Gå til innhold

Små spørsmål angående tomater

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå var jeg ikke helt sikker på om jeg burde legge dette under hus og hage eller mat og drikke men vi prøver :)

Har en del små spørsmål, så tenkte jeg kunne ta dem i ett emne.

For det første, soltørkede tomater? Hvordan lager man dette selv? Er jeg litt vel sent ute?

Vet dette kanskje høres litt rart ut, men har altså hatt tomatplanter i år, og en del er allerede blitt modne mens resten er på god vei til å bli det. Så er det slik at ei venninne av meg i USA har blitt jevnlig oppdatert på disse tomatplantene, og vi har tullet mye om at jeg skal sende henne soltørkede tomater, så hun og får smake. Hadde vel egentlig ikke noen planer om å virkelig gjennomføre dette, men nå er hun blitt lagt inn på sykehus igjen så tenkte det kunne vært en fin ting å faktisk gjøre, vet hvor glad/lattermild hun hadde blitt, og vet hun ville satt pris på det, hehe. Det er jo tross alt godt! Så ja, er det mulig?

En annen ting, er altså utrolig glad i disse tomatplantene mine, og skulle gjerne prøvd og brukt noen av frøene deres til neste års tomat planter, altså gjenføde de til neste år med 06 plantenes frø. Det er vel mulig det? Noe spesielt jeg burde gjøre eller er det bare å tørke disse frøene på litt tørkepapir?

Hm, nå hadde jeg et til sprøsmål men jeg har glemt det, så får legge det til når jeg kommer på det.

Setter veldig stor pris på om noen svarer meg, på forhånd takk :)

Endret av Yoghurt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan du samler frø til å bruke neste år aner jeg ikke, men du kan tørke tomater hjemme i ovnen.

Del dem i to, legg dem på et stekebrett med bakepapir og putt i ovnen på 60 grader. Sett ovnsdøren på gløtt, bruk for eksempel en tresleiv til å holde den åpen. Skal de bli tørre nok til å holde en stund og ikke spises med en gang, vil jeg tro at det tar minst 3-5 timer, avhengig av størrelsen på tomatene.

Skrevet

Aww, tusen takk!!! :klem:

Skal prøve dette! At jeg ikke hadde tenkt på å gjøre det i ovnen, hehe.

Tror jeg forsøker meg med noen vanlige butikk kjøpte tomater på sånn ca samme størrelse før jeg går til verks med mine egne fra hagen :)

Veldig takknemlig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...