Gå til innhold

Hvordan betale tannlegeregning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mange års tannlegeskrekk og uten å få hjelp, klarte jeg til slutt å finne en tannlege tilfeldig. Ei jeg ble kjent med har også denne skrekken anbefalte meg dem. De bruker Doricum, noe som jeg aldri har hørt om. Men de fleste får et godt resultat av dette....

Jeg har prøvd lystgass uten noen bra resultat, ble bare verre.

Så i går fikk jeg sjokken. 6500 kr + doricum for rotfylling og krone. I tilegg for fiksing av resten av tennene kom summen opp i 17.000 kr. For 3 behandlinger hvorav 2 er rotfyllinga. Så det er en del hull........

Jo, jeg har akkurat kommet meg ut i ny jobb. Men er 25 år og aldri hatt jobb og økonomi. Har gått på skole og attføring. Har studielån.

Hva er det beste jeg kan gjøre?

Spurte om oppdeling av regning, men måtte betale etter som jeg ble behandlet. Altså i 3 omganger. Tror jeg kan sette av ca 1000 kr i mnd til dette..... Men mye burde fikses raskt sa tannlegen. Sånn det ikke ble flere rotfyllinger.

Jeg må prøve dette med doricum, klarer ikke uten og klarte så vidt røntgen og at dem så på meg (uten å fjerne tannsten o lign).

Jeg ender vell opp i gjeld som aldri før.

Vurdere utlandet...............

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

uff...

vel, JEG ville tatt opp lån så jeg fikk fikset det så fort som mulig, så det ikke blir mer. og betalt ned så fort som mulig. noen ganger lønner det seg å bruke forbrukslån. ;)

hva er forresten doricum?

Endret av Fruktfat
Skrevet

Jeg ville søkt lån i banken, rett og slett. Med fast jobb burde vel det gå å få et lån på 17000. Utlanget ville jeg ikke vurdert. OK så er det billigere, men du skal reise dit og bo der, og hvis det oppstår komplikasjoner eller behov for reklamasjon, så er alt mye mere pes.

En så omfattende tannbehandling dekkes kanskje av trygdekontoret? (Dette vet jeg ikke noe om, men jeg ville ringt dem, lagt fram problemet og spurt hva/om de kunne hjelpe til på noen måte. En legeerklæring om tannlegeskrekk/tannlegeerklæring om at det nå blir dyrt pga at du har ventet for lenge med behandling gr. skrekk, er muligens påkrevet i forhold til trygdekontoret.

Lykke til!

Skrevet

jeg forandrer litt; ta absolutt opp et lån og gjør deg ferdig med behandlingene så fort som mulig.

om du skal spare 1000,- i mnd tar det halvannet år, og tenk hvordan tennnene dine er da... da kommer det garantert på mye mer enn 17tusen, og det er ikke så forferdelig mye renter, så det vil bokstavelig talt lønne seg med lån.

er mulig du får igjen noe på trygdekontoret; mener man får igjen 35kr pr trekte tann, f.eks.

Skrevet

Om du er stundent så er det mulig syudentorganisasjoenen din kan refundere en del . Det fik i allefall jeg når jeg gikk på BI.

Ellers kom deg til tannlegen nå, blir bare dyrere med årene. Ta opp lån, hør med foreldre om du har muligheten til det ol...

Skrevet

Jeg ville absolutt tatt opp et lån og betale f.eks. 1000,- i mnd på istedet for å spare det beløpet hver mnd til du har råd til å fikse tennene! For om du skal vente blir det bare verre og dyrere! Kanskje har foreldrene dine mulighet til å låne deg pengene?

Skrevet

- blir nok et lån ja...... :(

Har allerede lån på bil hos mamma og pappa så tør ikke spørre om mere....

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med odontologen, for der kan du få fikset det til under halve prisen. Skriv et brev til de, og forklar at du ikke har våget å gå til tannlege før og at du nå bare må få gjort noe med det. Men på grunn av dårlig økonomi, har du ikke økonomi å fikse det hos en vanlig tannlege.

De er som regel kjempe flinke der, og har en lærer som sjekker alt arbeidet før de får lov til å fylle igjen hull ol.

Skrevet

Er odontologen tannlegeutdanninga? Hvis tannlegeskrekken er så ille at tannlegeregningen har vokst til 17000 er det kanskje ikke så enkelt å gå til noen som ikke engang er ferdig utdannet? Jeg har ikke vært hos tannlege på nesten 10 år selv, og hadde i alle fall IKKE turt å slippe til en student, samme hvor flinke de er. Det er skummelt nok å gå til en erfaren en... :tristbla:

Slutter meg til rådene om å ta opp lån, for å klare å ta dette snarest mulig hos en tannlege du klarer stole på. Men gå til banken først! Forbrukslån kan bli fryktelig dyre.

Lykke til! Skulle ønske jeg var tøff nok til å gå selv...

Skrevet

:legrine: Har tannlegeskrekk selv, og søkte etter doricum på nettet. Alt jeg fant var vin! Skjenker de deg så full at du ikke har vett til å være redd? Hørtes helt topp! :ler::ler: Det skal jeg foreslå for tannlegen min!

Seriøst: Hva er doricum? Jeg kunne trenge all hjelp jeg kan få! 10 år er lenge uten tannlege...

Skrevet
Etter mange års tannlegeskrekk og uten å få hjelp, klarte jeg til slutt å finne en tannlege tilfeldig. Ei jeg ble kjent med har også denne skrekken anbefalte meg dem. De bruker Doricum, noe som jeg aldri har hørt om. Men de fleste får et godt resultat av dette....

Jeg har prøvd lystgass uten noen bra resultat, ble bare verre.

Så i går fikk jeg sjokken. 6500 kr + doricum for rotfylling og krone. I tilegg for fiksing av resten av tennene kom summen opp i 17.000 kr. For 3 behandlinger hvorav 2 er rotfyllinga. Så det er en del hull........

Jo, jeg har akkurat kommet meg ut i ny jobb. Men er 25 år og aldri hatt jobb og økonomi. Har gått på skole og attføring. Har studielån.

Hva er det beste jeg kan gjøre?

Spurte om oppdeling av regning, men måtte betale etter som jeg ble behandlet. Altså i 3 omganger. Tror jeg kan sette av ca 1000 kr i mnd til dette..... Men mye burde fikses raskt sa tannlegen. Sånn det ikke ble flere rotfyllinger.

Jeg må prøve dette med doricum, klarer ikke uten og klarte så vidt røntgen og at dem så på meg (uten å fjerne tannsten o lign).

Jeg ender vell opp i gjeld som aldri før.

Vurdere utlandet...............

fINN EN ANNEN TANNLEGE. selv en tannlege forstår at folk ike kan punge ut med 17000 i tre omganger. jeg hadde regning på 25000 og fikk betale over to år.

Skrevet

Dagbladet skriver faktisk i dag en stor sak om prisforskjeller mellom tannleger. Verd å sjekke?

Skrevet

Hun mener dormicum :) Det er et middel som brukes til sedering, altså at en blir litt likegyldig til hva som skjer. Brukes mest på barn.

Enig med de andre her, undersøk med studentsamskipnaden hvis du er student, evt ta en telefon til sosialkontoret, de kan av og til hjelpe. Hvis ikke ta opp et lån, for det kommer til å bli veldig dyrt om du venter halvannet år til...

Ellers kan jeg absolutt anbefale deg å oppsøke odontologisk fakultet (hvis du bor i Bergen eller Oslo da), det er faktisk mange med tannlegeskrekk som oppsøker fakultetene nettopp fordi det er en student som behandler. Studentene har som regel mye bedre tid til pasienten, en får ofte gode pauser under behandlingen for det kan bli en del venting på instruktør, og instruktørene har ofte mer kompetanse enn en vanlig allmenntannlege. Studentene er ofte heller ikke så hardhendt som en del andre tannleger kan være. Så en er i veldig trygge hender og det er mye billigere.

Hvis du holder til i Bergen kan du ta en telefon til Senter for odontofobi. Der er det mange med tannlegeskrekk som får mye god hjelp til kurere tannlegeskrekken. For det er viktig at du etter endt behandling fortsetter å gå jevnlig til tannlegen, slik at du slipper så store utgifter i fremtiden :)

Masse lykke til!!

Skrevet

Skjønner at det ikke er lett å ha tannlegeskrekk. For min del er jeg bare redd regninga.

Gjorde det samme som deg da jeg var student. Ikke lurt, men visste ikke hva jeg skulle gjøre så utsatte i det uendelige...

De gjør en veldig god jobb på odontologen. Grundig og med meget erfaren veileder hos seg. Og det er ikke akkurat førstårsstudentene som rotfyller. Men det kommer vel an på om frykten er størst for tannelgen eller kostnadene.

Synes det er forunderlig at noe av tannlegeutgiftene ikke dekkes på samme måte som legeutgifter ol. (jeg vet jo at det vil koste men likevel)

Gikk til tannlegen her i Belgia for første gang og betalte ca 600 euro for "totalrenovering". Gjøre om rotfylling (omfattende) og to hull, pluss behandling av tannkjøttet. Av dette så har jeg vel fått 400 euro tilbake fra mutualiteen.

Veldig godt å få det fikset (pluss at de fant et potensielt stort problem ifb rotfyllinga som ikke hadde blitt oppdaget i Norge. Puh sier jeg)

Det ordner seg nok skal du se! :klem:

Gjest Madam Felle
Skrevet
Er odontologen tannlegeutdanninga? Hvis tannlegeskrekken er så ille at tannlegeregningen har vokst til 17000 er det kanskje ikke så enkelt å gå til noen som ikke engang er ferdig utdannet? Jeg har ikke vært hos tannlege på nesten 10 år selv, og hadde i alle fall IKKE turt å slippe til en student, samme hvor flinke de er. Det er skummelt nok å gå til en erfaren en...  :tristbla:

Slutter meg til rådene om å ta opp lån, for å klare å ta dette snarest mulig hos en tannlege du klarer stole på. Men gå til banken først! Forbrukslån kan bli fryktelig dyre.

Lykke til! Skulle ønske jeg var tøff nok til å gå selv...

Min tannlegeskrekk var forferdelig, men hun jeg gikk til på odontologen botet den. De er mer forsiktig, stresser ikke som en erfaren tannlege, og har rett og slett bedre tid. Hos en erfaren tannlege koster hvert minutt penger, og ganske mange tannleger blir stresset av pasienter som har tannlegeskrekk, fordi det tar lengre tid. Tid koster penger, og slik tenker de ikke på odontologen.

Skrevet

Så mange fine svar..........

Problemer er at jeg helst skulle hatt narkose, men det koster jo 20.000!

Grunnen til jeg fant denne tannlegen er at ei jeg har blitt kjent med går der og fikk dormicum.

Jeg hadde aldri hørt om dette før og tenkte at dette er eneste utvei.

Problemer er at det ikke er mange som bruker dette middelet..... Og jeg trenger dette sterkt. Det koster 900 kr ganga! Selv om det kan bli mye billigere en annen plass så har dem sikkert ikke noe lignende. Har prøvd SOBRIL? tror det hette det.

Mere lån for meg er kjipt, vurderer drastiske tiltak for å tjene penger. Men hvor mye mere skal jeg orke å jobbe? Jobber allerede 100 prosent, men har som sagt gjeld og alt og er alene.

For en del år siden fikk jeg støtte av sosialen. Ble arbeidsledig uten inntekt. Klarte å knuse noen frem tenner, og søkte støtte for å få dette betalt. Men ikke søren om det gikk! Så det endte med plast bygd opp på tennene på egen regning............ nå er fortanna begynt å sprekke....... ikke mye fint! Jeg er så drittlei tannleger og tenner og alt som har med emnet å gjøre.......... Tennene mine er missfargede og jeg verken røyker eller drikke, pusser gjevnlig....... Er bare lei........ tør ikke smile :(

Skrevet

Det finnes andre midler enn Dormicum, som sikkert har en tilsvarende effekt (har ikke prøvd Dormicum selv).

Jeg har det som deg, fullstendig panikk for alt som har med tannleger å gjøre, og jeg får Flunipam. Det er egentlig en insovningstablett, men gjør meg mest likeglad og litt happy. Fungerer supert for meg, og koster 50kr per gang.

Skrevet
Det finnes andre midler enn Dormicum, som sikkert har en tilsvarende effekt (har ikke prøvd Dormicum selv).

Jeg har det som deg, fullstendig panikk for alt som har med tannleger å gjøre, og jeg får Flunipam. Det er egentlig en insovningstablett, men gjør meg mest likeglad og litt happy. Fungerer supert for meg, og koster 50kr per gang.

Har prøvd en slik type tablett, hjalp ingenting. Ble litt trøtt men ellers ikke noen annen virkning,,,,,,,,,,

Skrevet
Jeg ville tatt kontakt med odontologen, for der kan du få fikset det til under halve prisen. Skriv et brev til de, og forklar at du ikke har våget å gå til tannlege før og at du nå bare må få gjort noe med det. Men på grunn av dårlig økonomi, har du ikke økonomi å fikse det hos en vanlig tannlege.

De er som regel kjempe flinke der, og har en lærer som sjekker alt arbeidet før de får lov til å fylle igjen hull ol.

Hva er odontologen? Og hvor finner man dem?

Skrevet
En så omfattende tannbehandling dekkes kanskje av trygdekontoret?

Trygdekontoret dekker veldig lite av tannbehandling, da det er en slags grunntanke om at dersom man har dårlige tenner så er det ens egen skyld. (Og Norge er det eneste landet i vest-europa hvor man må dekke all tannbehandling selv...) Sosialkontoret kan evt dekke, men da bør man helst være narkoman eller ha andre "gode" grunner til å ha latt det forfalle.

Dersom man får en legeerklæring på at det er medisinske grunner til at man ikke har gjort noe med det før (som feks tannelegeskrekk) så kan man også trekke av det man betaler på skatten, dersom det overstiger 6000,- i løpet av ett år. Og når beløpet blir såpass stort som dette så vil jo det monne litt det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...