Gå til innhold

Bedrift i ung alder

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er student, 17 år. Går 2året medier og kommunikasjon.

I starten av skoleåret fleipet jeg og en fra klassen om å starte en bedrift. Fleip gikk over til fakta. Vi har tenkt å starte en bedrift som tilby grafiske løsninger til bedrifter/privat personer samt fotografi og webdesign. Vi skal og lage årbok for en annen vgs skole. Vi har sendt registering til brregistret, skrevet fremdriftsplan, kompanjongavtale, etc.

Vi er begge elever star arbeid seriøst og jobber får karakterer litt over gjennomsnittet. Men læreren våres har liksom ikke tru på det. Han sa rett ut til hele klassen at han ikke hadde noe tru på det lille "prosjektet" våres. Vi har uansett tenkt til å gjennomføre det. Av erfaringsmessige grunner.

Har noen noe bra forslag til hvordan vi kan komme ut til folk. Vi har mest sansynlig liten busjett og vi bor i en lita bygd (7000 innbygere).

Siden vi begge er under 18 har vi mentorer fra næringslivet og en lærer ved skolen.

MVH

Nybedrift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å være aktive i ulika fora som har med webdesign etc å gjøre. Hardware.no kan være ett.

Snakk med folk; slekt, venner og familie.

Sett opp lapper på oppslagstavler etc.

Får dere et oppdrag som dere løser bra så kan dere henvise til det.

Ikke legg dere høyt i pris.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit av læreren å ikke ha skikkelig tro på dere. Det er dessuten liten risiko ved å starte opp et lite firma (ansvarlig selskap med delt ansvar?) så lenge dere ikke setter dere i gjeld. Om dere kommer til å tjene masse penger er selvsagt en annen sak, men dere får uansett masse erfaring med markedsføring, regnskap, kontakter og arbeid.

Nå er det jo mange på markedet i den bransjen dere opererer i, men likevel... Regner med dere har en hjemmeside som presenterer hva dere kan og hvorfor man skal velge dere framfor andre. Annonser på f eks storedyret.com (aner ikke om folk bruker det forumet lengre, men?), og be om råd og tilbakemeldinger fra mer erfarne folk. Angående pris er jeg enig i at dere ikke bør legge dere for høyt, samtidig er jeg veldig i mot at man skal gjøre ting "gratis" eller langt under anstendig pris - det ødelegger tildels for andre i bransjen da endel kunder heller velger "billig og kanskje dårlig" enn tjenester fra folk som har det som fag og levebrød.

Men prisen bør jo også stå i forhold til hva slags vare dere leverer; overholder dere deadlines (viktig, man får mye jobber på et godt rykte, og pålitelighet er i mange tilfelle like viktig som håndverk), leverer dere spennende eller "bare" standardting osv?

Når det gjelder å få flere kunder - gå til nabokommunene også, og gjerne nærmeste by. Kontakt mulige kunder på en profesjonell måte ved å f eks henvise til ting dere har gjort, portefølje osv. Skaff dere gjerne attester eller be om tilbakemelding om kundene er fornøyde, og henvis til dem. Igjen - godt rykte skaffer mange jobber:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor flinke dere er i webdesign, men i dag kreves mer avanserte løsningen enn p kunne skrive html/css. Man bør programmere sidene så oppdragsiver selv kan redigere via netteleser (php), men med tilfredsstillende sikkerhet.

Selv lager jeg enkle webside hvis jeg blir spurt. Men jeg tar foreløpig ikke betalt for det, siden jeg ikke kan tilby så bra løsninger. Men det er en vinn-vinn situasjon for meg: jeg får erfaring og referanser, og de som får webside laget av meg stiller ikke så store krav.

Men det er så absolutt behov for billige og raske webløsninger for mange, siden det ikke er så mange som har greie på slikt i ulike bedrifter.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...