Gå til innhold

Dere som er vegetarianere

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Når jeg har lest i vegetartråden, har jeg flere ganger lurt på om dere som er vegetetarianere (inkl. dere som spiser fisk) er de eneste i husholdningen som er "sære" i mateveien. Flere av dere lager mye ordentlig mat, så lurer på om dere lager flere middager, lager dere en middag hver, eller spiser alle maten dere lager?

Her i huset er det bare jeg som ikke spiser kjøtt (vi er to). For oss er ikke det noe stort problem å lage gryterett i to gryter f.eks. eller steke kjøtt ved siden av og putte det oppå tallerkenen til slutt. Heldigvis har jeg en treningsnarkoman av en kjæreste, som nå også har blitt mer bevisst hva han spiser. Derfor spiser han mer fisk enn før, noe som gjør matlagingen enklere, da dette utgjør halvparten av middagene i uka. Han har også blitt mer glad i salater, paier og omeletter, som jeg alltid har vært glad i, og som da har gjort oss mer sammenfallende i hva vi liker.

Hvordan gjør dere det? Og syns dere det er vanskelig å være en vegetarianer og en kjøttspisende i samme hus? Får nemlig så mye rare reaksjoner fra folk på dette, at jeg derfor blir nysgjerrig på dere andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser fisk, og dersom jeg lager middag lager jeg vegetarmat, og kan steke kjøtt ved siden av. Hvis andre lager mat lages det noe eget til meg. Funker fint det, men hender jo at jeg tar brødskiver istedet ;)

Skrevet

Jeg spiser ikke industrikjøtt, så som regel så har vi vegetarmiddager og fiskeretter til middag som vi spiser begge to. I blandt får samboer lyst på kjøtt, så da kjøper han en kjøttmiddag av egne penger, også lager vi hver vår middag og spiser sammen. Vi synes ikke det er noe problem. :)

Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men spiser kjøtt veldig, veldig sjelden. Synes rett og slett ikke at det er så veldig godt.. Så det går stort sett i grønnsaker og fisk. Vi spiser alltid det samme. For oss ville det vært helt rart å lage en "kjøttmiddag" og en "ikke-kjøttmiddag". Mye styr og ekstra utgifter + oppvask. Tull og tøys! :-D

Skrevet

Jeg kan ikke forvente at min samboer skal slutte å spise kjøtt bare fordi jeg gjør det. At det i blandt blir en gryte til å vaske, er for meg ikke grunn god nok til å "nekte" ham å spise kjøtt. (Nå er jeg av den oppfatning at man ikke kan "nekte" et voksent menneske noe som helst, det handler om gjensidig respekt).

Det betyr ikke at jeg mener "gjest" gjør det "feil". Hver familie gjør det som paser dem best, jeg ville bare forklare vårt valg.

Skrevet

Heldigvis er begge vegetarer (jeg vegan, han er strengt tatt lacto-ovo, men det er stort sett kun på jobb han spiser ting som inneholder egg/melk).

Må si jeg er lettet over det. Etter jeg flyttet sammen med han har jeg vært på overnattingsbesøk hos min famile et par ganger, og jeg må si at jeg har merket hvor godt det er å ha den friheten at ALT vi har i hus, det kan jeg spise :-D

En annen diskusjon hadde blitt barn, det tror jeg ikke hadde fungert særlig bra om vi hadde ulikt kosthold. Men det er vel kanskje ikke kostholdet som hadde blitt grunnproblemet, men holdninger og grunnleggende etikk.

Skrevet

Mine barn skal få kjøtt til de evt tar et aktivt valg imot selv. Men så er ikke jeg kjøttnekter av bedre grunner enn at det smaker drit og er ekkelt + vanskelig å tygge da ;)

Skrevet

Heldigvis er vi enige om at våre barn får vegetarmat til de eventuelt tar et valg om å spise kjøtt ;)

Et valg på barnas vegne blir det uansett :)

Skrevet
Men så er ikke jeg kjøttnekter av bedre grunner enn at det smaker drit og er ekkelt + vanskelig å tygge da ;)

Selvfølgelig har du ikke det. En liberalistisk vegetarianer er jo en vits. De kunne like gjerne vært kannibaler.

Skrevet

Samboer er ikke glad i å lage mat, så vi har delt oppgavene slik at jeg lager mat og han vasker opp. Jeg lager bare vegetarmat, men det har han blitt glad i. Han var litt skeptisk i begynnelsen, men han oppdaget jo at maten smakte godt og at han ble mett. Han trodde nok at vegetarmat besto bare av salater før vi ble sammen. ;)

I år skal vi feire jul hjemme oss oss selv for første gang (ellers har vi byttet på å feire hos min og hans familie), og mens vi planla hvor vi skulle være hvilke dager, spurte jeg om han ville lage noe annet på julaften, men fikk til svar at han ønsket at jeg skulle lage noe ekstra god vegetarmat.

Han spiser kjøtt når han spiser sammen med jobben en gang i uka, og av og til ellers når vi er ute og spiser, men ofte bestiller han også noe vegetarisk.

Han tenkte ikke så mye over kosthold før vi ble kjent, men nå mener han at vegetarmat er bra for kroppen hans. Blodtrykket har gått ned og han har ikke vært syk de to siste årene.

Han blir nok aldri vegetarianer, men han har blitt glad i vegetarmat. Det fungerer bra for oss.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Samboeren min er ikke vegetarianer, men han har ingen problemer med å la være å spise kjøtt til middag de fleste dagene i uken.

Han spiser ofte kjøtt til lunsj, så han sier han føler han får tilfredsstilt kjøttbehovet sitt.

Men hvis han har lyst på kjøtt til middag, er det ikke noe problem å lage noe som både passer med kjøtt-tilbehør og uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...