kitekatt Skrevet 21. september 2006 #1 Del Skrevet 21. september 2006 Etter at vi drar av det øverste laget med tapet som er greit å få av, sitter det igjen gammel tapet. Sånn papirtapet. Og det sitter dønn fast på en slags pappvegger. Hvordan få av dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 21. september 2006 #2 Del Skrevet 21. september 2006 Kanskje det kan dampes av? Kommer vel kanskje litt på om underlaget tåler det. Du kan jo prøve i et lite hjørne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #3 Del Skrevet 21. september 2006 Hei Putt varmt vann på en klut eller sprayflaske, spray på, vent og bruk sparkelspade til å skrape det av. Det er drit kjedelig, og en skikkelig pyton møkkajobb! Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_joan_* Skrevet 21. september 2006 #4 Del Skrevet 21. september 2006 Hei Putt varmt vann på en klut eller sprayflaske, spray på, vent og bruk sparkelspade til å skrape det av. Det er drit kjedelig, og en skikkelig pyton møkkajobb! Lykke til ← Hvordan blir veggen seende ut etterpå? Sagt på en annen måte, kan man bare male veggen etterpå`, eller må man tapetsere på nytt? Hilsen en annen med tapet-helvete i gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drua Skrevet 21. september 2006 #5 Del Skrevet 21. september 2006 Hvordan blir veggen seende ut etterpå? Sagt på en annen måte, kan man bare male veggen etterpå`, eller må man tapetsere på nytt? Hilsen en annen med tapet-helvete i gangen. ← Tror nok at veggfornyer er tingen, evt vanlig strie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #6 Del Skrevet 22. september 2006 Papirtapet er noe herk å få av. Varmt vann, fukt godt på kluten - gamle håndduker er bra men svamp fungerer også. Skrap med malingsskrape eller barberblad. Siste fungerte best for oss, men vær forsiktig slik at du ikke skjærer opp underlaget. Legg press på verktøyet slik at du klarer å skjære av tapet- og limrestene. Tegn en sirkel og fortsett utover fra denne når du skjærer av tapetrestene. Du bør ha noe på veggene, ikke male rett på platene La det tørke litt når du er ferdig, puss over forsiktig og sparkle der der det er hakk, skraper, spikerslag eller kanter fra sponplater. Puss sparkel når det er tørket, husk at det finnes hurtigtørkende sparkel. Grunn veggene hvis du skal legge malestrie eller tapet. Et strøk holder vanligvis. Grunning gjør at limet fester og forhindrer sprekker spesielt i tapet. Dersom du skal ha tapet anbefales grunning med glans 10, malerstrie kan du velge litt, - akrylbasert maling er luktfri og tørker fort. Bruk grunning i samme farge som tapeten for å unngå fargeavvik ved skjøter. Hvis du skal legge panel trenger du ikke kjempe så mye mot papirtapetrestene Da er det bare å spikre opp. Skjær bordene på en sag og mal de et strøk før du setter det opp for å unngå at malingen tørker og sprekker i not/fjær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjerne ny tapet - vanskelig? Skrevet 22. september 2006 #7 Del Skrevet 22. september 2006 Og jeg igjen, jeg har ny tapet. Dvs, er tapet som er lagt tidlig ca 95 ny..? Er det like vanskelig å fjerne dette? Huff, hadde neimen ikke tenkt å legge ny tapet, strie eller panel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. september 2006 #8 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Vi har akkurat vært igjennom det samme som dere. (ytterste lag med trådstrie dro vi rett av, mens de 4 andre lagene satt godt) På murveggene funker damp kjempebra! Det går veldig raskt og smertefritt. Men på gipsvegger derimot er det fryktelig vanskelig. De øverste lagene går lett av, men så plutselig følger gipsplatas eget papir med og man får mange stygge hakk i gipsplata etterhvert. Og i tillegg er det vanskelig å få med seg alt. Dersom det ikke er løs tapet (veldig tvilsomt) kan dere legge veggfornyer rett på. Vi endte opp med å rive alle gipsvegger istedet for å bruke så mye tid og krefter på tapetrivingen. (vi brukte 2 dager på et lite soverom på 6 kvm (4 pers). Endret 22. september 2006 av Vampyra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. september 2006 #9 Del Skrevet 22. september 2006 Og jeg igjen, jeg har ny tapet. Dvs, er tapet som er lagt tidlig ca 95 ny..? Er det like vanskelig å fjerne dette? Huff, hadde neimen ikke tenkt å legge ny tapet, strie eller panel... ← Er det kun det ene laget? og sitter den godt? Da kan du limvaske veggen og så lime på strieveggfornyer Limvasking av veggene kan man gjøre når det er flere lag også, men for at det skal bli 100% bra må dere skjøre hull i alle luftblemmer og være sikre på at de blir fylt med lim... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meg med ny tapet Skrevet 22. september 2006 #10 Del Skrevet 22. september 2006 Er det kun det ene laget? og sitter den godt? Da kan du limvaske veggen og så lime på strieveggfornyer Limvasking av veggene kan man gjøre når det er flere lag også, men for at det skal bli 100% bra må dere skjøre hull i alle luftblemmer og være sikre på at de blir fylt med lim... ← Det er kun et lag ja. Dvs, de er to forskjellige typer tapet som har en bord midt på. IIk. Noen som har prøvd å dampe av tapet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. september 2006 #11 Del Skrevet 22. september 2006 Ja det er det jeg har gjort. (les innlegget over) hva slags vegger har du? Er det bare et lag kan det være lett på gips også tenker jeg. Da trenger du ikke holde den så lenge på et sted om gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #12 Del Skrevet 23. september 2006 Og jeg igjen, jeg har ny tapet. Dvs, er tapet som er lagt tidlig ca 95 ny..? Er det like vanskelig å fjerne dette? Huff, hadde neimen ikke tenkt å legge ny tapet, strie eller panel... ← Har akkurat fjernet tapet som var lagt i huset her for ca 10 år siden. Det er vinyltapet med fiberbakside - og den var det man kaller spaltbar. Det vil si at du drar av det øverste laget med farge i. Da sitter limlaget og et tynt lag med tapet igjen, i en slags grå brunfarge. Ser ut sm gråpapir. Vasket så med varmt vann og klut, du kan også bruke svamp. Skrapet deretter av tapene i store flak (omtrent som når du skreller en appelsin i "helinga". Det gikk veldig lett av, ferdig med to store vegger på en halv dag. Andre tapeter er som sagt ikke like enkle. Papirtapet har vi tatt bort en gang på et av barnerommene, et lite rom. På en kveld hadde jeg tatt bort 1/2 kvm. Vi brukte tilslutt ei uke på alt og lovet oss selv ALDRI MER PAPIRTAPET ! Alt gikk vekk til slutt, man må være sterk og legge tyngde på skrapa og fukte veldig godt. Prøv å finne ut hva slags tapetdu har før du begynner. Riv aav litt og se, klarer du ikke å rive hele store flater, bare tynne striper ligner det på papir. Deler tapeten seg i to (spaltes) kan du puste litt roligere. Forresten, hvis du bare skal male på nytt på det som er under, trenger du da å ta av tapeten ? Det går helt fint å male oppå men du bør skrape litt rundt på veggene og se etter bobler. De bør sparkles først. Tips fra en erfaren maler ved flere lag med tapet: mal et strøk grunning først. Da skal boblene tyte frem. Skrap der boblene er, sparkle og pusse, grunn kanskje en gang til, og mal deretter et eller to toppstrøk. Det skal visstnok være det enkleste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meg igjen Skrevet 23. september 2006 #13 Del Skrevet 23. september 2006 Har akkurat fjernet tapet som var lagt i huset her for ca 10 år siden. Det er vinyltapet med fiberbakside - og den var det man kaller spaltbar. Det vil si at du drar av det øverste laget med farge i. Da sitter limlaget og et tynt lag med tapet igjen, i en slags grå brunfarge. Ser ut sm gråpapir. Vasket så med varmt vann og klut, du kan også bruke svamp. Skrapet deretter av tapene i store flak (omtrent som når du skreller en appelsin i "helinga". Det gikk veldig lett av, ferdig med to store vegger på en halv dag. Andre tapeter er som sagt ikke like enkle. Papirtapet har vi tatt bort en gang på et av barnerommene, et lite rom. På en kveld hadde jeg tatt bort 1/2 kvm. Vi brukte tilslutt ei uke på alt og lovet oss selv ALDRI MER PAPIRTAPET ! Alt gikk vekk til slutt, man må være sterk og legge tyngde på skrapa og fukte veldig godt. Prøv å finne ut hva slags tapetdu har før du begynner. Riv aav litt og se, klarer du ikke å rive hele store flater, bare tynne striper ligner det på papir. Deler tapeten seg i to (spaltes) kan du puste litt roligere. Forresten, hvis du bare skal male på nytt på det som er under, trenger du da å ta av tapeten ? Det går helt fint å male oppå men du bør skrape litt rundt på veggene og se etter bobler. De bør sparkles først. Tips fra en erfaren maler ved flere lag med tapet: mal et strøk grunning først. Da skal boblene tyte frem. Skrap der boblene er, sparkle og pusse, grunn kanskje en gang til, og mal deretter et eller to toppstrøk. Det skal visstnok være det enkleste. ← Aj, krysser fingrene for at det er fiberbakside på tapeten. Må fjerne tapeten, da det er to forskjellige typer som er bundet sammen med en bord på midten. Lekkert... I tillegg har de skjært mønster øverst. Det ser akkurat så gyselig ut som man skulle tro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #14 Del Skrevet 23. september 2006 En del malerbutikker leier ut dampmaskiner for å fjerne tapet med. (deriblant den jeg jobber i). Det skal funke bra, og er litt mindre slitsomt enn å stå med svamper og kluter. Etterpå kan du helsparkle eller evt. legge på en veggfornyer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Netten Skrevet 24. september 2006 #15 Del Skrevet 24. september 2006 Hvis du skal legge ny strie/tapet, kan du jo bare legge sånn tapetunderlag - evt. rehabiliteringsgips - oppå den gamle tapeten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå