Gå til innhold

For mye lønn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når en tidligere arbeidsgiver forsatt overfører det faste månedsbeløpet etter at man har sluttet, ville dere gitt beskjed selv, eller bare vente og se hvor lenge det tar før de oppdager det selv?

Jeg har fått mndlønna min 2 ganger for mye nå, og oppdaget det i dag, da jeg var inne på nettbanken for å betale rekninger. Synes det var litt mye penger på kontoen så jeg sjekket innkommet.

Rekner jo med at jeg blir pliktig å betale tilbake hver krone, men den tid, den sorg, pengene står nå der urørt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gitt beskjed. Pengene må tilbakebetales når det oppdages, noe det vil før eller siden, så en kan jo ikke bruke pengene uansett. Så da ser jeg lite poeng i å sitte på de.

Skrevet

Ville gitt beskjed, hadde ikke sovet godt ellers.

Dessuten så må pengene betales tilbake uansett og det vil jo være utrolig flaut å ikke ha sagt fra om det.

Skrevet

Enig med Titta og Gjest. Skjønner ikke helt poenget med å ikke si fra..

Skrevet

Ville selvsagt sagt fra med en gang jeg oppdaga det ja.

Hvorfor ikke, du må jo uansett betale det tilbake, da det er penger du ikke har rettmessig krav på, og det skal/bør du vite også , så du har ikke grunn til å bruke dem.

Si selvsagt ifra. Ingen grunn til å la være.

Skrevet

Jeg ville sagt ifra straks. Du har ikke rett på disse pengene. Det er litt som om noen la lommeboken sin oppi din veske med et uhell, og du bare beholder pengene deres.

Hvis du ikke sier ifra, og de oppdager at det er skjedd noe feil, vil det jo se veldig dumt ut for deg. De vet jo at du -må- ha oppdaget at du har fått disse pengene ved en feil.

Hvis du -ikke- sier ifra, er det nesten på linje med å stjele.

Jeg har selv opplevd å få 20 kr mer i timesbetaling for en sommerjobb enn det som var meningen. Jeg så det jo med en gang jeg fikk lønnsutskriften, det ble jo en del penger for mye, og sa fra straks. Da fikk jeg faktisk beholde pengene, siden jeg var så snill å si ifra :sjarmor:

Skrevet

Jeg er så sleip at jeg hadde beholdt dem. Men hadde ikke brukt dem, tilfelle det ble oppdaget. Og hvis det ble oppdaget, hadde jeg spilt dum.

Skrevet

Ser ikke problemet med å vise litt ærlighet og informere de som rettelig eier pengene. Blir litt som den drittsekken som brukte 500000 kr som ved en feiltagelse ble satt inn på vedkommendes konto på spill.

Skrevet
Jeg er så sleip at jeg hadde beholdt dem. Men hadde ikke brukt dem, tilfelle det ble oppdaget. Og hvis det ble oppdaget, hadde jeg spilt dum.

Hva er poenget da, når du allikevel ikke skal bruke dem?

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å la være å si fra.

Skrevet

Jeg startet denne tråden. Var innom denne arbeidsgiveren i dag og ga beskjed. Fikk beskjed av økonomidir at jeg ikke skulle tenke mer på det, pengene kunne jeg ha siden jeg var så ærlig! Gjett om jeg ble kjempeglad, men jeg kunne ikke rekne med mer utbetalinger fikk jeg beskjed om, som en spøk da!!

hehe

Det ligger til historien at de andre ansatte skal få 9tusen hver i bonus dette året, så jeg fikk noe mer da, selv om jeg sluttet for en stund siden!

:sjarmor:

:sjarmor:

Skrevet

Så utrolig bra! :) Dette løste seg jo på en super måte :)

Skrevet

Jeg fikk 31 000 for mye i lønn en gang (kommunal jobb) og ringte selvfølgelig og sa ifra. De forsto ikke hva som var feil, og gjorde ingenting med det. Jeg ringte igjen; de skjønte fortsatt ikke hvordan det var skjedd og gjorde fortsatt ingenting. Etter at jeg i tillegg hadde informert om feilen via brev uten å få svar, anså jeg pengene som mine og regna dem som betaling for all ubetalt overtid jeg ble pålagt gjennom mange år. Det er nå over 7 år siden og ingen har etterlyst dem.

Skrevet

Banken ringte lønningskontoret på jobben min og spurte om noe var galt siden det ikke hadde vært utak fra kotoen på 2 år, det er altid noen som følger med.....

Skrevet

Jeg fikk utbetalt dobbel bostøtte en gang for lenge siden da jeg var fattig alenemor. Først fikk jeg pengene inn på konto og så fikk jeg det samme beløpet på utbetalingsblankett. Jeg hang den opp på kjøleskapet og følte meg skikkelig rik i en hel uke, innmari deilig følelse. Jeg visste jo så klart at jeg måtte la vær å heve pengene, men allikevel... Etter en uke ringte jeg. Og da fikk jeg beskjed om at jeg kunne beholde pengene :hoppe:

Gjett om ungene fikk seg fine nye vinterstøvler og nye parkdresser!! Passet meg yperlig for på den tiden hadde vi tre bare 1100 kroner å leve for i måneden. Og med en ekstra pott som gav oss nesten åtte tusen helt uventet, skal jeg si dere det ble "julaften" i stua.....

Jepp, ærlighet lønner seg alltid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...