Gå til innhold

Finnes det virkelig sånne menn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på disse programmene og det er virkelig ikke rart familiene sliter. Stort sett er det moren som tar seg av alt, mens far er opptatt med sine ting og sine interesser. I går var det et ekstremt tilfelle hvor de hadde seks barn og far var opptatt hver kveld. Og når han var der var han bare fysisk tilstede mens tankene var et helt annet sted.

Synes synd på moren i sånne tilfeller, men samtidig blir litt irritert for at hun gidder å finne seg i det. :forvirret: Ikke rart hun blir utslitt, og da faren for første (!) gang skulle være hjemme med alle barna visste han knapt nok hva han skulle gjøre. Håper det ikke er mange som har det sånn, ble sliten bare av å se på! :overrasket:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så nannyhjelpen forrige uke, og de fortalte at neste gang skulle det være en far med 6 barn som aldri var hjemme ja.

Og den jeg så var en far som mentalt fortsatt var en unge, sendte sønnen i skammekroken for at han så på tegneserier, når faren ville se fotball, og kjørte omkring i hagen på en diger "motorsykkel-bil" når han "lekte med ungene", mens han klaga over at han ikke fikk ha motorsykkel og skiferier lenger.

Fatter ikke at kvinner orker leve med slike menn. Må si meg enig med deg der.

Jeg vil ha en MANN, ikke en storvokst unge. Og jeg vil ha en som deler på ansvaret med meg. En som er hjemme. Joda, det er greit å jobbe mye i perioder, engasjere seg på fritiden i saker og ting, men ikke slik at det går utover familien, ikke hele tiden!

Skrevet

Jepp. Den type menn finnes.

Jeg kvittet meg med en.

En dag får man bare nok av å ha et barn ekstra.

Skrevet

Jobbet tidligere sammen med en som pleide å fortelle rare historier om naboene sine.

Disse naboene hadde en "god, gammeldags" kjønnsrollefordeling hjemme.

Husarbeid var mors domene, utearbeid i hagen, og bil var fars.

Når barnet kom, så delte de ansvaret på følgende måte:

Hun var hjemme hele sin permisjonstid, og tok ferie for å ta seg av barnet når han hadde permisjon.

Han fikk nok knapt lov til å skifte en bleie, og hvertfall ikke passe barnet alene.

Etter hvert sluttet hun å jobbe, og løp rundt og plaget alle naboer hun kunne se på dagtid istedenfor. (Hun hang over gjerdet og skravlet så fort de beveget seg ut i hagen sin!)

Jeg for min del forstår ikke hvordan noen kan velge et slikt liv, men jeg tror ikke mannen der i huset fikk noen mulighet til å bli kjent med barna sine.

Det verste var vel at hun ikke kunne tenke seg å gjøre det slag av det hun kallte "mannfolkarbeid", men selvfølgelig sutret til naboene om at han ikke gjorde noe i huset. (Som de allerede visste at han ikke fikk lov til alikevel.)

Skrevet (endret)

I slike tilfeller er det jo begges feil da.

Jeg har heldigvis en mann som deltar i husarbeidet, og jeg tillater ham å gjøre det (selvsagt, ellers må jeg gjøre alt, og det er jo kjedelig)

Når entid kommer at vi får barn skal han mer enn gjerne få lov til å skifte bleier, og jeg har ikke egentlig planer om å ha ferie når han har permisjon heller, men heller la ham få lov til å lære sitt barn å kjenne.

Men, mange velger en slik "tradisjonell fordeling", og at hun har all permisjonen bortsett fra den lovbestemte pappakvoten, som han enten får ta mens hun har feire, eller at han tar den HELT på slutten av permisjonstiden slik at barnet nærmer seg et år gammelt og han gjerne aldri har hatt asvar for det alene før denne situajsonen oppstår... Ikke ideelt, slett ikke ideelt.

(At kvinnen ofte må ha størsteparten og første delen av en permisjon med tanke på amming er en ting (ikke alle bor slik i forhold til arbeidsplassen at det er lett å ordne seg med ammefri, og noen ønsker å amme barna, det bør være deres valg) men bleieskift er det ikke noe kjønnsstyring på, selv om det er det på puppemating :)

Endret av Malama
Skrevet

Hadde aldri orka en mann som ikke klarer å være voksen og ta ansvar. Har nok med de "ordentlige" barna enn en mann som er mer lekekamerat enn far. (Er han begge deler er det selvfølgelig greit! ;) )

Og dessuten er det rart med disse mødrene som knapt nok lar far skifte bleie. :overrasket: Men igjen er det rart fedrene finner seg i det..

Skrevet

6-barnsmoren må jo ta sin del av skylden i denne Nanny-saken da. Hun må jo være passe dum som gidder å få 6 barn med en slik person.

Skrevet

Ja, og attpåtil virket det som de ville ha flere. Men det virker litt rart på TV, for det virker som hun er hjemme med 6 barn hele tiden, men noen av barna må da være på skole, barnehage o.l. Men det er jo noe alvorlig galt når moren er hjemme hele tiden og faren er ute hver kveld. Og det virket som faren ble overrasket over at hun var utslitt! :overrasket:

Skrevet
Ja, og attpåtil virket det som de ville ha flere. Men det virker litt rart på TV, for det virker som hun er hjemme med 6 barn hele tiden, men noen av barna må da være på skole, barnehage o.l. Men det er jo noe alvorlig galt når moren er hjemme hele tiden og faren er ute hver kveld. Og det virket som faren ble overrasket over at hun var utslitt!  :overrasket:

Tja, ville jo tro det også var litt hennes feil? Hun kunne jo fortalt han at det var slitsomt å være hjemme med mange små.

Skrevet
Ja, og attpåtil virket det som de ville ha flere. Men det virker litt rart på TV, for det virker som hun er hjemme med 6 barn hele tiden, men noen av barna må da være på skole, barnehage o.l. Men det er jo noe alvorlig galt når moren er hjemme hele tiden og faren er ute hver kveld. Og det virket som faren ble overrasket over at hun var utslitt!  :overrasket:

I USA er det vel vanlig at mor er hjemme med barna og at de ikke går i barnehage? Bortsett fra hvis mor er enslig, da.

Skrevet

Nannyhjelpen er et TV-program. Det viktigste for dem er å lage god TV og tjene penger på reklame, ikke å vise hvordan det faktisk er i virkelige hjem eller gi gode råd om oppdragelse. Jeg må si jeg synes det er horribelt hvordan disse "nannyene" holder på, virkelig uprofft. Da synes jeg det norske konseptet "I de beste familier" er mye bedre, selv om dette også er TV. TV kan aldri være noen god veileder i forhold til noe så komplekst som barneoppdragelse.

Men til spørsmålet: Ja, det finnes allslags menn, også slike som ikke bryr seg om sine egne barn eller hus eller familieliv eller kona. Her må vi kvinner være bevisste når vi velger hvem vi skal få barn med! Styr unna menn som ikke kan ta ansvar. Det er et håpløst prosjekt å tro at han skal bli så veldig ansvarsfull og en god far og en god ektemann bare vi klarer å fange ham. Han må ha det i seg fra før!

Skrevet
Nannyhjelpen er et TV-program. Det viktigste for dem er å lage god TV og tjene penger på reklame, ikke å vise hvordan det faktisk er i virkelige hjem eller gi gode råd om oppdragelse. Jeg må si jeg synes det er horribelt hvordan disse "nannyene" holder på, virkelig uprofft. Da synes jeg det norske konseptet "I de beste familier" er mye bedre, selv om dette også er TV. TV kan aldri være noen god veileder i forhold til noe så komplekst som barneoppdragelse.

Men til spørsmålet: Ja, det finnes allslags menn, også slike som ikke bryr seg om sine egne barn eller hus eller familieliv eller kona. Her må vi kvinner være bevisste når vi velger hvem vi skal få barn med! Styr unna menn som ikke kan ta ansvar. Det er et håpløst prosjekt å tro at han skal bli så veldig ansvarsfull og en god far og en god ektemann bare vi klarer å fange ham. Han må ha det i seg fra før!

Vet at det er et TV - program og at det er begrenset hva de får med , hva de klipper vekk osv. Men allikevel, helt på jordet er det nok ikke. Jeg blir overrasket over hvor dårlig kommunikasjon det er mellom moren og faren noen ganger, ting hadde vært bedre hvis de faktisk pratet sammen..

Dessuten kan nok noen være uheldige med hvem de får barn med. Kan være vanskelig å si hva slags far han er før man faktisk har fått barn. Og noen forandrer seg faktisk, kan virke ansvarsfulle og flinke, men etter noen år overlater de alt til moren og dyrker egne interesser.

Skrevet

Jeg synes ikke det var noe rart at han heller ville av gårde å synge i kirkekoret enn å være hjemme med 6 unger som mangler oppdragelse. Det ville vel vi alle ha ønsket etter en lang dag på jobben. MEN! Men, men, men, stakkars, stakkars mor. Ikke noe rart det ikke var hyggelig å være hjemme der, moren må jo nødvendigvis være utslitt. Rart at far ikke skjønner at det er hyggeligere å være hjemme hvis han tar sin del av oppgavene der. Også rart at såpass oppegående (?) mennesker ikke klarer å strukturere hverdagen litt mer. Hva med kommunikasjonen dem i mellom? Ille at det må et tv-program til for å få far til å skjønne at mor trenger avlastning! :overrasket: Jeg så forresten forrige episode med den faren som var som en stor guttunge, det virker jo som om neste episode handler om samme type far. Har Nanny-hjelpen gått over fra å handle om vanskelige barn til å handle om udugelige fedre? (Og tafatte mødre). :)

Skrevet

Det finnes mange menn som ikke evner å ta ansvar, ja. Men kanskje ikke flertallet av dem har skaffet seg 6 barn?! Å ikke ta ansvar for 6 barn merkes litt mer enn å ikke ta ansvar for en eller to...

I alle fall følte jeg meg litt hjemme i den derre korflukten hans. :overrasket: Meg selv altså. Jeg har hatt et stort behov for å trimme (for å unngå smerter etter svangerskapene) og fått en time eller to på helsestudio i uka (på kvelden) - uansett hvordan ungene har vært. Og da har jeg virkelig koplet ut den timen.

Ellers er jeg enig i det der med at kvinnfolka må la mannfolka slippe til!

Skrevet

Med en sånn mann burde man ikke fått 6 barn. Men enkelte har jo fått denne rollefordelingen inn fra f.eks. heimen. Hadde oppførselen til denne mannen fått konsekvenser har jeg ingen tro på at han ville fortsette å oppføre seg sånn i all evighet. Virker jo som om konen bare hadde godtatt det. Men kanskje hun tenkte at alt ville bli bedre om hun bare fikk en unge til?

Nok en grunn til at jeg syns folk skulle hatt ungesertifikat...

Skrevet

Mange kvinner tar konsekvensen av at menn er såpass ansvarsløse og lite opptatt og engasjert i egne barn: derfor blir de bevisst alenemødre, eller holder seg langt unna menn.

Gjest Gjest_minni_*
Skrevet
Har Nanny-hjelpen gått over fra å handle om vanskelige barn til å handle om udugelige fedre? (Og tafatte mødre). :)

Etter min mening så har dette programmet alltid dreid seg om udugelige mødre og fedre. Barn blir ikke til monstre av seg selv..

Det er helt utrolig at man må forklare foreldre at grensesetting kan være kjekt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...