske ytelser til underhold, oppfostring, utdanning og til nødvendig stønad er ikke avgiftspliktig når ytelsen er brukt opp før giveren døde. merk det jeg har uthevet.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #13 Skrevet 24. september 2006 Når jeg tenker meg om ble salgsprisen begrunnet i en søknad, og det var derfor vi slapp å betale. Beklager glippen!
Gjest Fruktfat Skrevet 25. september 2006 #14 Skrevet 25. september 2006 Ja, men differansen vil bli å betrakte som en gave, og det må man svare gaveavgift/arveavgift av (samme sats enten det er gave eller arv). ← var det fetteren min gjorde. endel ble arv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå