Moonchild Skrevet 21. september 2006 #1 Skrevet 21. september 2006 Vi flytter til ny bolig om en drøy måned. Etter å ha vært på boligjakt i halvannet år og funnet to, muligens tre hus som var i nærheten av aktuelle, fant vi endelig et hus med en saklig planløsning i sommerferien. Boligen oppfyller alle kravene våre, men ligger ganske nærme et stor motorveikryss. Dvs. det er store friarealer mellom oss og veien, sånn at vi ser rett ned på den når vi sitter i hagen, men den ligger et stykke unna. Lyden fra veien oppfattes som et jevnt "sus" når man står ute. Jeg er temmelig lydvar og har hatt ørene på stilker hver gang vi har vært der i det siste. De som bor der nå har bodd der lenge, og har ikke vært plaget. Jeg er utrolig spent på om jeg kommer til å overse lyden etterhvert eller ikke. Her vi bor nå durer en vifte jevnt natt og dag og etter over seks år irriterer jeg meg fortsatt over lyden når jeg legger meg... (Men den er til å leve med.) Noen som har erfaring fra det å bo nærme en stor vei og i hvilken grad man plages av lydforrurensing?
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2006 #2 Skrevet 21. september 2006 Man blir vel vandt med det, samtidig høres det jo ikke ut som om det er så nære. Har vi bor nå bor vi 10 meter unna en traffikert vei. Det er ikke en motorvei, men er mye trafikk her. Skal sette op høyt gjerde til neste sommer (150 cm) så det blir nok mere "skjermet" her da. Men støyen blir man vandt til. (vi bare unngår å sitte i mobil ute på fredag og søndeg )
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #3 Skrevet 21. september 2006 Min erfaring er at det i hvert fall hjelper å bo høyere enn det veien ligger. Jeg bodde i 7. etasje nær en nokså trafikkert vei en stund, og var ikke plaget av trafikk i det hele tatt. Det at dere ser NED på veien tror jeg altså er bra. Ellers er jo støyen fra en veistrekning uten fartsskifte o.l ganske jevn og grei, et kryss er kanskje litt verre ettersom det vil bli bremsing og giring... Men det gjenstår vel bare å se:-) Kan være minst like plagsomt å bo i en tilsynelatende stille og idyllisk gate hvor alle fjortisene kjører moped døgnet rundt
Gjest Gjest1 Skrevet 21. september 2006 #4 Skrevet 21. september 2006 Jeg bodde i Oslo før, og hadde en traffikert vei på den ene siden og togbanen på den andre. Ble vel vant til det på et vis, men var deilig å flytte ut på landet igjen
Ugla Skrevet 21. september 2006 #5 Skrevet 21. september 2006 Jeg bor like ved en vei (med en del trafikk), men bodde ikke her så lenge, før jeg ble vant med duren. Jeg "hører ikke" trafikken lenger. Ikke engang om sommeren med åpent vindu (og om sommeren er det ganske tett trafikk forbi her). Men her er det ikke noe kryss som gjør at trafikken blir "ujevn", men 80 km/tim.
Susan Sto Helit Skrevet 22. september 2006 #6 Skrevet 22. september 2006 Et "problem" du bør tenke på, er at veien ikke bare bråker, men støver også. Og mye av dette støvet setter seg på tak og vegger inne hos deg. Har vært på mye visninger selv, og vil vel si at hus med jevn bakgrunns-susing har vi ikke noe problem med, det har jeg vokst opp med. Men hus der suset/støyen er merkbar, altså så du må heve stemmen når du utsettes for det, det er plagsomt i lengden. (Og støvproblemene er proposjonale med støyproblemene.)
lillesky Skrevet 22. september 2006 #7 Skrevet 22. september 2006 Mamma bor i en av Oslos største veier, og trikken durer forbi. Selv bor jeg ute på landet, og blir vant til trafikken der inne kjempefort når jeg er hos mamma. Som Susan sier; det verste er nok støvet. Må vaske vinduene litt oftere.
Gjest Gjest1 Skrevet 22. september 2006 #8 Skrevet 22. september 2006 Et "problem" du bør tenke på, er at veien ikke bare bråker, men støver også. Og mye av dette støvet setter seg på tak og vegger inne hos deg. Har vært på mye visninger selv, og vil vel si at hus med jevn bakgrunns-susing har vi ikke noe problem med, det har jeg vokst opp med. Men hus der suset/støyen er merkbar, altså så du må heve stemmen når du utsettes for det, det er plagsomt i lengden. (Og støvproblemene er proposjonale med støyproblemene.) ← Ja, det glemte jeg helt å nevne. gJeg slet mye med støv hos meg, og verandaen så ikke ut (den var rett ved toget)
Moonchild Skrevet 22. september 2006 Forfatter #9 Skrevet 22. september 2006 Da tror jeg nok det kommer til å gå bra. Når vi er der og snakker sammen eller med dem vi har kjøpt av så legger jeg ikke merke til støyen. Det er faktisk bare når vi står ute og det er helt stille at jeg merker at det suser. Og det er en helt jevn susing, ikke mulig å høre den enkelte bilen. Mengden svevestøv har jeg faktisk sjekket, og det er mindre dit vi skal flytte enn der vi bor nå.
Gjest x-grunerløkka Skrevet 22. september 2006 #10 Skrevet 22. september 2006 jeg bodde midt i thorval meyers gate på grunerløkka før. bodde der i to år. og der kjørte det 3 trikker forbi gjevnt over i ett kvarter. jeg ble vant til det jeg. om sommern sov jeg til og med med vinduet oppe. jeg enset det ikke.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #11 Skrevet 22. september 2006 Jeg bor rett ved E6. Jeg bor høyere enn veien. og 100 meter fra (men heldigvis bak en støyskjerm). Jeg er ikke plaget av støy, har blirr vant til det (men har uansett et godt sovehjerte og kunne sovnet hvor som helst.) Vær bare klar over at det blir litt mer støy fra piggdekk om vinteren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå