Latee Skrevet 21. september 2006 #1 Del Skrevet 21. september 2006 Noen som kan hjelpe meg å beregne hvor mye jeg må ha av alt for å lage 4 liter? Litt smådesperat... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drua Skrevet 21. september 2006 #2 Del Skrevet 21. september 2006 Tja. Et tips kan jo være å se på en Toropose hvor mye væske og hvor mye kjøtt som beregnes, og der står det jo også hvor mange liter det blir ut av en pose/hvor mange porsjoner det er, så kan du gange det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Latee Skrevet 22. september 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 22. september 2006 Vel, jeg skal lage det fra bunnen av, og har aldri laget det før.. Men får vel se om jeg ikke kan finne det ut Takk for svar forresten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #4 Del Skrevet 22. september 2006 Kan ikke hjelpe deg med mengder her jeg sitter på jobb, og ikke vet jeg hvilken oppskrift du har tenkt å bruke, men jeg kan gi et annet godt tips: Det som etter min mening gjør den store forskjellen for biff stroganoff, uansett hvilken oppskrift du bruker, er hvordan du behandler kjøttet. Bruk det beste biffkjøttet du har råd til (til oss 2 pleier jeg faktisk bruke ytre- eller indrefilet... ), kutt det i store, gode biter, ca 2x2 cm, brun det raskt på sterk varme i små porsjoner til det er litt mindre stekt enn du vil ha en "vanlig" biff (rå, medium - liker du den godt stekt kan den nok like gjerne koke med...). Deretter legger du det til side mens du lager resten av gryta. (Husk å koke ut panna så du får med all godsmaken etter biffstekinga!) Ha kjøttet tilbake i gryta helt på slutten av koketida, bare så det får varmet seg litt. Da får du biff stroganoff, og ikke bare ei gryte med tørt kjøtt i. Snadder! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. september 2006 #5 Del Skrevet 22. september 2006 Jeg er overhodet ikke enig med siste gjest angående valg av kjøtt. Stroganoffen skal jo koke relativt lenge, og poenget er jo at kjøttet skal gi smak til hele gryta, noe den ikke gjør hvis du bare tilsetter den på slutten. I tillegg, når du kjøper kjøtt som skal brukes til gryteretter blir det faktisk ikke tørt av lang koking, men akkurat like saftig og mørt som en ytre- eller indrefilet. Her er forresten min oppskrift (til 2 pers), så kan TS gange det opp til du får den mengden du trenger. 400 g oksekjøtt i biter 100 g champignon 1 løk 1 rød paprika 1 ss tomatpuré 1 ts paprikapulver 2 dl kraft 1-2 dl fløte 1 dl rømme Brun kjøttet i en gryte. Kutt løken og ha i gryten sammen med kjøttet til den blir myk. Tilsett tomatpuré og paprikapulveret, og la det frese litt. Hell på kraften og la det hele småkoke til kjøttet er mørt (ca. 50 min.). Bland i fløte og rømme, og la koke litt før forstekt sopp og paprika has i. Smak til med salt og pepper. Server med ris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 22. september 2006 #6 Del Skrevet 22. september 2006 Og jeg er faktisk ikke enig med Arkana, skikkelig biff stroganoff skal ikke koke i "timesvis". http://www.bbc.co.uk/food/recipes/database...hma_71568.shtml Bruker ofte denne oppskriften selv, men uten friterte potetene. Hvis jeg skulle laget til mange ville jeg valgt godt biffkjøtt som jeg hadde brunet kjapt i en panne og så tilsatt resten helt tilslutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. september 2006 #7 Del Skrevet 22. september 2006 Ok, da lager vi nok bare stroganoff forskjellig. For meg er det en gryterett, og da skal kjøttet koke med hele tiden slik at det blir mørt og godt og gir god smak til hele retten. Og jeg synes også det smaker bedre slik enn når kjøttet bare stekes raskt og blir tilsatt på slutten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #8 Del Skrevet 22. september 2006 Ja, kjøtt som er kokt lenge nok er også godt. Det blir jo egentlig en smakssak. Min oppskrift skal ikke koke på langt nær så lenge som din, dessuten blir det jo masse kjøttsmak igjen i panna/gryta etter at kjøttet er brunet, pluss at selve kjøttet etter min mening smaker mer med min metode. Men så liker jeg at biffen nesten rauter også... Fullt mulig jeg ville valgt din metode om jeg skulle lage mat til mange, da kan gryta passe seg selv en stund og det er lettere å planlegge. Da ville jeg absolutt ikke valgt det dyreste kjøttet, men heller noe som i utgangspunktet var relativt seigt men med masse masse smak i. Det største problemet med biff stroganoff er vel egentlig at de fleste legger seg et sted midt i mellom din og min versjon, sånn at kjøttet er kokt enten for lenge eller for kort til å være saftig og mørt, og ligner mer på gummidekk! (Hmm... opptil flere innlegg de siste par dagene. På tide å registrere seg, tro?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. september 2006 #9 Del Skrevet 22. september 2006 Det største problemet med biff stroganoff er vel egentlig at de fleste legger seg et sted midt i mellom din og min versjon, sånn at kjøttet er kokt enten for lenge eller for kort til å være saftig og mørt, og ligner mer på gummidekk! ← Ja, det har du i grunnen rett. Enten steker de det "gode" kjøttet for mye slik at det blir seigt og overkokt, eller så koker de grytekjøttet for lite slik at det ikke rekker å bli saftig og mørt, men "gummidekk" som du så treffende beskriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Latee Skrevet 22. september 2006 Forfatter #10 Del Skrevet 22. september 2006 Tusen takk for svar alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 22. oktober 2008 #11 Del Skrevet 22. oktober 2008 Herlig at jeg fant oppskrifter her. Et lite spørsmål, er det greit å bruke matfløte, eller bør det være kremfløte? Ei venninne sverger til kremfløte, men jeg håpet å kutte noen kalorier på å bruke matfløte istedet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #12 Del Skrevet 22. oktober 2008 Det går nok helt fint med matfløte. Jeg bruker aldri kremfløte i denne type matlaging med mindre det er det eneste jeg har tilgjengelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #13 Del Skrevet 22. oktober 2008 Poenget og opprinnelsen til denne retten var vel en greve eller noe som ville lage den beste gryteretten noensinne. Og han brukte dyrt kjøtt, altså indre -eller ytrefilet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 22. oktober 2008 #14 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg må si meg enig med Arkana her, indre,- og ytrefilèt er faktisk kjøttstykker med relativt lite smak, pga at det ikke er bein eller fett. Nå er det jo ikke noe særlig å bruke kjøtt med bein i til stroganoff, men f. eks okse høyrygg som man skjærer litt rent, gir en bedre smak enn de helt rene kjøttstykkene. I tillegg er det jo slik at retter med tomatbase blir bedre jo lenger man koker dem. Det beste er å bruke kremfløte siden matfløte kan ha en tendens til å "korne" seg litt ved høye temperaturer. men personlig liker jeg best rømme eller Creme Fraiche, for en litt syrlig touch på retten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå