Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #1 Skrevet 22. september 2006 Jeg skal lage kake til en femåring og har tenkt å forsøke meg på en sommerfugl. Pga dårlig tid tenkte jeg å bruke en ferdig kakebunn. Men hvordan bør jeg dekorere den? Og hvordan får jeg til å lage "følere"? Her er noen sommerfuglbilder til inspirasjon: http://no.wikipedia.org/wiki/Sommerfugl http://no.wikipedia.org/wiki/Admiral_(sommerfugl) Hvis dette blir for vanskelig er jeg åpen for andre forslag!
NullHull Skrevet 22. september 2006 #2 Skrevet 22. september 2006 Og hvordan får jeg til å lage "følere"? Lakrissnører, kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #3 Skrevet 22. september 2006 Du kan bruke en banan til kropp, bare dynk den i sitronsaft først. Så skjærer du ut formen på sommerfuglen, pynter med farget melis/ sjokoladeglasur, nonstop, og lignende.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #4 Skrevet 22. september 2006 Saltstenger er fine følehorn. Bare stikk de inn i banankroppen.
Lady_Sharon Skrevet 22. september 2006 #5 Skrevet 22. september 2006 (endret) Jeg har en fin sommerfugl form som jeg har kjøpt hos Cacas. Utrolig artig og enkelt å lage sjokoladekake inni, pyntet med smørkrem og lekker kanskje en barbiedukke oppå da får man en alv:) E-postadresse er fjernet. Lea (moderator) Endret 23. september 2006 av Lea
Gjest itla Skrevet 22. september 2006 #6 Skrevet 22. september 2006 Du kan lage sommerfuglkake ved å lage kake etter smak i en litt stor, rund form, for så å dele den i sånn "yin/yang"-mønster - dvs i en slags bølge på midten. Da får du to deler som er brede øverst for så å smalne nedover, samtidig som de har litt sommerfuglvinge-form. Deretter legger du disse to delene med den runde siden inntil en form for kropp - den kan du skjære til av en formkake, f.eks. Pynt med glasur-krem, smarties, lakrislisser etc. Følere kan lages av lakris som skjæres til, lange kjeks, rester av kaken som du lager kroppen av osv. Litt dårlig forklaring, kanskje, men spør hvis du ikke skjønner...
Brunhilde Skrevet 23. september 2006 #7 Skrevet 23. september 2006 Her er et eksempel på hvordan du kan lage en slik kake. Her er en annen og her er en litt annerledes en. Hvis du gjør et søk på "butterfly cake" får du opp mange, mange treff. Om du ikke bruker oppskriften så kan du jo hente inspirasjon til pyntingen der. God bakst!
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #8 Skrevet 23. september 2006 Det enkleste er å bare dele en rund kake i to og snu de med den runde siden mot hverandre og legge en banan på midten.
Brunhilde Skrevet 23. september 2006 #9 Skrevet 23. september 2006 Det enkleste er å bare dele en rund kake i to og snu de med den runde siden mot hverandre og legge en banan på midten. ← Helt sikkert, men hvorfor skal man alltid gå for det enkleste?
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #10 Skrevet 24. september 2006 Takk for hjelpen! Jeg er dessverre ikke så kunstnerisk av meg, men jeg fikk da laget en kake til slutt. Jeg bakte kroppen av bolledeig, delte kakebunnen i to, pyntet med runde søtsaker og laget følehorn av saltstenger uten salt dyppet i sjokolade.
Gjest gjesta Skrevet 25. september 2006 #11 Skrevet 25. september 2006 Og hvordan får jeg til å lage "følere"? vi pleide å lage følere med saltstenger..... lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå