Gå til innhold

Mødre tar med barna til legen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lest flere steder at noen mødre tar med tenåringen til legen for å finne ut at de forsatt er jomfru, men de fleste har ikke jomfruhinne da de har sex første gangen, da de fleste mister den under lek, har vask og sånt tidlig i barneårene (sto i hvertfall det på klara-klok.no)

Så hvordan skal da legen kunne finne det ut? Det går vel ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har lest flere steder at noen mødre tar med tenåringen til legen for å finne ut at de forsatt er jomfru, men de fleste har ikke jomfruhinne da de har sex første gangen, da de fleste mister den under lek, har vask og sånt tidlig i barneårene (sto i hvertfall det på klara-klok.no)

:overrasket: Hvordan kan jomfruhinna forsvinne under hard vask, og er det virkelig noen som vasker sine jenter hardt der nede? Eller at de gjør det selv. jeg ser nå for meg at en lang flaskekost blir stappet opp for å skrubbe innvendig :hår:

Skrevet

en kan ikke påvise at noen har hatt sex ved å sjekke om de har jomfruhinnen intakt nei, for den kan ha blitt brutt før den tid.

Kan ikke fatte at dette er noe som gjøres i vår kultur. I noen kulturer sjekkes jo lakenet på bryllupsnatta for å se til at bruden var jomfru, det skal være blodspor... I slike kulturer er det ikke uvanlig at noen får satt inn "falsk jomfruhinne" før bryllupsnatta for å fremstå som jomfru, eller div som f.eks skjærer seg i fingeren for å få blod som de kan plassere "strategisk" slik at svigerfamilien skal se at hun var jomfru, ellers kan ekteksapet anses som ugyldig, og hun har ingen rettigheter i livet, "uren" som hun er.

Men i vår kultur er jo ikke dette noe problem, så jeg kan ikke tro at det er vanlig emd slike undersøkelser her.

Personlig kan jeg si at det kom ikke noe blod da jeg mistet jomfrudommen i alle fall, så der kunne de glodd på lakenet alt de ville, ingen tegn etter det....

Men, så lever da heller ikke jeg i et samfunn hvor det kreves at jeg skal være jomfru når jeg gifter meg (og bra er jo det, ettersom jeg er samboer, og enda ikke gift...)

Men altså: Nei, en lege kan ikke beviselig si om en kvinne/pike er jomfru eller ei basert på om hun har jomfruhinnen intakt.

så nei, svar på det du spørr om nederst: Det finner ikke legen nødvedigvis ut, det går ikke.

Skrevet (endret)

Jeg vet at ved bruk av tampong eller ved hard trening kan en jomfuhinne sprekke. MEN, og et VIKTIG MEN, den blir ikke helt 100% borte. Den sprekker kun, og det vil bli noe igjen. Akkurat som hvis man har en ballong og stikker hull på den, så blir det et hull, men den forsvinner ikke helt.

I alle fall det jeg har hørt og lest..

Endret av Labomba_83
Skrevet
:overrasket: Hvordan kan jomfruhinna forsvinne under hard vask, og er det virkelig noen som vasker sine jenter hardt der nede? Eller at de gjør det selv. jeg ser nå for meg at en lang flaskekost blir stappet opp for å skrubbe innvendig  :hår:

Nja, det er ikke det det er snakk om, men jomfruhinna kan sprekke uten at noe stikkes inn, f.eks ved ridning og annen lek.

Skrevet

En litt annen ting som jeg kom på når dette temaet kom opp:

HVORFOR har vi jenter en jomfruhinne egentlig??

Skrevet
Nja, det er ikke det det er snakk om, men jomfruhinna kan sprekke uten at noe stikkes inn, f.eks ved ridning og annen lek.

Ja det skjønte jeg også du, men jeg snakker om den harde vaskingen som trådstarter snakker om. Les gjerne hele innleggene før du svarer :forvirret:

Skrevet

Tja, si det... den er nå der når vi fødes (dog, ikke helt tett, mensen kommer jo ut selv på en jomfru som ikke har mistet jomfruhinnen på annte vis heller)

Men hvorfor den genetisk sett er plassert der... det er en ting man kan lure på. JEg kjenner ikke til noen god grunn i alle fall.

Jeg mener: Om det var viktig av en helsemessig årsak (tross alt, gjennom evolusjon har jo de fleste irrelevante ting ved oss forsvunnet, ikke sant?) så lurer jeg på hva som gjør det viktig å ha en hinne der for en som ikke har hatt sex, men gjør den uvesentlig etterpå. Jeg mener, det skjer jo ingen fysisk endring med oss om vi har hatt sex, da utover eventuell sprekk av jomfruhinnen. Så hvorfor vi evt ikke trenger den etterpå er jeg usikkerpå, og da ser jeg ikke hvorfor vi skulle trenge den først heller...

Utover da dette kulturelle med å bevise at bruden er jomfru. Som altså ikke funker fordi slett ikke alle blør selv om de er jomfru aldri så mye...

Godt sprøsmål.

Skrevet
Ja det skjønte jeg også du, men jeg snakker om den harde vaskingen som trådstarter snakker om. Les gjerne hele innleggene før du svarer :forvirret:

Nja, altså: Ja, det kan sprekke av at du rir på en het, uten at noe stikkes inn. Hvorfor skulle det ikke da kunne sprekke av "hardhendt vask"?

Ja, man beveger tidvis på "kjøttet" der nede når man vasker, og kanskje er det noen som er noe uforsiktige da. Eller kanskje trenger man ikke være det heller, det kan jo som sagt bryte f.eks av ridning eller dans, og det er da vel ikke sååå uforsiktig? Og om et barn har f.eks alvorlig diare eller hard mage, det jobbes og slites for å "få det ut", eller en må vaskes nøye, kanskje får utslett, er det så utenkelig at det kan være "hard vask" uten at et kosteskaft stikkes inn?

Skrevet
Jeg vet at ved bruk av tampong eller ved hard trening kan en jomfuhinne sprekke. MEN, og et VIKTIG MEN, den blir ikke helt 100% borte. Den sprekker kun, og det vil bli noe igjen. Akkurat som hvis man har en ballong og stikker hull på den, så blir det et hull, men den forsvinner ikke helt.

I alle fall det jeg har hørt og lest..

Ja, men skulle den bli "helt borte vekke" av at man har sex da? Du stikker jo gjerne bare hull på "balongen" da også? Med noe som gjerne er litt tykker enn en tampong, men likefult, han tar den ikke med seg ut igjen.. DET har ikke skjedd hos meg i alle fall. OM den noen gang har "kommet ut" må det ha vært under mensen, det har aldri kommet ut noen "reten av jomfruhinnen" min i forbindelse med sex.

Og jomfru er jeg altså slett ikke lenger... Men restene har aldri fulgt med ut... (ser for meg en passe fortvilt partner da... om det hadde komemt med ut en blodig jomfruhinne når han trakk seg ut...) Og i SÅ tilfelle burde det jo ikke vært noe problem for dem som er jomfru men ikke har tett jomfruhinne å få blodig laken på bryllupsnatta? Om sex "tok med ut den tomme balongen" så ville alle jomfruer hatt blodig laken. Det hadde ikke jeg i alle fall...

Skrevet
En litt annen ting som jeg kom på når dette temaet kom opp:

HVORFOR har vi jenter en jomfruhinne egentlig??

Vi mennesker er jo utviklet gjennom evolusjonen, og det er levedyktighet fram til man har videreført genen som avgjør hvem som får videreført sine gener. Man er mindre utsatt for sykdom/betennelse når man har jomfruhinne. De som ikke hadde denne døde gjerne i tidlig barndom. At jomfruhinna forsvinner etter man har hatt sex er jo i følge evolusjonen irrelevant, siden man som regel har fått videreført genene sine etter man har hatt sex.

Evolusjonen tar jo lang tid, og vi mennesker er et resultat av en lang prosess som har gjort oss så "perfekte" til omgivelsene som mulig. Jomfruhinna var avgjørende for å unngå infeksjoner når babyen er liten for mange mange år siden. I dag er det ikke avgjørende, men så er ikke vi mennesker idag utsatt for den naturlige seleksjonen.

Skrevet

Var det ikke snakk om at det skulle bli obligatorisk med slike undersøkelser en gang i året “for å avdekke overgrep” fram til jenta var godt opp i tenårene? Merkelig ide med tanke på at overgrep kan normalt sett kun oppdages kort tid etter det har skjedd. Men jeg tror den ideen forsvant etter det demret for politikerne at overgrep er ikke kun penetrering, og at mangel på jomfruhinne ikke nødvendigvis betyr at det har foregått et overgrep.

Skrevet
Ja, men skulle den bli "helt borte vekke" av at man har sex da? Du stikker jo gjerne bare hull på "balongen" da også? Med noe som gjerne er litt tykker enn en tampong, men likefult, han tar den ikke med seg ut igjen.. DET har ikke skjedd hos meg i alle fall. OM den noen gang har "kommet ut" må det ha vært under mensen, det har aldri kommet ut noen "reten av jomfruhinnen" min i forbindelse med sex.

Og jomfru er jeg altså slett ikke lenger... Men restene har aldri fulgt med ut... (ser for meg en passe fortvilt partner da... om det hadde komemt med ut en blodig jomfruhinne når han trakk seg ut...) Og i SÅ tilfelle burde det jo ikke vært noe problem for dem som er jomfru men ikke har tett jomfruhinne å få blodig laken på bryllupsnatta? Om sex "tok med ut den tomme balongen" så ville alle jomfruer hatt blodig laken. Det hadde ikke jeg i alle fall...

Jeg tror ikke den forsvinner helt ved første gang. Tror det kan være litt rester igjen etter ett par gang. Men jeg skal ikke si noe for sikkerhet. Dette er bare noe jeg tror, og mener jeg har lest en eller annen plass. Kan godt være jeg tar feil.

Tror nok den er så liten/tynn at man ikke kan se den...

Skrevet
Jeg tror ikke den forsvinner helt ved første gang. Tror det kan være litt rester igjen etter ett par gang. Men jeg skal ikke si noe for sikkerhet. Dette er bare noe jeg tror, og mener jeg har lest en eller annen plass. Kan godt være jeg tar feil.

Tror nok den er så liten/tynn at man ikke kan se den...

Jomfru"hinnen" forsvinner ikke helt før man har gjennomgått en fødsel, frem til da vil det vanligvis være igjen rester av den. Så det tar sin tid før den er heelt borte..=)

Men sånt er jo veeldig individuelt også.

Skrevet

Hvorfor er det viktig for mødrene å vite det.

Hvilken lege vil grafe etter jomfruhinne?

Vil de virkelig ydmyke dødtrene sine på den måten.

Det er jo veldig privat!

Skrevet

De fleste tenåringer lar seg vel ikke bare "bli tatt med til legen for en underlivssjekk". De fleste klarer å gjøre slikt selv uten at moren er med.

Skrevet (endret)

Hvorfor putter ikke kvinner ting (inkl. fingre) inn i vagina i ung alder og dermed sprekker jomfruhinna? Var dere virkelig ikke eksperimentelle i deres barndom? :forvirret:

Endret av Top Gun
Skrevet

Jeg puttet ikke ting inn nei.

Ikke annet en fingrene mine :sjarmor:

Jeg lært heller om mitt underliv.

Jeg finner både tissehullet mitt og klitten :ler:

Skrevet
Jeg puttet ikke ting inn nei.

Ikke annet en fingrene mine :sjarmor:

Jeg lært heller om mitt underliv.

Jeg finner både tissehullet mitt og klitten :ler:

Med "ting" inkluderte jeg fingre. Mitt inntrykk er at de færreste jenter har tatt jomfruhinna ved onanering, noe som forundrer meg veldig.
Skrevet

Jeg har sikkert hatt en jomfruhinne en gang, men gudene veit når den ble borte: Nore blod har jeg aldri sett, og to barn har jeg også, så at det skal være noe igjen er svært tvilsomt. Men jeg tilhører kanskje en av de som ikke på noe vis merket at den sa takk for seg...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...