Gå til innhold

Hva synes dere om unge foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det det første dere tenker når dere ser unge foreldre i begynnelsen av 20-årene? Bare lurer, fordi jeg får noen stygge blikk av og til, føler jeg.. Da særlig av jevnaldrede.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble selv mor for første gang 21 år gammel. Andre barn kom når jeg var 23 år og tredje barn kom når jeg var 26 år.

Jeg følte også disse stygge blikkene i nakken, men etter en stund så sluttet jeg å bry meg. Vel, en stund som varte til nr 2 ble født da.

Uansett så skal du ikke bry deg om folk som glor stygt på deg hvis det er det de gjør.

Bare overse det. Plager det deg veldig så kan du glane stygt tilbake eller spørre hva det er de glor på, enkelt og greit. Da blir de vel litt flau og svarer ikke, kan jeg tenke meg.

Og jeg tenker ikke noe spesielt. Jeg ligger mest merke til babyen jeg. Er moren ung, så tenker jeg ikke så mye på det. Hvorfor skulle jeg det liksom?

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Jeg syns ikke det er noe ille å bli mor i begynnelsen av 20-årene, det er mange som blir det! Men jeg må innrømme at når jeg ser folk som jeg vet er under 16 f.eks med barn, ja da blir jeg litt overrasket.

Skrevet

Skal det ikke være ypperlig å bli mor i tjueårene da? Hørte noe om det for noen år siden. Er 27 år selv og har ingen barn, men skjønner ikke at det skal være noe å se surt på folk for. De er vel misunnelige da.

Skrevet
Bare lurer, fordi jeg får noen stygge blikk av og til, føler jeg..

:overrasket:

Det merket jeg aldri...

(Var 20 når jeg fikk mitt første barn)

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Pleier sjelden å legge merke til at foreldre er spesielt unge.

Generelt tenker jeg at det er mange fordeler med å få barn relativt ung. - Bedre helse under svangerskapet, mindre sjanse for komplikasjoner under fødselen, mindre sjanse for infertilitet, større sjanse for et friskt barn.

Skrevet

Folk skal da bry seg med alle andre, hev deg over det og hold hodet høyt. Tenk så bra å være kun 40 og ha store barn da. Det er jo sikkert kjempe deilig.

Folk som skuler på deg av denne grunn har sikkert bare lite å gjøre på ;)

Skrevet
Hva er det det første dere tenker når dere ser unge foreldre i begynnelsen av 20-årene? Bare lurer, fordi jeg får noen stygge blikk av og til, føler jeg.. Da særlig av jevnaldrede.

tenkerpå tiden vi lever i. Hvoran harde råd+ er de ferdig studert..lever av statens penger,komunal bolig osv..

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Det er da mange som er ferdig studert tidlig i 20-årene!

Skrevet

synes rett og slett synd på de jeg, men det er fordi de jeg kjenner som fikk barn tidlig angrer på det de gikk glipp av.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
synes rett og slett synd på de jeg, men det er fordi de jeg kjenner som fikk barn tidlig angrer på det de gikk glipp av.

Hva de gikk glipp av hvordan da?

Festing?

Syns ikke man nødvendigvis har gått glipp av så mye jeg, hvis man blir mor som 22-23-åring f.eks.

Skrevet

For meg er ikke en ung mor en som er i 20-årene, da er du jo voksen :) For meg er du ung mor om du får barn før fylte 20. Men det er jo meg.

Når jeg ser unge foreldre med barn så tenker jeg ikke noe egentlig. Man er klar for barn på forskjellige stadier her i livet.

Skrevet

En mor på 22-23 år er ikke under kategorien "ung mor" i mitt hode. Unge mødre er 16-18, og jeg synes synd på dem. Barn skal ikke få barn... Jeg mener at en 16-åring ikke burde få barn uansett hvor moden hun er.

22-23 er jo den beste alderen å få barn i rent fysisk, og har man alt det andre (jobb, stabilt forhold ++) på plass, go for it :) Har flere venninner som ble gravide rundt den alderen, og jeg har ikke engang tenkt på at det kan oppfattes negativt av noen. Jo, man er jo ung når man er 22-23, men ikke for ung.

Skrevet
Glemmer aldri en "lever opp til alle klisjeene"- type ung alenemamma jeg møtte en gang, det var direkte skremmende :sjenert:

Traff en for ikke så lenge siden, men hun var ikke ung. Jeg skammet meg på alle foreldres vegne jeg, uansett om de er alene eller ikke.

Men det er vel slik at enkelte mennesker er slik uansett om de er foreldre eller ei.

Skrevet

Ung mor i tenårene. Det er "for ung mor" i mange tilfeller. Når en 15-16-17 åring kommer med en barnevogn tenker jeg kanskje at jeg håper hun er barnevakt. Selv om det kan gå fint for noen, er det i de fleste tilfellene ikke ideelt.

Ung mor i begynnelsen av 20-årene, det ser jeg ikke noe problem med. Man rekker fint å være ferdig utanndet da (selv med en fireårig høyere utdannelse var jeg da ferdig utdannet i en alder av 22) og er voksen nok til å ha kunne tatt et valg. (noe jeg mener de fleste som blir tenåringsmødre ikke har gjort. Mulig jeg er fordomsfull her, men den som PLANLEGGER å bli gravid når en er 16, er ikke akkurat i flertall, og godt er det...)

Men, nei, det er ikke egentlig alderen til en mor jeg tenker på. Det er vel mer "andre omstendigheter" som gjør at jeg evt reagerer.

Og en "ung mor" i begynnelsen av 20-årene... jeg er vel mer misunnelig en noe annet i så fall. (Hadde jo alltid en drøm om å være en relativt ung mor, og ialle fall ha fåt den første innen jeg var 25. Er nå 27, og ikke prøver engang...)

Gjest Gjest_Martine_*
Skrevet

Det er uansett ikke opp til andre å bedømme hvem som er for unge til å bli mor - det er høyst individuelt. Jeg ble selv mor tidlig i 20-årene og synes ikke det er for tidlig i det hele tatt. Det meste her i livet er basert på tilfeldigheter - det var også tilfeldigheter som gjorde at jeg ble gravid den gangen - tilfeldigheter og et samleie, selvsagt ;)

Nå er jeg 43 og mor til to voksne sønner ... Har slitt meg gjennom år med dårlig økonomi - men har det nå så fint som de fleste andre bare drømmer om. Så selvom ikke alt ligger til rette når man blir gravid - så kan man jobbe seg oppover - det er faktisk i motgang man vokser mest ... Det er noe jeg har erfart og som jeg aldri ville vært foruten.

Nå koser jeg meg dønn i hjel og mannen og jeg har det bare kjempegodt. Jeg må si at jeg undrer meg faktisk enda mer over de som får barn i godt voksen alder - DET hadde ikke jeg taklet. Og jeg slutter ikke å undre meg at de orker når jeg leser om kvinner over 40 som blir mor igjen ...

Skrevet

20 år syntes jeg er tidlig også, men jeg snur meg ikke og jeg glor ikke..

Selv ble jeg mor første gang som 26-åring. Det syntes jeg var passe, men jeg følte meg veldig ung sammenlignet med andre. Nå når min eldste er 5 år begynner venninnene rundt meg å få barn..

Man skal få barn når man føler at man er klar for deg. Men jeg ser helt klart poenget med at når man er 40 så er barna ute av huset og man kan "leve livet" igjen. Ikke at man ikke lever livet med barn, det er bare et annet liv - men jeg ville ikke byttet det bort.. Livet med barn er givende.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

En bør huske på at det er lett å tippe feil alder på folk en bare ser på gata også.

Skrevet

når min datter fyller atten, er jeg 37 ;)

Litt tidlig, kanskje, men vi har det veldig fint sammen :)

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet
når min datter fyller atten, er jeg 37 ;)

Litt tidlig, kanskje, men vi har det veldig fint sammen :)

Så du var fortsatt elev ved vgs da du fikk henne? Har då fått tatt noen utdannelse da? Isåfall, hva slags?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...