Gjest Bare innom Skrevet 21. september 2006 #1 Skrevet 21. september 2006 Dette er flaut å spørre om, men jeg har store problemer med en setning. Kan noen av dere "språkguruer" hjelpe meg? Jeg har aldri hatt problemer med "og/å " tidligere, men nå står det helt stille, jeg får ikke denne setningen til å stemme! Jeg føler vel egentlig at det er vel så viktig å prioritere og/å ikke sakke akterut i fag der han har en mulighet til å klare seg greit Hva er riktig? " Å ikke sakke akterut", eller "og ikke sakke akterut"? Jeg trodde det var "å", men nå ble jeg plutselig usikker siden jeg hadde "å prioritere" foran. Hjelp meg, vær så snill! Det er flaut å skrive til en lærer om at jeg hjelper gutten så godt jeg kan i norsk, for så å gjøre en så graverende feil...
skrue Skrevet 21. september 2006 #2 Skrevet 21. september 2006 Noe som virker ofte er å oversette til engelsk og se om man bør bruke "to" eller "and"
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #3 Skrevet 21. september 2006 Jeg føler vel egentlig at det er vel så viktig å prioritere og ikke sakke akterut i fag der han har en mulighet til å klare seg greit OG er riktig her. Det er liksom to ting som er viktige: 1. prioritere OG 2. ikke sakke akterut
Gjest ¤Ronja¤ Skrevet 21. september 2006 #4 Skrevet 21. september 2006 Jeg føler vel egentlig at det er vel så viktig å prioritere og ikke sakke akterut i fag der han har en mulighet til å klare seg greit OG er riktig her. Det er liksom to ting som er viktige: 1. prioritere OG 2. ikke sakke akterut ← Det spørs jo helt klart hvilken kontekst setningen står i for betydningen av den. Setningen har ulik semantisk betydning alt etter om du velger å bruke og eller å. Hvis det er det å ikke sakke akterut, som er prioriteringen, skal det i din setning stå; Jeg føler vel egentlig at det er vel så viktig å prioritere å ikke sakke akterut i fag der han har en mulighet til å klare seg greit. MEN, dersom du vil uttrykke deg presist bør du skrive; Jeg føler vel egentlig at det er vel så viktig å prioritere at han ikke sakker akterut i fag der han har en mulighet til å klare seg greit.
Gjest Blondie65 Skrevet 21. september 2006 #5 Skrevet 21. september 2006 Og? Er det viktig å prioritere og ikke sakke akterut eller Er det viktig å prioriere å ikke sakke akterut Altså: Hva er det du mener med setningen. Er det 1) å prioitere OG 2) ikke sakke akterut Dette er en setning med to ledd. Da skal det være og Eller: Er det å prioritere å ikke sakke akterut. Her er det en setning med et ledd - man "priorieterer å ikke sakke akterut". Hvis man er så i tvil bør man vel skrive om? Jeg føler vel egentlig at det er vel så viktig å prioritere at han ikke sakker akterut i fag der han har en mulighet til å klare seg greit
Gjest Bare innom Skrevet 21. september 2006 #7 Skrevet 21. september 2006 Takk for hjelpen! Det er ille når en kjører seg så fast at man ikke ser løsningen som ligger like foran nesa på en. Det viktigste var selvfølgelig AT han ikke sakket akterut!
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. september 2006 #8 Skrevet 22. september 2006 Hørtes ut som du fant en annen løsning, men mener hvertfall at Å var det riktige å bruke i denne setningen (fordi prioritere og sakke ikke er to separate ting, men hører sammen).
Gjest Bare innom Skrevet 22. september 2006 #9 Skrevet 22. september 2006 Det rette blir å. Men det er en litt dårlig setning. Ville kanskje brukt "...å prioritere at han ikke sakker...". Poenget med det du skal skrive er jo å få fram at det er viktig å prioritere noe, ikke at det er viktig å prioritere og sakke akterut. For det er jo akkurat dette med å sakke akterut du ikke vil skal skje. Bruker du og mellom prioritere og sakke blir de to hørende sammen på en negativ måte. Håper du forstår hva jeg mente?! Hvilken løsning valgte du forresten? ← Jeg valgte, etter gode råd herfra, å skrive: "å prioritere at han ikke sakker..."
Gjest Hedda Gabler Skrevet 22. september 2006 #10 Skrevet 22. september 2006 Det var bedre. :-) Jeg hadde også gått for "å" i den opprinnelige setningen.
punktom Skrevet 22. september 2006 #11 Skrevet 22. september 2006 Er du noensinne i tvil, ta en fortidstest (skriv om setningen til fortid). Hvis alle infinitiv endres til preteritum skal det være og mellom dem. Hvis bare den første endres skal det være å.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #12 Skrevet 23. september 2006 En annen ting er vel at det er mer korrekt å skrive "Ikke å" i stedet for "å ikke".
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #13 Skrevet 23. september 2006 Er du noensinne i tvil, ta en fortidstest (skriv om setningen til fortid). Hvis alle infinitiv endres til preteritum skal det være og mellom dem. Hvis bare den første endres skal det være å. ← Hmm, denne var jeg ikke helt med på. Kan du skrive om den aktuelle setningen til fortid og forklare. ..og mener ellers at det skal være "å" i TS' setning;)
Gjest Frk Åberg Skrevet 23. september 2006 #14 Skrevet 23. september 2006 Hmm, denne var jeg ikke helt med på. Kan du skrive om den aktuelle setningen til fortid og forklare. ..og mener ellers at det skal være "å" i TS' setning;) ← "Prioriterte å ikke sakke akterut"
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #15 Skrevet 23. september 2006 "Prioriterte å ikke sakke akterut" ← Takk, det stokka seg litt i hjernen min der et øyeblikk;)
punktom Skrevet 23. september 2006 #16 Skrevet 23. september 2006 (endret) Hmm, denne var jeg ikke helt med på. Kan du skrive om den aktuelle setningen til fortid og forklare. ..og mener ellers at det skal være "å" i TS' setning;) ← "å prioritere og/å ikke sakke akterut..." Prioriterte å ikke sakke akterut... blir riktig Prioriterte og ikke sakket akterut... blir feil. Så det skal være å. edit: kunne vel ha lest hele tråden først. Endret 23. september 2006 av punktom
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå