Gjest molle Skrevet 21. september 2006 #1 Skrevet 21. september 2006 Kremt.. ja dette er jo egentlig ganske pinlig Jeg har drevet med data i åresvis, og regner meg selv som ganske dyktig på området. Men nå ser det ut til at jeg har klart å gjøre det helt store!!! Jeg har en Packard Bell Amd Athlon XP 3000+, jeg skulle formattere og klargjøre for salg. Jeg har formattert maskiner ørten ganger før og det har aldri vært noe problem. Smokk i en CD-rom og følg anvisingene. battaboom. Men denne gangen var det ikke noen slik CD med i programpakken, derimot 2 røde rescue disketter. Jeg brukte en av de, og det kom jo opp masse greier man skulle velge mellom, og lure meg trykket vel ja på noen ting jeg strengt tatt ikke fikk med meg hva dreide seg om!! (Jada, jeg er lur!!!) Så det som skjer nu er følgende... Hvis jeg starter opp maskinen uten en rød diskett i, kommer den svarte skjermen opp med diverse tekst (som pleier å komme når man starter opp maskinen), men nederst står det Verifying DMI Pool Data.... Missing operating system.. Og så går det ikke an å gjøre noe mer, ingenting mer skjer... Hvis jeg starter opp maskinen med disketten i, kjører den svarte skjermen igjen med det vanlige.. så kommer ; Invalid media type reading drive C.. Abort, retry , fail? Trykker jeg fail kommer den svarte skjermen igjen med teksten, og så kommer det til slutt en rød skjern; An error has been detected during image installation.. bla bla bla file not found.. press any key to continue. Microsoft windows 98 (hvor i huleste ble det av XP?) invalid COMMAND.COM enter correct name of command (eg. C:\COMMAND.COM) >> Når jeg starter opp maskinen går det an å trykke F2 eller F8, og komme inn på disse menyene, men jeg tør ikke å rote mer rundt nå Er det noen hjerner der ute som vet hva i huleste jeg har gjort, og om det går an å ordne dette? Snufs....
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2006 #2 Skrevet 21. september 2006 Det høres ut til at det er noe feil med oppstartssektoren (MBR - Master Boot Record), det vil si at maskinen har vansker med å sparke i gang operativsystemet. Dette lar seg nok vanskelig løse uten installasjons-CDen til Windows XP der det finnes verktøy til å rette opp dette (kjøre fdisk /mbr fix). Har du rescuedisker som du er sikker på hører til Windows XP, så er det også mulig at du kan klare å få orden på det igjen. Har også sett diverse verktøy for dette på internett (søk på mbr fix).
Dolly_WoW Skrevet 22. september 2006 #3 Skrevet 22. september 2006 Du har windows XP på cd-rom ikkesant? Har du valgt i BIOS'en at pc'n skal boote fra cd? Virker som eneste problemet ditt er at du ikke har fått installert Windows XP. Du må ha operativsystemet du skal legge inn på cd eller diskett. hvordan klarte du å avinstallere XP uten å ha en boot-cd?
Gjest molle Skrevet 22. september 2006 #4 Skrevet 22. september 2006 Har ikke XP på CD, nei. Har ingen anelse hva jeg har klart å gjøre Har en XP CD til min bærbare maskin. Skal jeg prøve å sette den inn og se om maskinen klarer å kjøre den?
Gjest molle Skrevet 22. september 2006 #5 Skrevet 22. september 2006 Nå har jeg kjørt en windows XP CD-rom, og får opp følgende muligheter; Installere XP, velg partisjon; G: Partisjon 1 (inaktiv (os/2 Boot Mana 2055MB <608 MB ledig D: Partisjon 2 (HDD) [FAT32] 30004MB (29989 MB ledig) Uten partisjoner 85173MB C: Partisjon 3 (ukjent) 8 MB (7MB ledig. Hva betyr dette, og hvilken skal jeg velge å installere på? Partisjon C, er det harddisken?
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #6 Skrevet 22. september 2006 Med mindre du absolutt vil ha flere partisjoner, ville jeg ha gått inn og slettet dem slik at du blir sittende med kun en.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #7 Skrevet 22. september 2006 Med mindre du absolutt vil ha flere partisjoner, ville jeg ha gått inn og slettet dem slik at du blir sittende med kun en. ← Nå installerer den XP på den midterste partisjonen. Den ville ikke på den første. Er det trygt å slette de to andre partisjonene da? Hva betyr det egentlig? Er det noen som kan dette?
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #8 Skrevet 22. september 2006 Nå installerer den XP på den midterste partisjonen. Den ville ikke på den første. Er det trygt å slette de to andre partisjonene da? Hva betyr det egentlig? Er det noen som kan dette? ← Jeg ville tatt vare på alle partisjonene. Packard Bell har nok hatt en mening når de ble opprettet. Den første tipper jeg inneholder et image av den opprinnelige installasjonen. Det er den du skulle installert fra hvis du hadde fått diskettene til å fungere.
Gjest Gjesta Skrevet 22. september 2006 #9 Skrevet 22. september 2006 Installer på partisjon 2 du. men du kan helt sikkert slette den siste partisjonen, sjelden nødvendig å ha mer enn to.
Gjest Gjesta Skrevet 22. september 2006 #10 Skrevet 22. september 2006 Antagelig vil den ikke installere på partisjon 1 og 3 fordi de er for små ( husker ikke størrelsen på xp nå) Mange bruker en c partisjon til programvare og en d partisjon til alle personlig ting man lagrer på maskingen. Men tre partisjoner er vanligvis ikke nødvendig, men siden de er så små spiller det heller ingen rolle om de er der.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #11 Skrevet 24. september 2006 Den ville ikke installere på partisjon 1 og 3, nei. Nå har jeg da altså installert, og nå har jeg en partisjon med 117 MB plass som kaller seg D: Og så en C: med kun 5 MB på Har opprettet meg en ny harddisk på en måte da? Harddisken pleier vanligvis å være C: Hmmm
Kykkelikokos Skrevet 25. september 2006 #12 Skrevet 25. september 2006 Om jeg ikke husker feil så er Packard bell et av de sære tilfellene (mulig jeg blander med en annen leverandør) som trenger visse filer installert for å fungere. Vil derfor ikke anbefale deg å slette de to andre partisjonene.
Gjest molle Skrevet 26. september 2006 #13 Skrevet 26. september 2006 Den ville ikke installere på partisjon 1 og 3, nei. Nå har jeg da altså installert, og nå har jeg en partisjon med 117 MB plass som kaller seg D: Og så en C: med kun 5 MB på Har opprettet meg en ny harddisk på en måte da? Harddisken pleier vanligvis å være C: Hmmm ← Noen som kan svare på dette?
Kykkelikokos Skrevet 26. september 2006 #14 Skrevet 26. september 2006 Du har ikke opprettet deg en ny harddisk. Hvis du har opprettet noe som helst så har du opprettet deg en ny partisjon Mulig de skal være der, men har pleid å være skjult. Mulig de ikke skal være der og at harddisken burde blitt formattert før du gjorde noe. Alle partisjonene er på EN harddisk. En harddisk kan "deles" opp i flere biter. Hver bit kalles en partisjon I "gamledager" var det vanlig med boot-disketter fremfor boot-bare CD'er. Da puttet man disketten inn og startet opp fra den. Tipper det er det som har skjedd. Det finnes også disketter for "unattended" installasjon, men da må du som oftest ha tilgang til nettverk hvor selve installasjonsfilene for Windows ligger på. Det høres ut som du har klart å tulle til systemfilene. Du gjorde riktig da du installerte Windows på nytt, men du burde nok ha fjernet alle partisjonene før du installerte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå