Gå til innhold

Røykvarslere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i utlandet og her har nesten ingen røykvarslere. Men når jeg snart flytter, vil jeg gjerne installere noen. Men hvor mange trenger jeg og hvor bør jeg plassere dem? Leiligheten er på ca 80 kvadratmeter.

Noe annet brannutsyr dere anbefaler, selv om det ikke er påbudt her? (Murhus, ikke trehus)

På forhånd takk for hjelpen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bør vel være en røykvarsler pr. etasje, men jeg antar at leiligheten din er på ett plan. Det holder med en for 80 kvm, plassert i nærheten av soverom. Unngå å sette den der den kan bli utløst av matos eller vanndamp (altså rett utenfor baderomsdøren er dumt).

Et brannslukningsapparat er kjekt å ha i tillegg. Påbudt i Norge med slukkeapparat eller brannslange.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Jeg foreslår en på kjøkkenet og en på soverommet + seriekoblet, slik at hvis det begynner å brenne på kjøkkenet blir man varslet på soverommet også.

Om mulig koblet slik at brannvesen/vektere e.l. blir varslet med en gang.

Vi har fra Securitas - både brann og tyverialarm.

Skrevet

Kommer kanskje litt an på "romdeling" i leiligheten, men to kunne kanskje være greitt (for å være på den sikkre side...).

Vi har tre stk. En på kjøkken, en i soveromsgang og en i stua (stua har åpen trappeoppgang fra kjeller, varsler er plassert rett over trappa, da vi regnet med at event. røyk fra kjeller stiger opp...).

På hytta har vi også tre.

Skrevet

Det skal vel være en brannvarsler pr. 40 kvm.

Du kan ha en varsler i gangen mellom soverom hvis du kan høre varsleren med soveromsdørene igjen.

Hvis ikke er det greit å ha på soverommet også.

På soverom og kjøkken er det greit med optiske brannvarslere. ( Den ser røyken)

På stue, kjeller, boder og loft er det greit med ioniske.( lukter røyken.)

Jeg har nettopp bestillt varslere til å ha på vaskerommet i kjelleren og på soverommet til lillejenten.

Jeg kjøpte seriekoblet, og skal etterhvert bytte ut de andre jeg har med seriekoblete.

Regner med at jeg får :sove: litt bedre fremover. :)

Skrevet

Takk for hjelpen! Må innrømme jeg er litt forvirret fortsatt, så kanskje noen kjenner til noen nettsider med mer informasjon?

Jeg synes det høres upraktisk ut med en på kjøkkenet, for det hender jo det blir litt mer os der inne, og da hyler den i vei. I alle fall den erfaringen jeg har fra huset til foreldrene mine, hvor røykvarsleren henger rett uten kjøkkenet i gangen.

Kanskje dette kan være en grei fordeling?

En i gang, utenfor soverom. Kjøkkenet har også dør ut til gangen, men henger den nærmere soverommet for å unngå "falsk alarm".

En på stua, som ligger to rom videre (har ikke dør til gangen), pga tv, data og andre elektriske ting.

Gjest Første gjest
Skrevet
Jeg synes det høres upraktisk ut med en på kjøkkenet, for det hender jo det blir litt mer os der inne, og da hyler den i vei.

Vår brannvarsler (som er montert på kjøkkenet) reagerer på varmeutvikling - ikke på røyk. Det er varsler fra Securitas/Aroundio. Den er montert rett over skapene. Resten av varslerne i huset reagerer på røyk. For mer info.: http://www.aroundio.no/

Skrevet
Jeg synes det høres upraktisk ut med en på kjøkkenet, for det hender jo det blir litt mer os der inne...

Men det er jo nettopp på kjøkkenet branner ofte oppstår.

Man går fra kjeler, man glemmer å slå av kokeplate, kaffetrakter o.l.

De fleste har vel vifte (ventilator) over el.ovnen, som tar det meste av osen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...