Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #1 Skrevet 21. september 2006 Har et nytt hus som skal males innvendig. Stue, gang og de fleste rom skal være helt lyse. Men det er så mange nyanser... Noen blir veldig kalde og skarpe, andre gulaktige, noen "skitten"... Sukk! Nå har jeg falt for fargen "Sjel" som jeg vil ha i mesteparten av huset. Kansje med unntak av et par av soverommene der jeg vurderer Egghvit eller Magnolia. Kjøkkenet skal ha farge "Cappucino" for der skal vi ha klassisk hvit innredning og fliser og trenger litt mer kontrast. Noen som har prøvd disse fargene?
Gjest Gjesta Skrevet 21. september 2006 #2 Skrevet 21. september 2006 Vi har cappuccino på stua, og jeg er ikke 100% fornøyd. For meg er det litt for mye rødtone i den, så den nesten blir hudfarget, spesielt i kaldt lys. Men i varmt lys kan den muligens funke bedre.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 21. september 2006 #3 Skrevet 21. september 2006 Vi har eggehvit i hele leiligheten, helt grei farge. Svigermor har magnolia i gangen, og det er kjempefint!
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #4 Skrevet 21. september 2006 Cappucino synes jeg blir litt rosa... Sjel er veldig hvit.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #5 Skrevet 21. september 2006 Her er en artikkel på Kvinneguiden som omtaler bl.a. to av fargene du viser til - sjel og egghvit. Referer til deler av artikkelen: "Med utgangspunkt i Jotuns fargekart foreslår hun "Eggehvit" i kombinasjon med fargen "Sjel" (som er litt mørkere enn "Eggehvit") og fargen "Letthet" (litt lysere enn "Eggehvit"). Alle disse tre fargene har oker og svart i seg. - Men man kan også kombinere hvitfarger på tvers av hvilke fargepigmenter som er tilsatt. For eksempel kan "Visjon", en hvitfarge som går mot rødt, og som skimrer vakkert ferskenaktig i sollyse rom, fint kombineres med den nevnte "Letthet". - Husk at farger oppfører seg som kameloner! De kan se veldig forskjellige ut, avhengig av omgivelsene, minner Schürch om, og viser oss et konkret eksempe fra fargekartet: Fargen "Letthet" ser gulaktig ut mot det hvite bakgrunnspapiret i brosjyren. Brukt på veggen vil den derimot fremstå som hvit.", jfr. http://www.kvinneguiden.no/magasin/interio..._av_hvitt/29624
Leo Skrevet 21. september 2006 #6 Skrevet 21. september 2006 Jeg har ikke forsøkt "sjel", men ellers har jeg vel forsøkt det meste innen lyse/hvite farger... Har imidlertid en mistanke om at den fort kan se veldig gul ut. (Har sett det beskrevet som "bananmosfarge"). Nylig leste jeg imidlertid følgende på Bo Bedres nettside: "Det stemmer at for mye rødt eller gult i den hvite fargen kan gi en uheldig effekt på en stor veggflate. Velg en farge som er basert på en ren gråbrun tone. De lyseste nyansene blir dermed nøytrale uten å virke kalde, i motsetning til farger fra en gråtoneskala. Fargene Marble Light og Silver Shadow fra Flüggers lever opp til disse kravene". Selv har jeg tenkt å skaffe meg en prøvboks med Silver Shadow siden jeg er mektig lei av mer eller mindre rosa bananmos!
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2006 #7 Skrevet 21. september 2006 Jeg har ikke forsøkt "sjel", men ellers har jeg vel forsøkt det meste innen lyse/hvite farger... Har imidlertid en mistanke om at den fort kan se veldig gul ut. (Har sett det beskrevet som "bananmosfarge"). Nylig leste jeg imidlertid følgende på Bo Bedres nettside: "Det stemmer at for mye rødt eller gult i den hvite fargen kan gi en uheldig effekt på en stor veggflate. Velg en farge som er basert på en ren gråbrun tone. De lyseste nyansene blir dermed nøytrale uten å virke kalde, i motsetning til farger fra en gråtoneskala. Fargene Marble Light og Silver Shadow fra Flüggers lever opp til disse kravene". Selv har jeg tenkt å skaffe meg en prøvboks med Silver Shadow siden jeg er mektig lei av mer eller mindre rosa bananmos! ← * Noterer *
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 21. september 2006 #8 Skrevet 21. september 2006 Takk for tilbakemeldinger. Trodde cappucino var varm beige, jeg. Rosaaktig? Nei, usj.... Noen forslag til alternativ? (Ikke "caffe latte" for det har ALLLE vennene!)
Arwen Skrevet 21. september 2006 #9 Skrevet 21. september 2006 Min erfaring er at alle fargene som ser varm beige ut på prøvene blir rosa på veggen. Kommer til å holde meg til lys antikk nå selv om det er en farge alle har. Forskjellen på de beige fargene er likevel så liten at det ikke spiller noen rolle for meg om alle jeg kjenner har den også.
Gjest gjesta Skrevet 21. september 2006 #10 Skrevet 21. september 2006 Anbefaler skygge. Den er lysere enn lys toscana. Nok farge til at det blir en kontrast til hvitt tak og lister. Kjøpte offwhite/kremfargede gardiner og skygge er veldig lik. Helt lys, men gir et lunt og varmt preg.
Drua Skrevet 21. september 2006 #11 Skrevet 21. september 2006 Kommer til å holde meg til lys antikk nå selv om det er en farge alle har. Forskjellen på de beige fargene er likevel så liten at det ikke spiller noen rolle for meg om alle jeg kjenner har den også. ← Er lys antikk gulhvit eller blåhvit?
Moonchild Skrevet 21. september 2006 #12 Skrevet 21. september 2006 Lys antikk heller vel litt mer mot gult en antikkhvit som heller mot grått. Jeg har tenkt til å bruke lys antikk på alt av treverk (lister, panel og dører) i det nye huset vårt, da jeg syns den er litt varmere enn antikkhvit, uten at den blir gul. Vanilje fra jotun er også et flott alternativ, hvis man ønsker en farge som ikke er så "rød".
Arwen Skrevet 21. september 2006 #13 Skrevet 21. september 2006 Lys antikk finnes ikke gult i de rommene vi har den. Mer lys lys grå med antydning til beige.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #14 Skrevet 21. september 2006 Hei:) Jeg har malt fargen "sjel" på tre av veggene på soverommet, den fjerde "marrakesh". Jeg synes "sjel" er ganske hvit... ikke noe fersken/gulskjær som beskrevet tidligere her. Rommet hos meg er rundt 12 m2, og har mye lys/sol inn. Synes sjel er en fin farge. Jeg valgte silkematt på veggen, og hvit høy glans på lister. Ble veldig fint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå