Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2003 #1 Skrevet 16. januar 2003 haluu.. Jeg synes jeg lager så dyre middager..og så lite variasjon idet også.. Hva pleier dere lage til middag?
Gjest indiangranny Skrevet 16. januar 2003 #2 Skrevet 16. januar 2003 Hei I dag har vi laget Allo Matar det er en vegetar rett og ris.Vi hadde ikke lyst på kjøtt eller fisk så vi tok grønnsak rett i stedet. :D Til kvelden lager vi en pizza hvis vi blir sultene.Du kan få oppskriften om du vil på Allo Matar tror jeg legger den inn på mat. :D hilsen
Gjest Gjesta Skrevet 16. januar 2003 #3 Skrevet 16. januar 2003 For all del..pøs på med oppskrifter.. Jeg trenger mye lærdom ..
Gjest care Skrevet 16. januar 2003 #4 Skrevet 16. januar 2003 Pitabrød med mass godt inni. Følgene er: Kjøttdeig med masse chillikrydder, tondoorikrydder og hvitløk. Så mais, sopp, paprika, rosiner, løk, rødløk, tomat og salat. Så har vi rømme med hvitløk ved siden av. Nam, det er godt. :blunke:
blå Skrevet 16. januar 2003 #5 Skrevet 16. januar 2003 Jeg synes også det er vanskelig å få variasjon i middagene. Det blir det samme hele tiden. Vi spiser mye pasta vi da, men alt mulig til. Skinke, sopp, løk, grønnsaker...osv. Men i dag har vi hatt pølser i lompe.....ikke akkurat spennende, men det ble litt enkelt i dag.
Rufus Skrevet 16. januar 2003 #6 Skrevet 16. januar 2003 Denne uka har vi hatt: Mandag - svinekoteletter, poteter og surkål Tirsdag - hjemmelaget pizza m/peperoni, kjøttdeig, løk, paprika og sopp Onsdag - fiskegrateng(fra Rema :oops: ), poteter og gulrøtter I dag skal jeg ut med noen venniner og spise... og i morra tror jeg vi lager en gryterett....(med karbonadedeig fra Sverige...) Ellers blir det stadig kjøttkaker/karbonadekaker (kjøper når jeg er i Sverige og legger i fryser´n - sparer en del på det!!), fiskeboller m/hvit saus, stekte nakkekoteletter i brun saus (tar litt for lang tid når jeg er på jobb, men...godt er det...), gryteretter i ymse varianter (ja, vi bruker mye karbonadedeig... :oops: ), kylling i flere varianter: grillet m/ris og salat, kyllingfiléer m/pasta og en eller annen saus og salater i forskjellige varianter...ost/skinke eller kylling eller reker.... Tror det var en laang oppramsing av våre "vanlige" middager... Skulle ønske jeg var flinkere med ting som går litt raskt, jeg... :-? og som kanskje var sundt samtidig!! (For kravstor??)
@lfakrøll Skrevet 16. januar 2003 #7 Skrevet 16. januar 2003 Vi er ikke veldig flinke men.... - her er noen av "mine" retter/ vanlige middager : kjøttkaker, tacos, hj.laget pizza, kyllingfileter, kalkunfilet, kjøttboller, salat m/div. tilbehør, vårrull, toast, ostesmørbrød, ost-og skinkepai, ostepølser (kjøttpølser som jeg snitter og legger ost og løk i), lasagne, mousakka, pølse i brød/lompe, gryteretter, grøt (ikke veldig mye men det skjer), pannekaker, fiskeboller, laksefilet etc.... jøss så mye varianter jeg egentlig har... *ler*
'Lilly' Skrevet 16. januar 2003 #8 Skrevet 16. januar 2003 Vi hadde også en tendens til å lage "dyre" middager hjemme hos oss, men nå har vi kjørt en billigere linje. Dette har vi hadd til middag denne uken: Mandag: hjemmelagde hamburgere Tirsdag: omelett Onsdag: kyllingfilèt m/nudler og grønnsaker Torsdag: (idag) blomkålsuppe med hjemmebakt brød til (bakt i dag..) Fredag: (i morgen) spagetti Det vi pleier å gjøre for å spare penger, er for det første å se hva vi har hjemme + at vi handler kun 2 ganger i uka. På mandag tar vi ukehandelen og på fredag har vi helgehandelen. Da er det lettere å styre unna å kjøpe så alt for mye. Hvis man er i butikken hver dag, kjøper man som regel ALT man har lyst på akkurat DA!!! Dette har i hvertfall hjulpet oss. Ellers pleier vi ofte å ha: Wok supper fiskeboller pannekaker Div. fisk: sei, laks, ørret, rødspette + fiskegrateng og fiskekaker (slurp) pasta + mye mer...
Gjest Zalomine Skrevet 16. januar 2003 #9 Skrevet 16. januar 2003 Ja, det var dette med å variere middager... er ikke så veldig flink til det. Går mye i pølser (kokt eller stekt, servert med ris eller pasta), og karbonader/hamburgere (og vi er ikke så flinke at iv alger disse selv dessverre). Fiskepinner spiser vi, ellers ikke noe som har med fisk å gjøre, vi er ikke flink sånn. Lager alltid hjemmelaga pizza på lørdag. Lager av og til taco og lasagne også, slike ting er godt, men blir ikke så ofte laga (jeg føler merkelig nok at det er "lørdagskveldsmat", men da har vi jo alltid pizza, for det er ambo vandt med, og slik har vi lagt os til vanen, så jeg må bare begynne å lage det andre dager). Pannekaker er også grei hverdagsmiddag. Gryteretter er en fin ting, kjøttsaus og pasta smaker alltid godt. Kylling er en fin ting, særlig kyllingfileter. En fulltreffer, det er å lage potetball (raspeball/kumle, kall det hva du vil) da blir sambo kjempeglad. Å lage kjøttkaker er også vellykket (ikke så ofte vi har middag med kokte poteter...) Stekte poteter er vi glade i, det smaker godt til det meste av stekt kjøtt (noe vi nesten bare spiser på søndager, vi lever på smalt budsjett for tida) Nå klarer jeg ikke komme på stort mer. Fantasien lenge leve. (slipp minkjære til på kjøkkenet, så blir kjedelig mat mer spennende... Be ham steke pølser og koke ris... jada, greit det sier han,og tilsetter hermetiske tomater og karri og diverse annet krydder (mistener store mengder pepper eller noe slikt), og koker dobbelt opp med ris, for det trenger vi nok til den sterke maten.... Mat er godt, i alle fall. Fantasien må vi bruke, så det blir mye spennende mat, nå som det er så kaldt og mørkt og trist ute...
Amica Skrevet 16. januar 2003 #10 Skrevet 16. januar 2003 Mandagsmat: Ferdigkjøpt fiskegrateng med brokkoli-salat. Salaten lager jeg av brokkoliknopper, appelsin i småbiter (+litt av saften), sitronsaft, hvitløk og litt olje. Høres litt sært ut, men er faktisk veldig sundt og godt. Det frisker fiskegratengen opp til å nå nye høyder. Hvis man er veldig sulten, er det bare å koke litt ekstra makaroni. (Vet fiskegrateng er litt Narvestad, men på denne måten blir det mer representativt... )
Gjest Diva Skrevet 16. januar 2003 #11 Skrevet 16. januar 2003 Hm, kan ikke riktig komme opp med en ukemeny men hva med : ¤ Hyrdepai eller kjøttdeig m/potetmos : Steke kjøttdeig og lage en brun saus (hyrdepai) eller med spaghettisaus / kjøttsaus kombinert med Heinz ketchup. Kjøttdeigen legges ned i en form etter å ha putret litt med de flytende ingrediensene og potetmos legges oppå. Has i ovnen ved 200-225 grader (for å få gratinert toppen) 20-30 minutter. Eller til den blir gylden på toppen. Det er det viktigste,- selve innholdet er jo egentlig ferdig. Dette er NAM! ¤ Quiche Lorraine / ost og skinkepai -> finnes i de fleste oppskriftbøker og er enkelt og greit å lage. Og smaker nyyydelig! Gjerne med et salatblad eller to og friskt vann eller Farris til drikke. ¤ Salat i mange varianter, hvis man vil ha en lett og frisk middag. - Med ost og skinke - Med reker / scampi - Med pasta - Med pølser - Med poteter - Med egg Andre ingredisenser : - Mais - Ananas - Løk - Paprika - Bønner - Selleri - Brokkoli osv...... og selvfølgelig masse issalat, rucculasalat, eller liknende OG agurk! Blir nesten sulten selv.... Mange varianter å velge imellom. Vi pleier å ha enten ferskt brød eller nystekte baguetter eller rundtsykker inntil dette. Og en liten rømmedressing eller liknende. ¤ Ostesmørbrød ¤ Pasta i flere varianter ¤ Wok med kyllingfilet ¤ Pannekaker ,- gjerne med "middagsvarianten" med kjøtt og grønnsaker og søte til dessert ¤ Fiskegrateng ¤ Eggerøre og skinke med nystekte rundstykker med sorte frø fra Hatting ¤ Piroger med diverse fyll ¤ Tomatsuppe med makaroni ¤ Nudler med pocherte egg og litt krydder med godt brød inntil er digg Ja, det var det jeg kom på nå..... Skal snart ut og spise pølser med brød :-) Håper du finner noe som passer Klem, Diva
Gjest Lea Skrevet 16. januar 2003 #12 Skrevet 16. januar 2003 Her i huset har vi spart inn de dyre middagene ved å spise brødskiver eller rundstykker med pålegg innimellom. Suppe er også billig og godt. Makaroni med skinke eller kjøttpølser (og ketchup) Sånne poser med pasta og ostesaus med litt skinke på. Omelett. Havregrøt (kombineres med sambo som spiser Grandiosa) Risgrøt. Lapskaus. En ferdiggrillet kylling med ris og/eller brød.
Gjest ¤_Fairytale_¤ Skrevet 16. januar 2003 #13 Skrevet 16. januar 2003 Jeg spiser couscous i ferdigpakning. Billig, enkelt og kjempegodt! Har hatt fått helt hekta på couscous. Hvis jeg lager middag, går det bare i couscous. Sjelden jeg spiser noe annet. Jeg vet det ikke er bra, men det er jo sååå godt!
Kosejente Skrevet 17. januar 2003 #14 Skrevet 17. januar 2003 Denne uken: Mandag: Fiskepinner m/ poteter, gulrøtter Tirsdag: Fiskegrateng m/poteter, gulrøtter Onsdag: Dolly Dimple's pizza :oops: Torsdag: Hjemmelaget lapskaus m/flatbrød Fredag (i dag): Resten av lapskausen Lørdag: Hjemmelaget pizza eller kyllingfilet Søndag: Rester av koldtbord hos svigermor (som skal ha gjester lørd.) Ellers varierer det fra det enkleste til mer innviklede hjemmelagede middager. Når mannen er ute i nordsjøen prøver jeg å ha en del fiskemiddager...siden min mann ikke spiser fisk.... :-?
Linsi Skrevet 17. januar 2003 #15 Skrevet 17. januar 2003 Denne uken hadde vi dette til middag (vegetar og fiskeretter): Mandag: vegetabilsk bolognese Tirsdag: bønnegryte (ikke så vellykket, ikke å anbefale...) Onsdag: Fiskepudding med poteter og gulrøtter Torsdag: Grøt I dag skal vi lage hjemmelagd pizza med grønnsaker etter fantasien, lørdag blir det taco og lengre vet jeg ikke.
Gjest pulverheksa Skrevet 17. januar 2003 #16 Skrevet 17. januar 2003 Denne uken har vi spist sånn passe billig. Mandag: Lazagne rester fra søndag+ salat Tirsdag: Rabiate nudler(Nudler med kruttsterk tomatsaus) Onsdag: hjemmelaget fiskegrateng Torsdag: blomkålsuppe Fredag:(i dag) pizza Lørdag: ovnsbakt laks med agurksalat og poteter Søndag: nakkekotteletter med salat og ris. Ellers går det i pasta i forskjellige varianter, wok, risott, pannekaker, Pleier av og til å se i kokebøker da noterer jeg ting jeg har lyst til å prøve. Så vi har spist mye rart, ikke alt har vært like vellykket :oops: Vi pleier å gjøre et forsøk på å planlegge middager for tre til fire dager fremover, sånn at vi handler maks to ganger i uken. HANDLELISTE er viktig, da ungår man mye "tullehandling". Det er også lurt å bygge opp et lite lager av basisvarer, pasta, ris, bokse tomater, krydder ol. G..bedre så skinnhellig jeg høres ut :oops: , Slutter nå før jeg tar helt av.
melis Skrevet 17. januar 2003 #17 Skrevet 17. januar 2003 Veldig lurt å planlegge middager en uke i forveien ja! Kontoen er snart tom om dagene og nå planlegges det spareprosjekt for fullt til neste uke. Litt kjipt, men sånn er det avogtil. Denne uka har vært sånn: Mandag: Grilla kyllinglår, ris, maiskolber Tirsdag: Hjemmelagede karbonader, potetmos Onsdag: Fiskekaker i brun saus, makaroni, raspa gulrot Torsdag: Hjemmelaga brennsnut, flatbrød Fredag (idag): Brennsnut-rester Lørdag: Potetball!! Søndag: Litt usikkert... Neste uke tror jeg blir slik: Mandag: Stekt potetball fra lørdag. Nammis! Tirsdag: Hj.laga karbis med ris og salat Onsdag: Hj.laga lapskaus fra frys Torsdag: Tandoorikylling (Toropakke) Fredag: Pølser og pommes frites
Lisle Skrevet 17. januar 2003 #18 Skrevet 17. januar 2003 oi oi oi vi har slike kjedelige middager i hverdagene.... kun i helgene kjøper jeg litt ekstra god mat bare for å få iallefall litt luksusfølelse... denne uken spiste vi følgende: søndag: ertesuppe mandag: rosenkål, poteter, stekte pølser tirsdag: blomkål, poteter, kokt pølse onsdag: rosenkål, poteter, stekte pølser torsdag: blomkål, poteter, stekte pølser fredag (endelig helg!!!!): biff, ris, béarnaise-saus ELLER grisefilet, ris, chilisaus, frityrstekte potetskiver, atjar tjampoe nådda, vi har vanligvis mer variasjon i hverdagsmiddagene da. denne uka var kanskje litt ekstrem men typen min insisterer alltid på slik kjedelig potetmiddag i hverdagene. selv ville jeg heller spist ris oftere. mye bedre... skulle også gjerne laget taco, pizza, lasagne. slik vanlig norsk husholdskost vet dere men fyren min liker nemlig ikke slikt! kan du tro det! :evil:
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #19 Skrevet 11. juli 2023 Liker å spise mye biff Anonymkode: 0cee7...f52
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2023 #20 Skrevet 11. juli 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Liker å spise mye biff Anonymkode: 0cee7...f52 I stedet for å svare i de nye trådene søket du opp en 20 år gammel tråd for å svare…. Anonymkode: 8ab76...929 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå