Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte el- tester på apoteket i dag. Skulle dit for noe helt annet, men så lå de der i hjørnet og ropte på meg, så det ble en pakke. (Huff, det er dyrt å være prøver)

Men så leser jeg bruksanvisningen, og der står det: "Du og din partner bør konsultere lege dersom du ikke er blitt gravid etter 3- 4 måneder."

Er det virkelig tilfelle at noen leger begynner noen form for utredning etter så kort tid? Har alltid hørt etter et år, jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

aldri hørt om det nei, og det virker jo veldig rart også, ettersom det i snitt tar 6 måneder å bli gravid, og de fleste som prøver aktivt lykkes innet et år. (de som da ikke lykkes bør gå til legen, for da er det større sjasngs for at de trenger hjelp)

Me mindre du er over 35 år er det neppe noen lege som setter igang utredning etter 3-4 måneder. Det er det nemlig ingen grunn til.

dumt av dem å skrive slikt, det skaper jo urettmessige forventninger hos en prøver om at en "bør kunne forvente å bli gravid innen 3-4 måneder", og det er jo slett ikke sikkert.

(forresten, mange tips herinne om at det er rimigere å kjøpe tester på nett enn på apotket da)

Skrevet

Trodde også det var næremere et år for den slags utredning.

Men alle burde gå til legen for en samtale og sjekking av immunstatus FØR de begynner å prøve!

Skrevet

Ja, synes også det var rart... Og jeg er fullstendig klar over at det er billigere tester å få tak i, alt bare gikk litt fort på apoteket i dag :sjenert:

Skrevet

Jeg kjøper snop og klær på impuls, du kjøper EL-tester. :ler:

Men over til saken; de fleste i fruktbar alder uten noen spesielle forhold må vel belage seg på ett års prøvetid, det måtte vi. Men jeg tror at en del kvinner over 30-35 kan bli utredet etter et halvt år. Men før det har jeg aldri hørt om her inne...

Dårlig at de skriver det i bruksanvisningen ja...

• 1 år senere...
Gjest Gjest_DAISY_*
Skrevet
Kjøpte el- tester på apoteket i dag. Skulle dit for noe helt annet, men så lå de der i hjørnet og ropte på meg, så det ble en pakke. (Huff, det er dyrt å være prøver)

Men så leser jeg bruksanvisningen, og der står det: "Du og din partner bør konsultere lege dersom du ikke er blitt gravid etter 3- 4 måneder."

Er det virkelig tilfelle at noen leger begynner noen form for utredning etter så kort tid? Har alltid hørt etter et år, jeg...

Gjest Gjest_Daisy_*
Skrevet

Vil bare kommentere, at jeg fikk hjelp etter 3mnd da jeg tok kontakt med gyn. Men jeg har hatt uregelmessig mens i lengre periode.

Skrevet

Jeg hadde veldig ustaibile sykluser etter at jeg sluttet på pillen, etter 10 års bruk. Det kunne gå mellom 104 og 46 dager på hver syklus. Jeg prøvde både fastlege, gynekolog og privat gyn, men ingen ville hjelpe meg før etter at det hadde gått ett år med aktiv prøving

Skrevet

Har ikke hørt at man får utredning før det har gått ett år med prøving, med mindre kvinnen nærmer seg 40 eller 45år...

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jøss..!

Vi er i PP9, men har ikke begynt å bekymre oss ennå. Får vurdere en tur til legen på nyåret om ikke noe har skjedd. Men å fly til legen etter bare 3-4 måneder virker jo helt meningsløst. Da ville vel ikke legen si noe annet enn "prøv litt mer", vel?

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Jeg fikk beskjed av gynekolog om at vi måtte prøve i ett år før vi ble utredet. Jeg er nesten 38 og vi har prøvd i 9 måneder.

Skrevet

Jeg arbeider på gyn. og kan si at normalt er det 1 år med prøving som kreves. Det finnes selvsagt unntak... Alder, sykdom etc.

Skrevet
Jeg fikk beskjed av gynekolog om at vi måtte prøve i ett år før vi ble utredet. Jeg er nesten 38 og vi har prøvd i 9 måneder.

Jeg var 37 år og 2 mndr da vi begynte å prøve. 6 mndr senere gikk jeg til fastlegen min og sa jeg ville utredes. Hadde han ikke sagt ja hadde jeg insistert eller gått til en annen lege. Du har dårlig tid når du er så "gammel". Blir man gravid underveis, javel, kjempebra. Nå har vi prøvd i ett år. Jeg har hatt en SA, gått på to doble Pergo-kurer (nettopp avsluttet den siste) og vi går nå mot IVF.

Jeg syns det er dårlig gjort av gynekologen å si at dere må prøve i ett år først. Får dere det ikke til da, er du for gammel for IVF på offentlig sykehus og må gå privat (25000+ pr forsøk).

Jeg hadde gått tilbake til gynekologen hadde jeg vært deg, evt. fastlegen eller en annen gynekolog. Utredning tar laaang tid!

Lykke til!

Gjest Gjest_Lotta_*
Skrevet

Jeg har en pakke med el- tester her, og det står det på bruksanvisningen, ja. At man bør oppsøke lege etter 3-4 måneder uten resultat. Men det er veld forskjell på å prøve ha sex uten prevansjon et år, og prøve 4 måneder med el- tester og faktisk VITE at du har hatt sex når du HAR eggløsning. Det er 25% sjanse for å bli gravid hver måned hvis alt stemmer, så statistisk sett skal man være gravid innen 4 måneder.

Skrevet
Det er 25% sjanse for å bli gravid hver måned hvis alt stemmer, så statistisk sett skal man være gravid innen 4 måneder.

Dette stemmer ikke helt, Lotta.

Klippet fra denne linken viser sjansene for å bli gravid innen en syklus:

* 20 år 34 prosent sjanse

* 25 år 24 prosent sjanse

* 30 år 17 prosent sjanse

* 35 år 12 prosent sjanse

* 40 år 6 prosent sjanse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...