Gå til innhold

Mus på loftet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i rekkehus. I går kveld hørte vi noe tusling og tassing ovenfra, og konkluderte med at det måtte være en mus eller en rotte på loftet, eventuelt inni et hulrom i taket eller veggene. Det er to etasjer i huset, så det er ganske langt opp til loftet! Ville nesten vært greiere om den var i kjelleren, for den må ha klatret langt for å komme seg helt opp dit...

Det var søkk mørkt og lite fristende å gå opp på loftet for å lete etter et ukjent, krafsende dyr, så vi prøvde å sove og hørte tassingen hele natten gjennom.

Hva skal vi gjøre? Vi tenker å ta en tur og kikke om vi ser noe i dagslys, og å legge ut rottegift, er det godt nok?

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Ja, bare litt usikker på om jeg ikke heller vil at udyret skal komme seg ut, enn at det skal bli sittende fast der oppe på det klamme loftet. Det måtte i så fall være for å få vite hva slags dyr det egentlig er, for det har jeg lurt en god del på i natt. Hvis det er en mus, er den enten ganske stor, eller så er det mye mer lytt enn vi ante....

Skrevet

Det kan jo være det er en flaggermus eller en rotte?

Skrevet

Flaggermus har jeg ikke tenkt på. Men da ville vil kanskje hørt flaksing? Det var veldig tydelig lyden av løping fram og tilbake. Jeg tenkte nemlig først litt på om det kunne være en fugl som hadde forvillet seg inn, men det var veldig lite fuglete, for å si det sånn.

Rotte orker jeg nesten ikke tenke på at det er, men det er ikke usannsynlig. Bedre om det var et ekorn eller noe, men da har jeg jo ikke lyst til å legge ut gift eller felle...

Skrevet

Du kan sette opp feller selv, eller kontakte et skadedyrfirma.

Vi har en fast avtale med et firma, de kommer 2-4 ganger i året og sjekker og fyller på giftboksene ute og på loftet. I tillegg kommer de og sjekker hvis vi ser eller høre noe mistenkelig.

Skrevet

Hvis det var hos oss hadde jeg lagt ut både en muse- og rottefelle - legge fellene slik at dere kan sjekke de.

Gift hadde jeg prøvd å unngått, da skadedyret etter å ha spist giften kan legge seg inni vegger e.l. for å dø. En vil da få ett luktproblem over lang tid, som gjør at man må fjerne liket - det kan fort bli kostbart.

Skrevet

Jeg forhørte meg hos en forhandler i dag og gikk til innkjøp av en såkalt musejager, som er en liten boks med ultralyd som rotter og mus ikke orker å leve i nærheten av. Skal være 100% uskadelig både for mennesker og husdyr. Boksen virker visst delvis på edderkopper også, ikke ueffent :) Vi har koblet den til strøm og lagt den på loftet, så får vi se om den virker.

Vi har funnet ut at verken feller eller gift kan hjelpe oss noe særlig, ettersom udyret trolig har vært inne i veggen på loftet, helt ytterst mot taket. Da vi hørte den i natt, travet den bare fram og tilbake på samme stripe. Om den hadde vært løs på loftet ville det vært naturlig at den fartet litt mer hit og dit. Feller på loftet vil den med andre ord trolig unngå.

Så da får vi håpe at den finner veien ut igjen, eller at den allerede har dratt sin kos. Har ikke lyttet etter den nå i kveld... Utrolig vemmelig å tenke på at det må være en rotte, altfor mye lyd til å være en liten mus...

Skrevet

Ja. Den lyden av løpende krafsende føtter er litt ekkel! Hørte dere noe i natt da?

Skrevet
Utrolig vemmelig å tenke på at det må være en rotte, altfor mye lyd til å være en liten mus...

Ei mus kan faktisk bråke ganske mye, mye mer enn man tror.

Skrevet
Hvis det var hos oss hadde jeg lagt ut både en muse- og rottefelle - legge fellene slik at dere kan sjekke de.

Gift hadde jeg prøvd å unngått, da skadedyret etter å ha spist giften kan legge seg inni vegger e.l. for å dø. En vil da få ett luktproblem over lang tid, som gjør at man må fjerne liket - det kan fort bli kostbart.

Foreldrene mine bygger nytt bad nå, og pappa fjernet noen vegger og fant to døde mus, et var det bare skjelettet igjen av... Vi har ikke merket noen problemer med lukt...

Gjest Gjest_Trådstarteren_*
Skrevet
Ja. Den lyden av løpende krafsende føtter er litt ekkel! Hørte dere noe i natt da?

Vet du, det har vært helt stille. Om det er musejageren som virker eller om det udyret som hadde forvillet seg inn uansett ikke hadde tenkt å slå seg til der, det vet vi jo ikke. Men med tanke på at noen et godt stykke lenger borte i husrekken har mus i huset, har vi ingen planer om å fjerne den boksen når den først er installert! Hvis vi kan slippe å høre den vemmelige, krafsende lyden flere ganger, var det vel verd investeringen...

Skrevet
Foreldrene mine bygger nytt bad nå, og pappa fjernet noen vegger og fant to døde mus, et var det bare skjelettet igjen av... Vi har ikke merket noen problemer med lukt...

Det sier seg selv at lik lukter... At man ikke merker det, kan komme av at man "venner seg til lukten". Finnes nok av de som har kjøpt hus, og som etter kort tid har merket rar lukt, og deretter funnet ut at der ligger rotter som rotner. Kjenner faktisk noen det skjedde med.

Skrevet
Jeg forhørte meg hos en forhandler i dag og gikk til innkjøp av en såkalt musejager, som er en liten boks med ultralyd som rotter og mus ikke orker å leve i nærheten av. Skal være 100% uskadelig både for mennesker og husdyr. Boksen virker visst delvis på edderkopper også, ikke ueffent :) Vi har koblet den til strøm og lagt den på loftet, så får vi se om den virker.

Sånn har bestemor, men hun vet ikke hvor den er kjøpt (hun fikk den). Hun påstår at den virker som bare det! Hvor fikk du kjøpt musejageren?

Skrevet
Sånn har bestemor, men hun vet ikke hvor den er kjøpt (hun fikk den). Hun påstår at den virker som bare det! Hvor fikk du kjøpt musejageren?

Jeg kjøpte den på varehuset Wallendahl i Bergen. De selger alt fra verktøy til maling, hagemøbler og fiskeutstyr. Hvis du går til Jernia eller andre butikker med lignende varesortiment, er det sikkert lett å få tak i. De hadde flere typer, både større og mindre enn den jeg kjøpte.

Flere av ekspeditørene der hadde også prøvd boksen hjemme og sa at den virket supert, så dette har jeg god tro på :)

Skrevet
Jeg kjøpte den på varehuset Wallendahl i Bergen. De selger alt fra verktøy til maling, hagemøbler og fiskeutstyr. Hvis du går til Jernia eller andre butikker med lignende varesortiment, er det sikkert lett å få tak i. De hadde flere typer, både større og mindre enn den jeg kjøpte.

Flere av ekspeditørene der hadde også prøvd boksen hjemme og sa at den virket supert, så dette har jeg god tro på :)

Når det gjelder en slik jager, husdyr(katter, hunder, burdyr m.m.) vil vel reagere på den de også?

Skrevet

Hmm... godt poeng. Rart hvis det er forskjell på for eksempel mus og hamster eller marsvin hva angår den lyden.

Skrevet

Musegift og rottegift inneholder et eller annet skummelt som gjør at likene pulveriseres, derfor blir det ingen lukt!

Dessuten gjør giften dyrene ekstremt tørste, slik at de trekker ut for å få tak i vann.

Pass godt på slik at ingen andre dyr får tilgang på giften!

Ønsker deg lykke til TS!

Skrevet
Musegift og rottegift inneholder et eller annet skummelt som gjør at likene pulveriseres, derfor blir det ingen lukt!

Dessuten gjør giften dyrene ekstremt tørste, slik at de trekker ut for å få tak i vann.

Pulverisering høres merkelig ut, men hvis du har det fra sikre kilder stemmer det vel. Har også hørt at de blir tørste, men hvor de til slutt legger seg til å dør, det blir det store spørsmålet, jfr. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=795120

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...