Julie Skrevet 21. september 2006 #1 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg har i perioder søvnproblemer og har tidligere valgt å ignorere det, men har etterhvert endret mening... Merker at mangelen på søvn gjør meg sliten og rett og slett SUR og utrivelig. I den forbindelser har jeg tenkt å oppsøke fastlegen min for å høre om muligheten for å kunne ta innsovningstabl. i de aktuelle periodene. Men, er det noen her som vet om slike tabletter er "vanskelig" å få? Hvor alvorlig må det være for at de skriver ut en resept? Julie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #2 Del Skrevet 21. september 2006 De er heldigvis veldig vanskelig å få da de er svært vanedannende og er bør være siste løsning. Har du prøvd søvnhygiene tiltak? Eller camomille te? Eller naturmedisin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #3 Del Skrevet 21. september 2006 Ligger som regel noe psykisk tilgrunn for sove problemer og innsovnings tabletter vil ikke hjelpe mot dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 21. september 2006 #4 Del Skrevet 21. september 2006 Har du så store søvnproblemer at dette går utover hverdagen din så tror jeg du skal få sovemedisin. Snakk med legen din så finner dere ut sammen hva som skal til for at du skal få sove. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drua Skrevet 21. september 2006 #5 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg har i perioder søvnproblemer og har tidligere valgt å ignorere det, men har etterhvert endret mening... Merker at mangelen på søvn gjør meg sliten og rett og slett SUR og utrivelig. I den forbindelser har jeg tenkt å oppsøke fastlegen min for å høre om muligheten for å kunne ta innsovningstabl. i de aktuelle periodene. Men, er det noen her som vet om slike tabletter er "vanskelig" å få? Hvor alvorlig må det være for at de skriver ut en resept? Julie ← Skjønner godt at du har problemer når du ikke får sove. Nok søvn er et av de viktigste behovene vi har, og søvnforstyrrelser skal tas på alvor. Derfor skal det i utgangspunktet ikke være noe problem for deg å få hjelp fra legen i form av å få resept på innsovningstabletter. Det finnes flere typer medikamenter som kan hjelpe deg til å få sove uten å være de typiske beroligende som ofte ble kalt for sovetabletter i gamle dager (valium etc.). Den vanligste typen innsovningstabletter som blir skrevet ut er jeg ganske sikker på at er Imovane/Zopiklone, andre vanlige er Stilnoct og Vallergan. Det kan være en fare for tilvenning, derfor får man som regel bare disse tablettene over en kortere periode, eller man kan i noen tilfeller få de som behovsmedisin - hvis du ikke har et så stort søvnproblem at du trenger å ta de hver dag. Uansett skal du ha jevnlig oppfølging fra legen din når du begynner på slike tabletter, for å kartlegge behov, virkning og eventuelle bivirkninger. Hvis tablettene ikke virker kan det som gjesten over her sier være fordi det ligger noe psykisk tilgrunn, men da skal legen hjelpe deg videre. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 21. september 2006 #6 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg har i perioder brukt denne VALERA NATT som fåes kjøpt på apoteket, den er kun til innsovning, så om du blir forstyrret rett etter du har sovnet, ja da må du bare ligge der...Det er ikke sovetablett...kan være frustrerende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 21. september 2006 #7 Del Skrevet 21. september 2006 Valerina natt som du får kjøpt på apoteket kan hjelpe for noen, de trenger bare en sånn og så sovner de, men som sagt, blir man forstyrret så....oops.. på meg funket de ikke de perioden jeg slet med å sovne. prat med fastlegen din, sammen finner dere en løsning. de er litt forsiktige med å gi ut sovemedisiner, da de er vanedannende. og ofte ligger det psykiske ting bak soveproblemer, ulike problemer krever ulik løsning. legen din har sikkert gode forslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2006 #8 Del Skrevet 21. september 2006 Merk1: Vallergan gir en grusom hangover. Legen min "innrømte" dette da han sa han hadde prøvd selv for å se hvorfor pasientene hans klaga. Han beskrev det som å "gå en hel dag med slalomsko på beina mens øyelokkene så vidt holdt seg oppe". Merk2: Jeg er ingen lege og dette må du snakke med legen om. Min mening er at Valerina Natt er forsøket verdt. Jeg selv må av forskjellige årsaker bruke tyngre ting for å få sove (har sykdom), men kan man unngå B-preparater, så gjør det. Nettopp på grunn av tilvenningfaren. Om det likevel skulle være slik at du trenger noen og får, så sørg for god oppfølging. Men dette er bare (min og min lege )sin erfaring: Vallergan er ikke tingen. Du kan også forhøre deg om Atarax. Det er primært en allergitablett, men tilvenningsfaren er mye mindre enn ved Imovane/Zoplikone og Stilnoct. Den knocker deg ikke ut, men gjør deg gradvis trøtt. Men.... legen, legen, legen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 21. september 2006 #9 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg har tidvis fått innsovningstabletter hos min legen. Jeg har problemer med å roe meg ned på kvelden pga av en sykdom. Selv om legen visste om det så fikk jeg kun 20 tabletter av gangen. Blir ikke avhengig av noe sånt. En annen ting var at jeg kjente det morgenen etterpå. Begynte å ta en halv tablett om kvelden og det funket bra. Problemet mitt var ikke å sove, men å sovne inn. Få roet kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Norwegian Blue Skrevet 21. september 2006 #10 Del Skrevet 21. september 2006 Sliter selv med søvnproblemer, og for meg hadde Valerina Natt ingen funksjon i det hele tatt. Tror det må "verre" ting enn det for å få meg i søvn, ettersom jeg har slitt med dette siden jeg slutta med tutt som 3-4åring. Jeg har ikke villet gjort noe problem ut av det, bare vendt meg til at jeg sover lite i noen perioder, mens andre ganger får jeg sovet skikkelig. Men det hadde vært SÅ utrolig deilig å faktisk sovne når jeg legger meg og sove til jeg står opp. *drømme* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 21. september 2006 #11 Del Skrevet 21. september 2006 Her er noen informative linker til lommelegen: http://www.lommelegen.no/art/art1335.asp http://www.lommelegen.no/art/art2551.asp http://www.lommelegen.no/art/art2547.asp http://www.lommelegen.no/art/art2549.asp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #12 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg bestilte legetime etter å ha slitt med søvnvansker en periode. Jeg var inne i knapt to minutter før jeg fikk tabletter. Disse var ganske milde, men jeg fikk nye resepter på tyngre og tyngre medisiner uten nye timer. Altså: NEI, det er (dessværre) ikke vanskelig å få innsovingstabletter! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2006 #13 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg bestilte legetime etter å ha slitt med søvnvansker en periode. Jeg var inne i knapt to minutter før jeg fikk tabletter. Disse var ganske milde, men jeg fikk nye resepter på tyngre og tyngre medisiner uten nye timer. Altså: NEI, det er (dessværre) ikke vanskelig å få innsovingstabletter! ← Da må du ha en særdeles useriøs lege. Jeg får et fornuftig antall hver gang og må inn og diskutere situasjonen før jeg får ny resept. Og aldri mer enn 30 pr. gang (bortsett fra Atarax). Jeg er ikke sikker, men tror ikke leger har lov å skrive ut nye medisiner uten ny konsultasjon. Hva var disse tyngre og tyngre medisinene? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 21. september 2006 Forfatter #14 Del Skrevet 21. september 2006 Takk for gode og nyttige svar alle sammen Det har sin grunn til at jeg tidvis sliter med søvnen, men det er dessverre vanskelig å gjøre noe med selve årsaken. Snakket med en venninne tidligere i kveld og hun anbefalte meg sterkt å oppsøke en bestemt akupunktør her i byen. Har bestemt meg for å gi det en sjanse før jeg oppsøker legen, alternativt også Valerina Natt som flere her nevner. Julie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #15 Del Skrevet 21. september 2006 Da må du ha en særdeles useriøs lege. Jeg får et fornuftig antall hver gang og må inn og diskutere situasjonen før jeg får ny resept. Og aldri mer enn 30 pr. gang (bortsett fra Atarax). Jeg er ikke sikker, men tror ikke leger har lov å skrive ut nye medisiner uten ny konsultasjon. Hva var disse tyngre og tyngre medisinene? ← Jeg synes også det var merkelig, spesielt siden jeg flere ganger sa jeg ikke følte piller var veien ågå, og at jeg ville henvises til søvnklinikk eller noe.. Jeg har kanskje ikke fått kjempetunge, men den siste sorten (før jeg kastet alle i do) gjorde at jeg sov to døgn i strekk! (og våkner nøyaktig like trøtt! dette var egentlig allergi tabletter.. husker ikke navnet) Ikke akkurat det man kaller en god helg! Flott om andre leger er mer seriøse.. Uansett (dette var en avsporing) Til trådstarter; Om det ikke er kronisk ville jeg forsøkt "søvnhygiene" rådene. Ikke se tv eller sitt med dataen før du legger deg. Ikke drikk kaffe el. etter klokken seks, og ikke gjør energiske ting på kvelden. Tren gjerne, men helst tidlig på dagen. Og sov på soverommet! (vanskelig om du er student.. men.) ikke noe annet! Les en rolig (kjedelig) bok, ikke hør musikk el. Lykke til! :rosasmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #16 Del Skrevet 22. september 2006 Jeg synes også det var merkelig, spesielt siden jeg flere ganger sa jeg ikke følte piller var veien ågå, og at jeg ville henvises til søvnklinikk eller noe.. Jeg har kanskje ikke fått kjempetunge, men den siste sorten (før jeg kastet alle i do) gjorde at jeg sov to døgn i strekk! (og våkner nøyaktig like trøtt! dette var egentlig allergi tabletter.. husker ikke navnet) Ikke akkurat det man kaller en god helg! Flott om andre leger er mer seriøse.. Uansett (dette var en avsporing) Til trådstarter; Om det ikke er kronisk ville jeg forsøkt "søvnhygiene" rådene. Ikke se tv eller sitt med dataen før du legger deg. Ikke drikk kaffe el. etter klokken seks, og ikke gjør energiske ting på kvelden. Tren gjerne, men helst tidlig på dagen. Og sov på soverommet! (vanskelig om du er student.. men.) ikke noe annet! Les en rolig (kjedelig) bok, ikke hør musikk el. Lykke til! :rosasmil: ← Legen din var ihvertfall ansvarsfull nok til å gi deg piller som ikke er vanedannende! Mange typer allergimedisin blir forskrevet mot søvnproblemer da de ikke er vanedannende i motsetning til de fleste ordinære sovemidler. Vallergan er et slikt "allergi/sove-preparat". Bivirkningene er derimot ubehagelige: hangover i både 1 og 2 dager etter bruk! Så jeg forstår at det ikke var noen god helg for deg. Men ikke last legen, han tenkte ihvertfall langt nok til at han ikke ga deg noe vanedannende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #17 Del Skrevet 22. september 2006 Legen din var ihvertfall ansvarsfull nok til å gi deg piller som ikke er vanedannende! Mange typer allergimedisin blir forskrevet mot søvnproblemer da de ikke er vanedannende i motsetning til de fleste ordinære sovemidler. Vallergan er et slikt "allergi/sove-preparat". Bivirkningene er derimot ubehagelige: hangover i både 1 og 2 dager etter bruk! Så jeg forstår at det ikke var noen god helg for deg. Men ikke last legen, han tenkte ihvertfall langt nok til at han ikke ga deg noe vanedannende. ← Herregud. Jeg laster da ingen! Spørsmålet var om det var lett å få sovepiller, ikke hvorvidt legene er ansvarlige eller ikke. Om man føler man trenger tabletter holder det å fortelle dette til legen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #18 Del Skrevet 23. september 2006 Jeg sliter også med søvnproblemer og vurderer nå litt medisinsk hjelp. Så rart, det går vel ikke ann at innsovingstabletter er mer vanedannende enn sovetabletter? Ellers. Ingen andre som har noen tips på preparater som hjelper? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #19 Del Skrevet 23. september 2006 Jeg har fått Imovane innsovningstabletter av legen flere ganger. Betingelsen er at jeg får ikke flere enn 10 i måneden. Er uansett så sjelden der at det kanskje blir 10 stk 2 ganger i året. Det er veldig greit å ha en pakke liggende som nødløsning, men det forutsetter at man faktisk bruker de såpass sjelden at tilvenning ikke skjer. Selv har jeg en gang merket at jeg blir vennet til dem, men det ville jo ikke vare siden jeg ikke ville fått flere på en stund uansett. Nå klarer jeg meg med en halv siden jeg tar dem så sjelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ripley Skrevet 12. august 2011 #20 Del Skrevet 12. august 2011 Gått på Imovane fast i mange år mot kroniske innsovningsvansker. Rett og slett fordi jeg begynner å tenke for mye når jeg legger meg å er inaktiv. Gått over på stilnockt nå. Ikke vanskelig å få hvis du faktisk har behov for det. Men anbefaler ingen å gå på det fast om man ikke må, er ikke bra for huet i lengden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå