Gjest Duchess Skrevet 16. januar 2003 #1 Skrevet 16. januar 2003 Jeg har ei venninne som har fått diagnosen bipolar. Jeg trodde dette var det samme som manisk depressiv, men hun er ikke manisk. So- what's the difference Anyone ?
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2003 #2 Skrevet 16. januar 2003 http://www.helsenytt.no/artikler/psykoser.htm
Kosejente Skrevet 17. januar 2003 #3 Skrevet 17. januar 2003 Jeg lærte iallefall på skolen for 7-8 år siden at bipolar lidelse er det samme som før kalt manisk depressiv lidelse.... :-? Ifølge artikkelen Jasmin viser til så stemmer jo dette....
Gjest Duchess Skrevet 17. januar 2003 #4 Skrevet 17. januar 2003 Ja det ser sånn ut, men det er jo rart hun har fått den diagnosen når hun ikke er manisk, da...
ragnalina Skrevet 17. januar 2003 #5 Skrevet 17. januar 2003 noen har veldig markante nedturer (depresjoner) iforhold til de maniske periodene, mens andre har store oppturer og ikke så store nedturer, og noen har mer 'balanse' mellom periodene. Derfor tror jeg nok at hun kan være manisk-depressiv uten å ha de veldig tydelige maniske periodene (det fins jo forskjellige grader av manisk også..)
Gjest Hilde K S Skrevet 17. januar 2003 #6 Skrevet 17. januar 2003 Det trenger ikke å være så merkbart for omgivelsene og handler mye om personens egnetanker. Medisinering kan gjøre at man blir mer "flat" og hverken manisk eller depressiv. Maniske perioder kan merkes ved at man kjøper ting man overhodet ikke har bruk for eller blir ekstremt sosial. Depressive perioder kan noen ganger merkes ved at personen blir nærtakende og oppfatter alt i feil retning. Eksempler dette da, en slik lidelse utarter seg svært individuelt fra person til person alt etter grad og hvor god medisinering de får. En annen ting er at manisk depressive ofte i bra perioder slutter med medisin og får en kraftig nedtur.
Gjest Duchess Skrevet 17. januar 2003 #7 Skrevet 17. januar 2003 Okay da var det som jeg trodde....da har hun vel bare misforstått legen litt...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå