Gå til innhold

Bolig-visning - frekt å spørre hvorfor de flytter?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest - på husjakt :)
Skrevet

Er på jakt etter drømmehuset, og tråler visning etter visning for tiden.

Noen ganger synes jeg det kan være interessant å vite hvorfor folk skal flytte. Enkelte ganger er det innlysende, f.eks. et eldre ektepar som skal flytte fra eneboligen til noe mer lettstelt, mens andre ganger er det mer naturlig å spørre seg hvorfor de flytter.

Er det f.eks noe negativt ved boligen som gjør at de flytter? er det naboene? nærmiljøet? Er vel lite sannsynlig at de hadde innrømmet akkurat dette hvis det var grunnen, men noen ganger har jeg veldig lyst til å spørre hvorfor de flytter herfra... Har ikke turt enda, da jeg synes det kanskje grenser til å være litt frekt.. Hva synes dere? Går det an å spørre om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal spørre om det! Jeg gjor det, fikk ærlige svar tror jeg!

Skrevet

Spør i vei, men du er virkelig ikke garantert ærlig svar.

Sett at vi flytter fordi vi er blitt lei av naboen som selger dop, eller fordi leiligheten er kjempefin men mangler nødvendig lagringsplass, eller at vinduene gjør at leiligheten holder 50 grader hele sommeren....SÅ er det ikke helt sikkert at man som selger føler seg forpliktet til å informere om det.

Nå er det vel heller uvanlig at de som selger leiligheten er til stede ved visning også da..

Skrevet

Stemmer i med Nigo-san - spør spsifikk om det er ditt eller datt som gjør at de flytter så unngår du å krafse i ting du ikke har noe med. Sist jeg solgte var det fordi jeg skilte meg. Midt oppi alle omveltninger og traumer det fører med seg fant jeg det lite trivelig involvere vilt fremmede på visning i det!

Gjest Gjest - på husjakt :)
Skrevet

Nå er det vel heller uvanlig at de som selger leiligheten er til stede ved visning også da..

Der må jeg si meg uenig. Det er veldig vanlig på enebolig/rekkehus-visninger i Oslo/Akershus-området i allefall. Har vært på et ti-talls visninger de siste månedene, og selger er stort sett alltid tilstede sammen med megler.

Takk for øvrig for gode svar :) Er enig i at vi nok ikke kan regne med helt ærlige svar hvis vi skulle stille et sånt spørsmål på visning... Men det er klart at hvis man får til svar at de skal skilles, eller flytte til en annen by pga jobb eller noe sånt, så vet man i allefall at det ikke er noe med huset eller f.eks. nabolaget som er grunnen.

Skrevet

Det går da så fint! Da min tidl. mann og jeg skulle selge huset, spurte flere hvorfor vi skulle flytte. "Vi skal skilles", svarte vi bare da :)

Skrevet
Sett at vi flytter fordi vi er blitt lei av naboen som selger dop, eller fordi leiligheten er kjempefin men mangler nødvendig lagringsplass, eller at vinduene gjør at leiligheten holder 50 grader hele sommeren....SÅ er det ikke helt sikkert at man som selger føler seg forpliktet til å informere om det.

Om DU føler deg forpliktet eller ikke er uvesentlig - i Norges Lover finnes det noe som heter "selgers opplysningsplikt" ;)

Skrevet
Om DU føler deg forpliktet eller ikke er uvesentlig - i Norges Lover finnes det noe som heter "selgers opplysningsplikt"  ;)

Eh hæ? Vi solgte akkurat en leilighet som ble vaaaarm, men det er da ikke akkurat en FEIL ved leiligheten. Ulempe ja, men ikke noe man behøver å informere om. Megleren sa heller ingenting om det.

Skrevet

Jeg hadde megler, men var selv til stede ved visning.

Da jeg fikk spørsmålet om hvorfor jeg flyttet så sa jeg at leiligheten var for liten.

Sant, men ...

Sannheten var at den var ikke særlig større den jeg flyttet til. Jeg flyttet pga en stor andel fremmedspråkelige og et hardt miljø for unger å vokse opp i.

Aldri i verden om jeg hadde sagt sannheten.

Jeg poengterte hele tiden det positive ved leiligheten og nærmiljøet. Sa ikke et ord om at jeg hatet det.

Skrevet

Vi ble spurt flere ganger da vi solgte leilighet sist.

At vi holdt på bygge hus var liksom god nok grunn og ingen tvilte på det. Og dette var den eneste grunnen til at vi solgte også.

Om du får et sånt svar så har du ingenting å frykte i alle fall.

Skrevet

Det er helt greit å spørre, men ikke forvent at selger forteller den hele og fulle sannhet alltid. Det kan være fordi noen ikke ønsker å dele personlige opplysninger, mens andre ikke ønsker å si noe negativt om leiligheten eller nærområdet.

Når vi solgte ble jeg spurt maange ganger om hvorfor vi solgte, og jeg svarte som sant var at vi flyttet utenlands og ønsket ikke lengre ha hus i Norge. Endel trodde tydligvis ikke på dette og spurte gjerne flere ganger, også megler, for å kontrollere....

Skrevet
Eh hæ? Vi solgte akkurat en leilighet som ble vaaaarm, men det er da ikke akkurat en FEIL ved leiligheten. Ulempe ja, men ikke noe man behøver å informere om. Megleren sa heller ingenting om det.

Det spørs om det er innenfor rimelige grenser. Selvfølgelig må man regne med at en leilighet blir varm i sola, men om det er spesielle grunner til at man av en eller annen grunn nesten ikke orker å være inne er dette vesentlig, og skal opplyses om.

Skrevet (endret)

Ja, jeg synes det er greit å spørre om. Men det er jo opp til selger å avgjøre om h*n vil svare, og om svaret er sant.

Jeg synes også det er greit å høre om vedkommende allerede har fått seg ny plass å bo. Sier meg litt om det er hast å selge eller ikke.

Har vært på mange visninger i det siste, og min erfaring er at det er selger som holder visningen. Sjelden jeg har sett noe til megleren.

Endret av Skya
Skrevet
Har vært på mange visninger i det siste, og min erfaring er at det er selger som holder visningen. Sjelden jeg har sett noe til megleren.

Min erfaring er helt motsatt. Jeg har bare vært på én visning hvor selgeren har holdt visningen. Det har alltid vært megleren som har gjort alt, men gitt beskjed om at selger "sitter på balkongen" (eller hvor det måtte være) og er tilgjengelig for spørsmål.

Skrevet

Selvsagt er det greit å spørre om, enten det er megleren eller selger som er tilstede. Alle vet at en ikke nødvendigvis får et ærlig svar. Men det er jo interessant å se hvordan de svarer uansett. Jeg vil nesten si det er litt dumt å ikke spørre, kanskje kan du få avdekket noen skader eller mangler eller annet negativt på den måten. Om selger synes det er pinlig eller personlig får være deres problem, de må jo ha tenkt gjennom at dette spørsmålet kan komme, så om de ikke vil fortelle om skilsmisse eller hva det skulle være, får de si noe annet. Husk at dette er business! Selger forlanger enorme summer av deg! Det er ikke et personlig forhold der en skal passe seg for å tråkke noen på tærne.

Skrevet
Min erfaring er helt motsatt. Jeg har bare vært på én visning hvor selgeren har holdt visningen. Det har alltid vært megleren som har gjort alt, men gitt beskjed om at selger "sitter på balkongen" (eller hvor det måtte være) og er tilgjengelig for spørsmål.

Kanskje vi drar på litt forskjellige visninger. Jeg drar kanskje på "små" visninger jeg, små billige leiligheter iallefall.

Skrevet

Ikke frekkt å spørre hvorfor de flytter. Det er som å spørre noen hvorfor de bytter jobb, eller hvorfor den som hadde stillingen sluttet.

Skrevet

Jeg har aldri møtt de som skal selge (2 unntak fordi vi kom utenom hovedvisning), bare megler. Og jeg har vært på rundt 15 visninger den siste tia. :)

Men er de der så bare spør :)

Skrevet

Vi fikk ofte spørsmål om hvorfor vi skulle selge. Da var vi ærlige. Vi synes det ikke var frekt.

Det vi synes var frekt, var da vi fikk spørsmål om hvorfor vi ikke hadde barn.

Skrevet

Syns det er helt greit , både å spørre og bli spurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...