Gjest Bøllefrøet Skrevet 21. september 2006 #1 Del Skrevet 21. september 2006 Sitter her og skriver en oppgave, men så sliter jeg litt med kildehenvisningene. Har en tekst som er et utdrag fra en bok i et kompendie, og skal henvise til denne i teksten, men hvordan gjør jeg det? Noen som vet? Hadde vært fint med et raskt svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 21. september 2006 #2 Del Skrevet 21. september 2006 I teksten skal du referere til forfatteren av artikkelen, ikke selve kompendiet. I litteraturlista skal det skrives slik: Forfatter (årstall): "Artikkeltittel". I Olsen, Ole og Hansen, Hans (red):tittel på kompendiet. Sted og forlag. Dette er i hvert fall det vi har lært på NTNU. Lykke til med skrivinga Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 21. september 2006 #3 Del Skrevet 21. september 2006 Oops, så det snek seg inn en liten feil. Kompendiets tittel skal skrives med skråskrift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bøllefrøet Skrevet 21. september 2006 #4 Del Skrevet 21. september 2006 Står hverken noe sted eller forlag på kompendiet.. Står bare navnet på faget og semesteret.. I tillegg så er den teksten/artikkelen i kompendiet et utdrag fra en bok, så da må jeg vel også ha med hvilken bok teksten ble tatt fra? Blir fryktelig langt da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 21. september 2006 #5 Del Skrevet 21. september 2006 Dette har jeg tidligere ved å skrive slik: Forfatter (2000): "Pedagogisk historie". I: Kompendium Ped1000 Pedagogisk utvikling. NTNU-trykk 2000. Fant frem en gammel oppgave som var retta nå, og der var det ingen kommentar til denne måten å føre det på. Mener det skal holde med forfatter og tittel på artikkelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bøllefrøet Skrevet 21. september 2006 #6 Del Skrevet 21. september 2006 Dette har jeg tidligere ved å skrive slik: Forfatter (2000): "Pedagogisk historie". I: Kompendium Ped1000 Pedagogisk utvikling. NTNU-trykk 2000. Fant frem en gammel oppgave som var retta nå, og der var det ingen kommentar til denne måten å føre det på. Mener det skal holde med forfatter og tittel på artikkelen. ← Okey, takk for det! Burde vel egentlig ikke bry meg så mye om det når foreleser sa: "samma for meg hva slags måte dere bruker" .. Hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 21. september 2006 #7 Del Skrevet 21. september 2006 Ja da skulle det vel gå bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bøllefrøet Skrevet 21. september 2006 #8 Del Skrevet 21. september 2006 Joda, er bare jeg som er litt pirkete Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morea Skrevet 21. september 2006 #9 Del Skrevet 21. september 2006 Det lønner seg å være pirkete, for på en eventuell masteroppgave er i allefall sensorene det.. Best å gjøre det riktig først som sist. Husker at henvisninger og litteraturliste tok MYYE lenger tid enn jeg trodde. Fordi jeg var litt slapp i starten. 4 sider med pirk der ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 21. september 2006 #10 Del Skrevet 21. september 2006 Ja men da er du på god vei til å bli en flink akademiker/artikkelforfatter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. september 2006 #11 Del Skrevet 21. september 2006 Vi har fått høre at vi ikke behøver å ha med kompendiet i litteraturlisten, heller henvise til boka/tidsskriftet der artikkelen opprinnelig ble trykt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2006 #12 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Du skal jo henvise til der du har funnet teksten, og det er jo i kompendiet. Så det er riktig slik som det står over her. Du trenger ikke henvise til artikkelens orginale vertsdokument (om det er bok eller tiddskrift er det samme) fordi det er ikke der du har funnet den. Du har funnet artikkelen i kompendiet og må derfor henvise tilbake til det. Forlag er nok skolen din (det pleier å være det på slike kompendier), og stedet blir dermed skolens plassering. Ciara - her har visst vi lært helt motstridene ting... Endret: kommentar til Ciara Endret 21. september 2006 av Caro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 21. september 2006 #13 Del Skrevet 21. september 2006 Det er nok variasjoner for hvordan man skal føre referanser ja. Seriøse skoler bør i det minste opplyse om hvordan dette skal gjøres. Jeg har for hvert fag jeg har tatt, fått utdelt mal for referanse- og kildeføring. Enig i at dette er kjempeviktig å lære helt fra starten. Feilføring kan i verste fall føre til strykkarakter, ikke bare på masternivå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. september 2006 #14 Del Skrevet 21. september 2006 Men tror du de kan stryke deg for å skrive originalkilden? Kompendium er jo direkte opptrykk, så du vet jo at det er samme innhold. Dessuten kan jo ingen av dine sensorer vite at du ikke har tatt en titt i originalkilden heller, det har jeg gjort mange ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bøllefrøet Skrevet 21. september 2006 #15 Del Skrevet 21. september 2006 Det er nok variasjoner for hvordan man skal føre referanser ja. Seriøse skoler bør i det minste opplyse om hvordan dette skal gjøres. Jeg har for hvert fag jeg har tatt, fått utdelt mal for referanse- og kildeføring. Enig i at dette er kjempeviktig å lære helt fra starten. Feilføring kan i verste fall føre til strykkarakter, ikke bare på masternivå. ← Der jeg går har vi i tidligere fag også alltid fått vite hvordan vi skal kildehenvise, og jeg har en mal, men det sto ingenting om kompendier, så det var bare derfor jeg lurte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 21. september 2006 #16 Del Skrevet 21. september 2006 Nei, jeg tror ikke at de kan stryke deg for å bruke originalkilder. Det jeg mente var at hvis du gjentatte ganger fører referansene feil, kan du i verste fall stryke. Poenget er vel at man får klare retningslinjer på hvordan dette skal gjøres, slik at man unngår feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. september 2006 #17 Del Skrevet 21. september 2006 Poenget er vel at man får klare retningslinjer på hvordan dette skal gjøres, slik at man unngår feil. ← Ja, det er uansett best å være på den sikre siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 21. september 2006 #18 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg ville ha henvist til originaldokumentet. Vanligvis er det lettere å få tak i det enn et kompendium (og henvisningers hensikt er jo at folk skal kunne få tak i dem). Men på laveregradsstudier så tar de nok ikke slikt så nøye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bøllefrøet Skrevet 21. september 2006 #19 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg ville ha henvist til originaldokumentet. Vanligvis er det lettere å få tak i det enn et kompendium (og henvisningers hensikt er jo at folk skal kunne få tak i dem). Men på laveregradsstudier så tar de nok ikke slikt så nøye. ← Er bare bachelor.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå