Gå til innhold

Hvitmaling til vegger

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Var på maxbo og kjøpte maling her om dagen alt skal males hvitt. Det er panel på stua ellers vanlig glassfibertapet. Trakk kølapp og ble tatt sånn på senga når det var vår tur og var småstressa (guttungen satt og hylte i vogna og jeg hadde akkurat sluppet han løs, så han løp rundt. PRØVDE ihvertfall, jeg var i hæla, han er 2 år i desember) puh!...Uansett: dama spurte hva vi skulle ha og jeg peste ut "hvit". Hun spurte masse om hvordan hvit men det vet jo ikke jeg, så det ble enkelt og greit vanlig HVIT. Ikke så god service der nei. jeg sa bare at den ikke måtte bli grå/blå/ grønn skjær og da bare så hun på meg og tok det ikke inn tror jeg. "Hvit, da" sa hun bare.

Letse en tråd her om brekk osv i hvitfarger. Ble litt skremt. Vi malte stua her vi fortsatt bor antikkhvit. den ble med grønn/grå/blå skjær. Ikke pent. redd det samme skal skje nå. Er vanlig hvit dumt? Går desverre ikke an å bytte malingen. Huff, dumt å ha med uberegnelige unger på sånt...

Hva tror dere?

Endret av kitekatt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg jobbet i fargehandel og blitt spurt etter hvit ville jeg nok solgt en maling med fargekode 0502-Y. Det er "standardhvit" som brukes på ferdigmalte dører, vinduer, listverk osv.

Det er en hvitfarge med en ørliten dæsj gult i, så den vil neppe oppfattes grønn/grå/blå.

Om det er dumt med hvitt vet jeg ikke, men det kan kanskje bli veldig kjedelig.

Hilsen Lille meg

Skrevet
Hadde jeg jobbet i fargehandel og blitt spurt etter hvit ville jeg nok solgt en maling med fargekode 0502-Y. Det er "standardhvit" som brukes på ferdigmalte dører, vinduer, listverk osv.

Det er en hvitfarge med en ørliten dæsj gult i, så den vil neppe oppfattes grønn/grå/blå.

Hilsen Lille meg

Ok, sålenge den ikke blir grå :) Kjedelig er greit, da jeg vil ha veggene mest mulig nøytrale da det både er panel og vanlig vegg. Pynter opp med farger i gardiner, tepper, puter osv :)

Gjest Elsker alt det hvite
Skrevet

Det kommer an på smaken, samt hva man gjør det til.

Har selv hele huset i hvitt - mot tidligere knasje tapeter/farger fra Tricia Guild.

Jeg er av den typen som finner roen med hvite vegger (0502Y), og som elsker å forandre med små hjelpemidler. F.eks. stuen vår har lys beige sofa med svarte skinnstoler til. Alt tilbehør er hvitt - hvite pyntegjenstander, hvite kaninpels puter, hvite lingardiner + klart glass. I tillegg er eik brukt som "varmt innslag" i rommet - gulv, bord. Så lenge ting er gjennomført blir det langt fra kjedelig.

Vurderer nå å bytte ut hvite pyntegjenstander med oransje og lilla. De to fargene er stilige i lag. En periode hadde jeg dueblått tilbehør.

For meg er kjedelig at man ikke kan forandre karakter på ett rom med enkle hjelpemidler. :)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Vi har også 0502Y i hele leiligheten og er forsåvidt fornøyd med den fargen. Det ser hvitt ut, men ikke blendende hvitt. Ikke noe skjær av noen som helst farge, men holder man et hvitt ark mot veggen så ser man jo at det er en anelse gult i fargen.

Skrevet
Det kommer an på smaken, samt hva man gjør det til.

Har selv hele huset i hvitt - mot tidligere knasje tapeter/farger fra Tricia Guild.

Jeg er av den typen som finner roen med hvite vegger (0502Y), og som elsker å forandre med små hjelpemidler. F.eks. stuen vår har lys beige sofa med svarte skinnstoler til. Alt tilbehør er hvitt - hvite pyntegjenstander, hvite kaninpels puter, hvite lingardiner + klart glass. I tillegg er eik brukt som "varmt innslag" i rommet - gulv, bord. Så lenge ting er gjennomført blir det langt fra kjedelig.

Vurderer nå å bytte ut hvite pyntegjenstander med oransje og lilla. De to fargene er stilige i lag. En periode hadde jeg dueblått tilbehør.

For meg er kjedelig at man ikke kan forandre karakter på ett rom med enkle hjelpemidler. :)

Ja det er akkurat det jeg mener. Her er det også beige sofa, mørkebrune møbler, hvite vegger og har endel pynteting i rødt. Ganske etnisk, men enkel stil mao.

Like rogså å kunne bytte stil ved å bytte puter og pynteting.

Skrevet

Enig i at det er fint med hvitt som nøytral bakgrunn, men jeg utalte meg vel mest mot 0502-Y som hvitfarge. Den står for meg som en så standardfarge at den på en måte blir helt bort. Men det er smak og behag.

Hilsen Lille meg

Gjest Elsker alt det hvite
Skrevet
Enig i at det er fint med hvitt som nøytral bakgrunn, men jeg utalte meg vel mest mot 0502-Y som hvitfarge. Den står for meg som en så standardfarge at den på en måte blir helt bort. Men det er smak og behag.

Hilsen Lille meg

Forstår ikke synspunktet om at 0502Y skal være "kjedeligere" enn andre hvitfarger - skulle likt å vite hva som gjør at du synes dette? Skulle også likt å vite hvilken hvitfarger som er mindre kjedelig i dine øyne?

For min del er det flott at 0502Y "på en måte blir helt borte"/fungerer som en nøytral bakgrunn. Det gjør fargen imidlertid ikke kjedelig i mine øyne, kun at man kan fornye rommet og fremheve det man ønsker med hjelp av andre farger og tilbehør. Det er altså ikke fargen på veggen som (etter min smak) bør være fremtredende. Det virker også som det er dette TS er ute etter.

Skrevet

Hei

0502-Y er fargen som heter Egghvit, det er det samme om dette er Jotun sin Egghvit eller Butinox sin Egghvit. de har nøyaktig samme resept på blandemaskinen. det blir tilsatt oker og svart i basen for og få denne fargen.

Dører og vinduer som kommer ferdigmalt fra frabrikk er ikke i denne fargen. Den fargen som er på de heter S 0502-Y. Den er det tilsatt mer gult i. Hvis du har slike dører eller vinduer KAN det virke som om disse er "skitne" i forhold til veggene (om du maler veggene i egghvit).

Jeg vil anbefale deg og se på jotun sine farger som heter chi og letthet. Disse er også nøytrale og fine hvitfarger.

I tillegg vil jeg anbefale deg å male taket og taklistene kritthvitt for og skape litt romfølelse. Om du har lik farge hele veien (vegg og tak) blir det fort en kubefølelse. Det er ikke veldig hjemmekoselig.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...