Gjest snart prøver Skrevet 21. september 2006 #1 Skrevet 21. september 2006 Etter kommentar i annen tråd så lurer jeg om det egentlig er vanlig å gå til lege før prøving? Mange av dere som har gjort det? Egentlig ikke tenkt over det før jeg, men er ikke så dumt.
Gjest Gjest_karen_* Skrevet 21. september 2006 #3 Skrevet 21. september 2006 Vi gjorde det og synes det var veldig nyttig, selvom vi fortsatt ikke er gravide da PP4.
Marcia Skrevet 21. september 2006 #4 Skrevet 21. september 2006 Men... hva er det man sjekker da, egentlig?
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #5 Skrevet 21. september 2006 Lurer også på hva man sjekker da? Må vel være mest for å få råd ifht. prøving da, ved en vanlig gyn. u.s. gjør man vel ingen tester som kan påvise hvor fertil man er o.l.?
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #6 Skrevet 21. september 2006 Det gjøres en vanlig helsesjekk (blodtrykk, blodsukker, lytte på hjerte og lunger, standar blodprøver osv.) Sjekkes om en har alle vaksinene som er anbefalt. Noen sjekker også for immunitet mot en del sykdommer, bla toxopalsmosis - men tror ikke dette er så vanlig. Videre får en råd om hva en bør gjøre og hva en bør unngå. Svært nyttig og jeg anbefaler alle andre til å gjøre det også, jeg føler meg i allefall mye sikkrer nå.
Gjest Bertine Skrevet 21. september 2006 #7 Skrevet 21. september 2006 Om du hadde uregelmessige sykluser før du begynte på prevensjon er jo det en indikasjon på at noe kan være galt. Jeg har alltid hatt uregelmessige blødninger, og skulle ønske jeg hadde vært hos legen før vi begynte å prøve.. Jeg har pcos, så vi prøvde ett år til ingen nytte...
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #8 Skrevet 21. september 2006 Noen føler seg kanskje sikrere, men dette fremstår for meg som ganske unødvendig. Hvis man føler seg frisk og rask, ikke har noen spesielle sykdommer og ingen mulige symptomer på fertilitetsproblemer, så ser jeg ikke poenget med å få legen til å ta standard blodprøver og lytte på hjerte og lunger... ← Det er slettes ikke bare tull og tøys, de aller fleste leger vil anbefalle en kontrol før man setter i gang, både for selve helsekontrollen og veiledning. Å føle seg frisk og rask er ingen garanti for at alt er i den skjønneste orden. Men det er et persoling valg, selv jeg kan ikke forstå de som ikke tar forholds regler.
Furstina Skrevet 21. september 2006 #9 Skrevet 21. september 2006 En läkarkontroll var tredje eller femte år är väl inte helt fel - även om man inte tänker laga barn. Men inför att försöka bli gravida kan det ju vara en bra idé att göra en hälsokontroll och fråga om råd. Hur ser vikt och kost ut? Rökning? Alkoholvanor? Blodtryck och andra blodvärden - bra information som kan ge råd till att förbättra chanserna att lyckas. Jag pratade för någon månad sen med en (manlig) vän som försökt göra både två och tre flickvänner gravida. Först nu när han och flickvännen gick till läkare fick han klart för sig detaljer kring ägglossning, befruktning och annat som många här inne säkert kan rabbla i sömnen. Sen visade det sig väl i just detta fall att det var "ogynsamma" förhållanden, något som de ändå inte testar efter förän paret har försökt i ett år.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #10 Skrevet 21. september 2006 Hehe, jeg måtte til legen før prøving, for å få plukket ut p-staven... Fikk egentlig veldig lite info, begge gangene. Ingen av de to legene nevnte f.eks. folsyre, og det synes jeg er litt rart - vet tilfeldigvis om at det er viktig, fordi jeg kjenner ei som fikk barn med ryggmargsbrokk. Hun hadde et barn fra før også, men hadde aldri hørt et ord om folsyre. Så jeg må vel si jeg synes det ville være en idé at leger hadde et ferdig oppsett for før-prøvings-helsesjekk, med info om ting og tang.
Gjest Tanita Skrevet 25. september 2006 #11 Skrevet 25. september 2006 Hva er folsyre? Er det kosttilskudd man kjøper på apotek?
Wayah Skrevet 25. september 2006 #12 Skrevet 25. september 2006 (endret) Folsyre, som også kalles folat og folinsyre er en type B-vitamin som "alle" norske jenter/kvinner får for lite av i maten(statistisk sett), og mangel på dette skaper økt fare for at foster får ryggmargsbrokk eller andre skader. Det anbefales at alle kvinner som prøver å bli gravide tar dette som kosttilskudd både før og under graviditet. De vurderer til og med å tilsette det kunstig i korn generelt for å unngå skader ved uventede graviditeter og ved tilfeller hvor kvinnen ikke vet om farene. Det er sikkert en del generelle kosttilskudd som inneholder folat, men sjekk at det er riktig mengde. Det anbefales 0,4 mg pr dag når du prøver å bli gravid. Les også på lommelegen Du kan få folat på apotek, helsekost og sikkert også i dagligvareforretningen hvis den er godt utstyrt (Edit: Hvor du kan få tak i folat) Endret 25. september 2006 av Wayah
Malama Skrevet 25. september 2006 #13 Skrevet 25. september 2006 Jeg kommer ikke til å løpe til legn for en helsesjekk før vi engang begynner prøvingn i alle fall. syklusen min kan jeg mer enn nok om. Blodtrykket mitt er helt normalt. Blodprosenten og jernlagrene også (jeg er blodgiver, så derfor får jeg akkurat det sjekket jevnig) Jeg er klar over at jeg bør ta folat, og kommer til å begynne med dette FØR prøving, slik anbefalingen er. Jeg så i en slik "huskeiste for bryllupsplanlagging" som jeg skrev ut at de faktsik anbefalte en legetime for å snakke om familieplanlegging noen måneder før bryllupet. Dte strøk jeg glatt ut. DET klarer vi da selv. Inbilte meg virkelig at dette måtte stamma fra en litt ukritisk oversettelse fra amerika jeg. Falt meg ikke inn at vanlig, friske, norske par anser dette som en "naturlig forhåndsregel". en annen ting er at jeg har en såpass "rotete" og uregelmessig syklus at jeg vurderer å etterhvert ta en tur til legen i den forbindelse, for å sjekke ut om det er noe som burde/kunne vært gjort i den sammenheng, men det er komplett uavhengig av prøving.
Gekko Skrevet 28. september 2006 #14 Skrevet 28. september 2006 Jeg var hos legen før vi begynte prøvingen og er veldig glad for det. For det første fikk jeg info om folsyre, selv om jeg strengt tatt visste det fra før. Det ble tatt blodprøver for å se om jeg hadde antistoffer mot røde hunder og toxoplasmose. Har man ikke antistoffer mot røde hunder må man få vaksine, da røde hunder under svangerskapet er farlig for fosteret. Tror det kunne føre til misdannelser, men er ikke helt sikker. På grunn av uregelmessige sykluser ble jeg sendt videre til gynekolog og fikk innvendig ultralyd. Det viste seg at jeg har PCOS og antakelig ville vi trenge litt hjelp for å få barn. Det hadde vært inmari kjedelig å prøve i ett år uten resultat når en kjapp legesjekk ville avsløre at naturmetoden neppe ville fungere.
Donpedro Skrevet 28. september 2006 #15 Skrevet 28. september 2006 På grunn av uregelmessige sykluser ble jeg sendt videre til gynekolog og fikk innvendig ultralyd. Det viste seg at jeg har PCOS og antakelig ville vi trenge litt hjelp for å få barn. ← Men da har man jo en grunn til å gå til legen... Å gå til legen for å få info man like lett kan få på internett synes jeg er sløsing med tid, og kan overhodet ikke se hva det skulle ha med "forholdsregler" å gjøre - med mindre man er arvelig disponert for noe eller har mistanke om sykdommer.
Malama Skrevet 28. september 2006 #16 Skrevet 28. september 2006 Helt enig. Uregelmessige sykluser er en grunn til å gå (og er grunnen til at jeg etterhvert vurderer å gå, selv om prøving ikke er aktuelt enda, men bar rett og slett pga syklusene vurderer jeg legetime) Og helt enig med resten av innlegget til Donpedro også.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #17 Skrevet 28. september 2006 Det å få råd om folat osv synes jeg virker noe søkt.. Min erfaring tilsier i alle fall at jeg får mer info ut av et par kjappe søk på nett en ved all verdens legebesøk.. Og hva mener du med "forhåndsregler" egentlig..? At du ville latt være å prøve å bli gravid om du hadde hattt litt høyt blodtrykk?
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2006 #18 Skrevet 28. september 2006 Blodtrykket tviler jeg på det er mulig å få en pålitelig måling av hos lege på meg (jeg er uansett i ferd med å kaste opp av ren skrekk, så hvordan kan blodtrykket være normalt da?), og klamydia tviler jeg på at jeg har. Men jeg kommer til å gå for å få sjekket stoffskiftet, jern og B12. Det er ting jeg egentlig burde ha fått undersøkt før, men jeg har ikke klart det til nå (legeangst). Så om jeg ikke har fått undersøkt det før prøvingen starter om et par år, så blir det motivasjonsfaktoren som må til.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #19 Skrevet 29. september 2006 Skjønner ikke at alle forstår sitt eget ufødte barns beste å gjør som anbefalt, selv ikke i disse super-sunne tider. Ta en legeskjekk før dere begynner!
Malama Skrevet 29. september 2006 #20 Skrevet 29. september 2006 Men HVORFOR? Mitt fremtidige ufødte barn trenger at jeg tar folat, og omega3. Det klarer jeg fint å vite uten å gå til legen. Mitt fremtidige ufødte barn trenger at jeg ikke tar på kattebæsj og spiser uten å vaske fingrene, men det ville jeg uansett aldri gjort, at jeg ikke spiser rått kjøtt og litt andre ting som mattilsynets hjemmeside opplyser meg bedre omm enn legen. Mitt fremtidige ufødte barn trenger at jeg ikke har en stoffskiftesykdom, mangler jern etc. Jeg har fått sjekket stoffskiftet mitt, som er helt fint, og dersom jeg finner grunn til å mistenke at det ikke er det (om man har stoffskrifteplager så gir det symptomer...) så får jeg sjekka det igjen. Jernlagret mitt sjekkes årlig, og blodprosenten hver 3. måned, ettersom jeg er blodgiver. De sjekker blodet mitt for en hel del andre skumle saker også (siden de skal gi det til noen som er syke, bør blodet være friskt) og sier fra til meg om noe er galt med det. Mitt fremtidige ufødte barn trenger at jeg lever sunt, unngår farlige ting, får i meg det jeg trenger, og ellers har det bra. Og det klarer jeg UTMERKET godt å gjøre uten å gå til legen for å si "Jeg vil lage baby, sjekk om jeg er frisk nok". Jeg går nemlig til legen dersom jeg føler at det er en grunn til å gå til legen. Og da har jeg i så fall tatt hånd om det som trengs å tas hånd om før den tid. Og hva jeg skl spise, ta av vitaminer etc, det er jeg helt ut istand til å lese meg til selv. Legen min kan bruke tiden sin på viktigere ting enn å fortelle meg at jeg skal spise folat. Det fortalte moren min meg for mange år siden. Det har jeg lest mye om. Det vet jeg myndighetene anbefaler. Og det forteller vi hverandre her inne på KG. Så det trenger ikke legen min gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå